Päiväretkillä Hiidenportin ja Tiilikkajärven kansallispuistoissa

Vain vajaa tunnin ajomatkan päässä Vuokatista sijaitsee kaksi kansallispuistoa, Sotkamon puolella Hiidenportti ja Rautavaarassa Pohjois-Savon puolella sijaitseva Tiilikkajärven kansallispuisto. Halusimme käydä täällä päin ollessa molemmissa ja tulikin pieni tänka på, kun olimme matkassa koiranpennun, vanhan koiran ja ilman kantorinkkaa lapsen kanssa, että minkä pituisen reitin pystyisimme tällä kokoonpanolla nyt vetämään.

Hiidenportin kansallispuisto, Hiidenkierros

Palolammen parkkipaikalle johtava soratie oli yllättävän hyväkuntoinen ollakseen näin syrjässä ja maasto oli kivan näköistä jo ennen perille pääsyä. Reitin alkupäässä oli heti houkuttelevan näköiset pitkospuut palolammelle, taukopaikka on sen verran lähellä parkkipaikkaa, että siellä voisi helposti käydä pulahtamassa patikan päätteeksi. Me emme jääneet pitämään täällä taukoa vaan jatkoimme kohti Hiidenkierrosta.
Maasto oli kyllä kivan näköistä, kuivaa mäntymetsää, välillä käveltiin harjun päällä ja ohitettiin tervahauta.
Itse Hiidenportti oli vain 1,3 km matkan päässä, joten sinne käveltiin tällä kokoonpanolla vaivatta.
Koiranpentu saatiin kantaa metallirappuset ylös

Pistosreitti Porttilammelle

Ylhäällä voi halutessaan seurata köysiaitaa nähdäkseen lisää maisemia, Porttilammen suuntaan. Pidimme evästauon rappusten yläpäässä, sillä tarkoituksena oli skipata kokonaan Porttilampi. Sinne olisi ollut vain 1 km suunta, mikä ei olisi aikuisille ollut matka eikä mikään, mutta 2 km lisämatka olisi tuntunut jo pienempien jaloissa.
Siellä kannattaa ehdottomasti kuitenkin käydä, kokonaismatka ei ole kuin vain sen 5 km. Maasto oli koiranpennulle kuitenkin pehmeää ja helppokulkuista ja kehitykselle tekee vain hyvää kävellä metsässä ja vaihtelevassa maastossa. Emme kuitenkaan uskaltaneet yli 3 km lenkkiä tehdä eikä tyttökään olisi pidempään jaksanut kävellä. Hiidenportin jälkeen ylitettiin pieni suo, käveltiin metsässä ja vanhan niityn läpi. Se oli aika jännä näky keskellä metsää.
Paluumatkalla näkyi palolammen vastapäätä menomatkan reitti

Tiilikkajärven kansallispuisto, Koseva

Lähdimme matkaan pohjoisniemeltä, jonka parkkipaikan vieressä on myös veneenlaskupaikka, siitä voi halutessaan lähteä esim. meloen kiertämään kansallispuistoa. Matkaa Kosevan tulipaikalle on parkkipaikalta n. 1,7 km. Polku on leveää ja erittäin helppokulkuista, molemmin puolin harjua näkyi järveä ja välillä myös hiekkarantoja.
Perillä Kosevassa on hiekkaranta, tulipaikka, kompostikäymälä, pieni autiotupa ja telttailupaikka. Koseva olikin meidän kokoonpanon päätepiste sopivan pituutensa vuoksi. Pidimme täällä reilun parin tunnin tauon. Ylitsemme ajoi useampi hävittäjä ja luulin sitä ensin taas ukkoseksi.
Kävin Kosevasta käsin yksin pohjoisniemen päädyssä kävelemässä, sillä eihän sinne ollut kuin 1,3 km matka suuntaansa. Älykelloni näytti kuitenkin lähemmäs 1,7 km yhdensuuntaista matkaa Kosevalta pohjoisniemen päätyyn. Ajatuksena oli, että koirat ja lapset odottaisivat vuorotellen toisen aikuisen kanssa Kosevassa, niin pääsisimme vuorotellen tekemään hiukan pidemmän patikointiretken.
Meno-paluu parkkipaikalta pohjoisniemen päätyyn ja takaisin on n. 6 km. Polku kapeni Kosevan jälkeen ja pätkän voi kävellä toista polkua, joka kulkee rannan vierestä ja yhtyy myöhemmin samaan polkuun.
Kosevan jälkeen polku kapeni
Matkanvarrella on nähtävästi järvellä rajakivi
Hienon näköistä!
Kohta päädyssä ja polku muuttui kivikkoisemmaksi

Kuinka käyttää ylitysvenettä?

Perillä odotti soutuvene ja laatikko pelastusliiveille. Olenkin joskus miettinyt kuinka tämä käytännössä toimii, jos aikoo ylittää veneellä jonkun kohdan. Tässä oli hyvät ohjeet, niin ei jää vastarannalle kahta venettä.
Ohjeet menee kutakuinkin näin:
Olet rannalla jossa on vene A, matkalla rannalle missä vene B
Otat mukaasi rannalta A niin monta pelastusliiviä kuin tarvitset ja soudat vastarannalle
Vastarannalla odottaa vene B, jonka otat hinaukseen ja mukaan B:n rannalta yhtä monta pelastusliiviä kuin mitä otit rannalta A
Soudat takaisin rannalle A veneellä B vene mukanasi
Jätät veneen Bn samalle paikalle, mistä alkujaan lähdit veneen A kanssa
Jätät samalle paikalle, saman verran pelastusliivejä kuin mitä sieltä puuttuu ja jotka otit vastarannalta B
Soudat taas veneen A kanssa takaisin rannalle B missä ei juuri nyt ole venettä, mutta kun palaat on molemmilla rannoilla taas vene
Kalmonniemi sijaitsee todella lähellä ja tästä järven ylittäessä saisi varmasti tosi kivan reitin kokonaisuudessaan! Tämä kansallispuiston toinen puoli mm. Venäjänhiekan ja parin rengasreitin osalta jää seuraavaan kertaan. Sammakkotammissa on toinen parkkipaikka, josta voi halutessaan lähteä patikoimaan ja mielestäni sieltä suunnasta on monipuolisemmin reittejä.

Vastaranta näkyy näin lähellä
Matkalla takaisin kävin vielä yhdellä rannalla
Kosevan tulistelupaikka
Kun tulimme oli pilvistä ja kun lähdimme alkoi aurinko taas paistamaan. Tyypillistä.
Pohjoisniemen reitti oli kenties ehkä hieman yksitoikkoista, havupolkua pitkin vain eteenpäin, mutta varsin kaunis pätkä joka tapauksessa! Pidin ehkä enemmän tästä Kosevaan johtavasta polusta, joten ei hätää vaikkei pohjoisniemen kärjessä kävisikään.
Tiilikkajärvellä olisi tosiaan kyllä kiva joskus patikoida muitakin reittejä. Tämä kevyt 1,7 km meno-paluu oli varsin sopiva patikka lapsille ja koirille. Matkalla takaisin Vuokattiin vasta huomasimme, kuinka korkealla olimme koko ajan olleet, laskimme nimittäin alas monta alamäkeä ja edessä siintäsi Kainuun vaarajonot.

Kumpi valita, Tiilikkajärven tai Hiidenkierros?

Jos ei ole aikaa tai mahdollisuutta käydä molemmissa ja pohtii kumpaan ennemmin menisi, riippuu tietysti siitä mistä pitää. Itse pidän todella paljon mäntymetsistä, joten siksi suosikkini näistä oli Tiilikkajärvi. Hiidenportti ja hiidenkierros oli ihan kiva ja sopivan pituinen päiväretkeksi, mutta enemmän pidimme Tiilikkajärvestä. Hiidenkierros oli kuitenkin monipuolisempi kuin Tiilikkajärven tehty reitti, mutta mielestäni Tiilikan harjureitti oli tosi kaunis. Tiilikkajärvi oli hyvin rauhallinen, kauniita pieniä rantoja ja poukamia. Siksi valitsisin itse ennemmin Tiilikkajärven, jos pitää enemmän karusta maisemasta, silloin kannattaa suunnata Hiidenporttiin.

4 kommenttia

• Elina

En tiedä kauanko se on siellä ollut, en ollu ittekään asiasta tietoinen mutta on kyllä kätevä! Siitä aukeaa reitit ihan eri tavalla ja just rengasreitit on kivoja 🙂

Hyvä kysymys, tai siis voisin lisätä vastauksen ihan tekstiinkin! Ohjeet löytyy nyt vaan tuon kuvan yhteydestä, mutta pitää siis lähteä soutamaan vastarannalle, missä toinen vene on. Ottaa vastarannan vene hinaukseen ja mukaan niin monta pelastusliiviä kuin on äskettäin itse ottanut. Palauttaa hinattavan veneen ja saman verran liivejä sinne, mistä itsekin lähti ja sitten soutaa takaisin menosuuntaan. Tämä tietysti vaatii, että jokainen tätä myös noudattaa. Mikäli joskus huomaa, että rannalla onkin kaksi venettä, niin olis kyllä hyvä saada toinen vene vastarannalle. Joskus matka voi olla pidempikin, eikä kaikki välttämättä jaksa soudella x 3 kertaa. Toivottavasti sen verran otetaan muut retkeilijät huomioon 🙂