Päiväretki Venetsiasta ihanan värikkääseen Buranon saareen

Venetsian ympäristössä on monta muutakin saarta, joille voi tehdä Venetsiasta päiväretken: Murano, Burano, Torcello ja Lido. Teimme lyhyen Venetsian loman aikana päiväretken Buranoon ja se kyllä kannatti! Ihastuin niin täysin tähän totaalisen värikkääseen kohteeseen, jossa päänähtävyytenä oli nimenomaan värikkäät talot.

Mistä Buranon vene lähtee?

”Long queue, you have to wait about 5 hours” – emme ihan ymmärtäneet, mitä bussiaukion lähettyvillä P.le Roma sataman lipunmyyjä oikein tarkoitti. Ei kai mihinkään joudu odottamaa viittä tuntia? Lipunmyyjä kuitenkin vinkkasi, että saaren toisesta satamasta saattaisi päästä Buranoon nopeammin.

Niinpä suuntasimme saaren koillisosaan, söimme matkanvarrella pizzaslicet, näimme reissun pahimmat turistiryysikset ja lopulta saavuimme F.te Noven satamaan. Riitti, että meni vain jonoon joka ei ollut kovin pitkä ja osti lipun veneestä. Matka Buranoon kesti 40 min.

Vene pysähtyi mennessä Muranossa, joka on tunnettu lasistaan ja näimmekin veneestä käsin saaren lasitehtaat. Sielläkin olisi varmasti ollut kiva pysähtyä, mutta onneksi se ei jäänyt harmittamaan.

Vene pysähtyi myös Torcellossa ja Mazzorbossa. Paluumatkalla vene kulki eri reittiä, jolloin ohitimme Lidon ja päädyimme Venetsiassa satamaan San Marcon aukion lähettyville.

Päiväretkellä värikkäässä Buranossa

Lähdimme satamasta kävelemään eri suuntaan kuin muut. Siten saimme kulkea pitkään ja suurimmaksi osaksi yksin ja kadut olivat tosi hiljaisia. Buranossakin oli ”turistikatu”, jolla oli huomattavasti enemmän väkeä, mutta sieltäkin päädyimme takaisin sivukujille.

Olin aivan sekaisin kaikista värikkäistä taloista, oli niin nättiä enkä voinut ymmärtää, miten näin karkkimainen paikka on keksitty tehdä. Teki mieli ottaa kuva jokaisesta talon seinästä ja kyllähän niitä kuvia tulikin ihan kiitettävästi otettua. Siis niin piristävä paikka! Kiersimme hiljaisilla ja värikkäillä kaduilla, saarella ei ollut autoja vaan koko saari oli täynnä mielettömän kirkkaan värisiä taloja.

Eksyimme eräälle aukiolle, missä oli seesteinen, hiljainen ja rauhallinen tunnelma. Yksi mummo teki penkillä käsitöitä ja yksi kissa ilmestyi paikalle. Monien talojen ovien virkaa toimitti vain raidalliset lakanat, vaatteet kuivuivat katujen yläpuolella pyykkinaruilla.

Buranossa nähtävää oli nimenomaan nämä värikkäät talot sekä Buranon vino torni, joka oli oikeasti aika makea. Tornin vieressä oli tori, missä myytiin kaikenlaisia matkamuistoja. Pikku hiljaa eksyimme takaisin ihmisten ilmoille, kun etsimme ruokapaikkaa.

Päädyimme syömään ravintolakadulla pasta carbonarat ja proseccoa, maksoivat kahvin kanssa yhteensä 36 euroa. Mielestäni Venetsian alue ei ollut kovin edullinen ruokapaikkojen suhteen. Ruoka ei vienyt kieltä mennessään, oikein missään koko Italian matkalla, kumma juttu. Olut sen sijaan oli yllättävän hyvää!

Buranosta veneellä takaisin Venetsiaan

Olimme kiertäneet saarta pari tuntia niin ristiin rastiin, ettei meillä ollut enää mitään hajua missä päin satama sijaitsi. En tiedä syytä, mutta Google Mapsikin toimi täällä huonosti – navigointi ei toiminut vaikka oli offline kartat. Satamaa sai vähän aikaa etsiä ja kun sen löysimme, meinasimme tiputtaa leukamme.

Siellä oli monen sadan metrin jonot, enkä millään uskonut että koko porukka mahtuisi kerralla yhden veneen kyytiin, vaikka vene veti ihan hyvin porukkaa. Kello oli jotain yli 16, joten päättelimme, että saisimme viettää täällä jonossa koko loppuillan. Seisoimme siinä ja ihmettelimme, että ei voi olla totta, tällainen ruuhka. Nyt ymmärsin, mitä lipunmyyjä oli aiemmin aamupäivällä tarkoittanut ”long queue, you have to wait…”

Yhtäkkiä sivusta tuli veneen henkilökunta meitä kohti ja kysyi millä veneellä olemme menossa täältä pois. Vastasimme, että emme todellakaan tiedä – ihan millä vaan, mikä vaan lähtee takaisin Venetsiaan. Hän sitten ohjasi meidät inva / priority portin kautta suoraan veneeseen ja pääsimme koko kamalan jonon ohi.

Olimme hirveän kiitollisia siitä, että olimme päässeet suoraan veneeseen. Vain se, että meillä oli pieni lapsi mukana toi meille tällaisen erityiskohtelun, jotta pääsimme jonottamasta pienen lapsen kanssa. Olen muissakin maissa huomannut esimerkiksi lentokentillä, että lapsiperheet päästetään usein jonojen ohi. Ei meitäkään olisi jonottaminen haitannut, jos olisimme olleet matkassa ilman lasta.

Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka pitkään saarella olleilla kesti jonottaa ja palata takaisin Venetsiaan. Koska veneitä Buranoon lähti Venetsian bussiaseman lähettyviltä ja satamasta josta me lähdimme, sekä palasimme kolmanteen satamaan – liikkuu reitillä varmasti useampi venekyyti, joten saarelta pääsee kyllä ennen pitkään pois. Osuimme varmasti ruuhkahuippuun, kun kaikki saarelle aamupäivällä tulleet lähtivät iltapäivällä pois.

Matka takaisin Venetsiaan kesti tunnin, eli hieman pidempään kuin tullessa, mutta se ei tässä vaiheessa haitannut lainkaan. Oli vain mukavaa katsella maisemia ja merta. Venetsiassa pyörimme vielä hetken, ennenkuin palasimme takaisin leirintäalueelle.

Kannattiko Buranossa käydä?

Kyllä! En ole missään muualla maailmalla törmännyt näin ihanan värikkääseen kohteeseen (saa vinkata sellaisista kohteista, sillä tykkään niistä valtavasti!). Toki Buranossakin oli ryppäittäin turisteja, mutta kun lähti ihan toiseen suuntaan kuin muut, niin sai rauhassa kävellä ja kokea jopa aitoa Italialaista fiilistä. Buranossa olisikin ollut mielenkiintoista kulkea myöhään illalla, kun päiväturistit ovat lähteneet saarelta pois.

Tykkäsin Buranosta ja vaikka siellä oli paljon samaa kuin Venetsiassa, kuten kanaali ja sillat, oli se kuitenkin rauhallisempi ja värikkäiden talojenkin vuoksi erilainen. Buranossa käyminen on kyllä elämys, sillä sellaisia värikkäitä taloja ei joka päivä näe, vähintään ei ainakaan Suomessa.

20 kommenttia

• Cilla Maria Travel

Tuli vähän Karibia- tai Keski-Amerikka-fiilikset noista taloista. Näyttää kyllä hyvin erilaiselta kuin itse Venetsia. Hyvä tietää tuo jonotusasia, jos tonne suunnalle joskus vielä tulee palattua.

• Christa

Burano on kyllä ihana karkkiväreineen. Kolme vuotta sitten huhtikuussa, kun kävin ensimmäistä kertaa oli Buranossa aika paljon ihmisiä ja takaisin lähtiessä juurikin siinä neljän aikaa, jouduin odottelemaan toista venettä päästäkseni takaisin. Nyt kun olimme teinin kanssa pari viikkoa sitten, niin menimme Buranoon 10 aikaan aamulla puolityhjällä vaporetolla Fondamente Novelta ja Buranosta löhdettiin klo 13 maissa ja mentiin Muranoon. Siinäkään ei kovin paljoa vielä ollut ihmisiä. Varmaan pahimpaan turistiaikaan joutuu odottelemaan pidempäänkin.

• Elina

Oi kiitos kokemuksista! Muistakko yhtään kauanko jouduit ensimmäisellä kerralla odottamaan venettä? Mekin oltiin siellä tuolloin huhtikuussa 2019 ! 😀 Varmasti jos aikaisin tuonne menee ja on aikaisin sieltä myös valmis, niin luulis pääsevän helposti pois. Muranosta olis mielenkiintoista lukea minkälainen paikka oli 🙂

Ooii, olisin kyllä tykästynyt Guadeloupessa siihen paikkaan! Meidän Guadeloupen reissu kun peruuntui muutama vuosi sitten.

• Julia

Meillä olisi edessä kanssa heinäkuun reissulla päivämatka Buranoon, menikö sinne veneitä ihan tasaisin ajoin? 🙂 Meillä matka sijoittuu sunnuntaille, joten vähän jännään onko sunnuntaisin liikenne miten erilaista

• Aron / Ja sitten matkaan

Vau, miten hienoja värikkäitä taloja! Tuolle kyllä kuluisi päivä helposti ja kameran muistikortti täyttyisi kuvista. Mikäli kesälomamatka vie meidät Venetsiaan, on pakko varata päivä Buranoon tutustumiseen.

• Elina

Buranossa kannattaa kyllä käydä! On se aika wau paikka kun sinne tupsahtaa kaikkien niiden värikkäiden talojen sekaan! 🙂

Kiitos, kävin lukemassa. Oli kiva lukea noista saarista, missä ei itse käynyt. Tuo hautaholvi Torcellossa oli jännä! 🙂

Tuossa on kyllä todella paljon samaa! Värikkäät kohteet on kyllä ihanan piristäviä väripilkkuja, jotka usein pelkästään väreistänsä jää mieleen. Voittehan te vielä toistamiseen palata Pohjois-Italiaan ja vaikka vaan päiväseltään käväistä Venetisassa haistelemassa tunnelmaa ja käydä samalla Buranossa 🙂

• Anna | Tämä matka -blogi

Olen käynyt Venetsiassa useita kertoja, mutta nämä saaret ovat jääneet käymättä. Olipa kiva nähdä miltä Buranossa näyttää.

”Ruoka ei vienyt kieltä mennessään, oikein missään koko Italian matkalla, kumma juttu.” – Tämä! Niin totta. Italiassa saa kyllä hyvää ruokaa, mutta ei sattumalta. Eli pitää oikein etsiytyä hyvää ravintolaan. Muuten ruoka on yleenäs hyvin perus. Kirjoitinkin joskus jutun ”Ruokamatka Italiaan – Vain maku puuttuu”

• Elina

Haha, hyvä otsikko! Joo! Kaveri oli justiin Italiassa ja sen kanssa tulikin puhetta, et pitää vähän seurailla missä paikalliset syö ja suunnata sinne. Sekin oli odottanut paljon Italiaisesta ruoasta, ehkä se on jo liian kehuttu kun kaikilla niin korkeat odotukset 😛

• Kohteena maailma / Rami

Itse olen pari kertaa käynyt Venetsiassa, mutta Burana on jäänyt käyttämättä. Oli viimeksi kyllä tavoitteena, mutta ei sitten ehditty, kun keskityttiin muihin juttuihin. Mutta aion kyllä Venetsiaan vielä mennä kolmannenkin kerran, niin sitten Buranoon. Tämä oli kivaa ennakkofiilistelyä.