Stopover Dohassa, missä ja miten? Mitä ehdimme kokea?

Qatarin Doha on merkittävä solmukohta lukuisiin kaukokohteisiin. Lentoaika suoralla lennolla Helsingistä pyörii 6-7 tunnin molemmin puolin. Mikäli Dohassa pysähtyy pidemmäksi aikaa, ennen kuin jatkaa matkaa seuraavaan kohteeseen, ei pitkä lentomatka tunnu lopulta niin pitkältä. Dohassa on tarjolla stopover mahdollisuus tai maksuton transit accommodation, joita voi hyödyntää. Me päädyimme jälkimmäiseen palatessamme Sri Lankasta.

Stopover Dohassa

Yleensä jos etsin lentoja joissa on väistämättä pitkä vaihtoaika, yritän maksimoida sen vaihtoajan, jotta ehtisin käydä samalla myös vaihtokohteessa. Lentojen vaihdot ei ole aina huono asia, vaan lentoja oikein varaamalla voi saada toisen kohteen kaupan päälle.

Tätä kirjoittaessani on Qatar Airwaysin stopover ohjelma toistaiseksi keskeytetty pandemian vuoksi. Normaalisti stopover ohjelman voi valita, mikäli haluaa lentomatkustamiseen pidemmän tauon kuin 24 tuntia ja sen saa varattua suoraan Qatar Airwaysilta. Transit accommodation on eri asia kuin stopover ohjelma.

Transit accommodation sen sijaan saa, jos lentojen vaihtoaika on 8 – 24 tunnin väliltä. Qatar Airways tarjoaa maksutta näille yhteyksille hotellin odotusajaksi. Näitä transit hotelleja oli meidän kokemusten aikaan tarjolla 10 eri hotellia, joista saatiin vapaasti valita minkä ottaisimme. Transit accommodation edellytyksenä oli, että lentolipun varausnumero alkaisi ”157” numerolla eikä muita lentoyhtiöitä olisi varauksessa mukana.

Lensimme Malediiveille ja Sri Lankasta pois Qatar Airwaysin siivillä ja olimme varanneet matkan ”useita kohteita” lentolipulla. Ei perinteinen meno-paluu lippu ja mielestäni hinta ei juurikaan poikennut vaikka oli useita kohteita matkan varrella.

Saapuminen Qatarin lentokentälle

Maisemat lentokoneen ikkunasta Intian valtameren yllä oli lähes mykistyttävät. Ensin kauniita saaria, sitten aavikkoa ja vuoristoa. Menomatkalla meillä oli vaihto Dohassa keskellä yötä. Silloin kaupunki näytti hienolta iltavalaistuksessa ja oli jonkin verran pilvenpiirtäjiä, mutta muuten kaupunki oli matala.

Dohan lentokenttä oli tosi hieno ja tunnettu suuresta keltaisesta nallestaan, oli myös isoja ja näyttäviä patsaita. Dohan lentokentällä kulki yläilmoissa lentokenttäjuna, millaiseen en ole muualla törmännyt. Lentokentällä oli myös rentoutus spa, missä olisi saanut hierontaa lentojen välissä.

Oli myös rukoushuoneita ja naisten silent room. Puoliso kertoi, että heillä oli miesten vessassa palvelija joka toi tarvittaessa paperia, naisten puolella en sellaista nähnyt (johtuukohan kulttuurista?). Paikasta tulee väistämättä voimakkaasti Dubai mieleen ja lentokentällä oli runsaasti istumapaikkoja portin yhteydessä.

Paluumatkalla kun jäimme Dohaan, oli saapuvien aulassa monen sadan metrin jono. Siinä hetken jonotettuamme pääsimme perhejonoon, mistä pääsimme n. 20 minuutissa. Passintarkastukseen menimme ilman viisumia ja maahanpääsyyn riitti vain se, että olemme Suomesta ja meillä oli yli 18 tunnin vaihtoaika ja dokumentit siitä. Aulassa odotimme shuttlebus kyytiä, jossa oli wifi.

Dohan lentokenttä

Kokemukset Qatar Airwaysista lapsen kanssa

Lensimme yhteensä neljä eri lentoa Qatar Airwaysin koneella ja jokainen niistä lähti minuutilleen ajallaan. Lennoilla oli ystävällinen ja huomioiva henkilökunta, joten palvelu oli aivan huippua.

Lentokoneessa sai hyvää ruokaa ja jokaisella lennolla saimme valita 2 ruoan väliltä ja kaikki ruokajuomat oli ilmaisia, lentoon kuului myös ilta/välipala ja toinen juomatarjoilu.

Helsingin päässä meille tarjottiin lennolla istumapaikan vaihtoa paikkaan, jossa olisi vauvakoppa. Itse vauvakoppaa emme lopulta käyttäneet, kun mukana oli SkyBaby patja. Mutta hyödynsimme paikan, sillä ykkösluokan takana olevalla paikalla oli lapselle paljon tilaa liikkua ja touhuta lattialla.

Lapsi sai ensimmäisellä lennolla vaippoja, kosteuspyyhkeitä, talkkia, rasvaa ja pehmeäkantisen kirjan, lounaan ja välipalapussin. Paluumatkalla sai pussiruoan ja Qatar Airwaysin nallen (jonka myöhemmin hukkasimme kotona lähiretkellä ja lähdimme sitä erikseen metsästämään, onneksi löysimme. Hänet on ristitty ”flygplans vännen”).

Viimeisellä lennolla lentoemot toi taaperolle lähes taukoamatta jotain syötävää, kellogseja, banaaneja, alpen patukoitaa ja pillimehua. Tuntui, että lasta arvostettiin todella paljon ja hänestä pidettiin ensiarvoisen hyvää huolta lennolla.

Tämän kokemuksen myötä kokemukset Qatar Airwaysista on pelkästään positiiviset ja lennän mielelläni jatkossakin sen yhteyksillä.

Economy luokan ensimmäisellä rivillä oli paljon jalkatilaa lapselle touhuta lattialla

Transit hotelli Dohassa

Valitsimme transit hotelliksemme 5 tähden Orax Rotanan joka on noin varttitunnin päässä lentokentältä. Hotelli oli arvokkaan näköinen ja lapsi oli erittäin innoissaan paikasta.

Hotellihuone oli viihtyisä ja siisti ja hotellin aula ja yleiset tilat tuntuivat huokuvan jotain niin hienoa ja ylellistä, mikä ei itselle tunnu luontevalta. En tarvitse lomalla näin hienoja puitteita, mutta olihan se nyt koettava kun ilmaiseksi sai paremmassa hotellissa yöpyä.

Dohassa saa kyllä ihan Suomen hinnoilla muutenkin varattua 5-tähden hotelleja, että sen puoleen eivät ole muutenkaan mitään ökykalliita hotelleja. Dohan keskusta oli lähellä hotellia mutta ei kuitenkaan kävelyetäisyydellä. Matkalla keskustaan saatiin taksissa molempiin suuntiin odottaa liikennevaloissa ennätyksellisen kauan. Koska matkamme Dohassa olisi suhteellisen lyhyt, päätimme keskittyä tällä kertaa vain pienelle alueelle.

Oryx Rotana hotelli
Ensimmäinen kerta 5-tähden hotellissa
Hotellihuone on siisti ja tyylikäs

Dohan Souq Waqif

Ajoimme autolla Museum of Islamic Artin ohi, oli pilvenpiirtäjiä ja satamassa kauniita puuveneitä. Kun astuin taksista ulos, ohitseni käveli 4 kamelia. Olin aivan suu auki, kuinka kaunista täällä olikaan. Dohaan ei ollut mitään odotuksia tai ennakkoluuloja, kaupunki oli kuin sadusta tuhat ja yksi yötä. Dohassa oli huomattavasti vahvempi arabikulttuuri kuin Dubaissa.

Miehet kävelivät valkoisissa kaavuissa, oli turbaaneja, arabihuiveja ja mustiin pukeutuneita. Oli myös naisia ihan tavallisiin vaatteisiin mutta myös kaapuihin pukeutuneita. Souqissa kulkivat punaliiviset miehet kottikärryillä, välillä istuivat niiden päällä, olivatkohan kantoapulaisia? Rakennukset olivat kauniita ja koristeellisia, penkit olivat värikkäitä.

Doha

Basaarialueella oli ravintoloita, kahviloita, matkamuistomyymälöitä. Basaareilla myytiin kaikkea mahdollista kuten vaatteita, kenkiä, mattoja, lastentarvikkeita, mausteita, karkkia, tapetteja, leluja yms. Löysin myös pitkästä aikaa mansikkafantaa, josta tulin niin iloiseksi kun sekin maksoi vain 0,50 €.

Basaarialue oli tosi kiehtova ja siellä oli mielenkiintoinen tuoksu, ehkä se oli kaikkien mausteiden sekoitusta. Tuli tunne, että olin todella mielenkiintoisessa paikassa, Souq Waqif oli aidon tuntuinen paikka ja myös hyvin kuvauksellinen.

Souq Waqif
Doha souq

Souq Waqifin lintumarkkinat

Sitten kuvittelin tulevani vielä mielenkiintoisempaan paikkaan. Kuulin lintujen ääniä, täällä on eläimiä! Täällä on lintuja, katso kuinka ihania! Täällä on myös kukkoja ja kanoja, tipuja, undulaatteja, vaikka mitä lintuja ja ihan hirveän järkyttävän kova metakka.

Kävelimme eteenpäin, voi vitsit myös kaneja, hetkinen… Kissanpentuja, mitä! Koiranpentuja! Siis voi ei, nuo eivät kyllä näytä kovin onnellisilta. Yksikin koira oli kauhistuneen näköisenä pienessä häkissään. Toivottavasti sitä viedään päivisin lenkille, sillä olisi tehnyt mieli pelastaa koira siltä istumalta ja viedä melusaasteen seasta pois.

Alueella oli varmasti tuhansittain lintuja, jotka lähes kaikki pitivät ääntä. Oli myös kilpikonnia, papukaijoja ym muita pieneläimiä. Onneksi koirat olivat edes ulkoisesti siistin näköisiä, vaikka heidän katseensa kertoi surullisen paljon. Yksikin koiranpentu huojui pienessä häkissään, joka oli tornissa kolmantena. Uskoisin, että aivan järkyttävän stressaava paikka kaikille eläimille. Hirveä melu ja valtavasti ihmisiä.

Dohan lintutori
Jos olet herkkä, suosittelen että jätät suosiolla menemättä lintutorille

Positiivinen asia oli se, että heillä kaikilla oli vettä ja ruokaa. Toivottavasti löytävät mahdollisimman pian uuden kodin, eivätkä jää basaarille kovin pitkäksi aikaa. Tavallaan se oli kulttuurinen elämys nähdä sellainen paikka, mutta todellisuudessa tulin siitä järkyttyneeksi ja surulliseksi, eläinrakkaana ihmisenä teki niin pahaa nähdä se kaikki eläinten kärsimys siinä melussa.

Basaarin jälkeen etsimme lounaspaikan ja magneettikaupasta ostin taikalampun, koska paikasta oli tullut niin vahvasti Aladdin mieleen. Pyörimme vielä hetken aukiolla ja basaarialueella, ennenkuin otimme taksin takaisin hotellille.

Takaisin hotellille ja keskelle hääjuhlaa

Lähdimme ajoissa takaisin hotellille, sillä meillä oli aamulla aikainen herätys. Pian hotellille päästyämme alkoi ulkopuolelta valtava metakka joka kuulosti ihan sambakulkueelta. Kuului rumpuja ja huutoja, mies kävi katsomassa mistä ääni tulee ja ilmeni, että huoneemme alapuolella oli hääjuhlat ja ääni kantautui sieltä. Saimme olla puoleenyöhön saakka häiden kuunteluvieraina hotellin sängystä käsin. Yllätyimme, kun juhlat loppuivat jo puolenyön maissa ja saimmekin yöllä vähän nukuttua.

Aamuvarhain siirryimme shuttle bussilla jälleen Dohan lentokentälle. Kentällä odotti taas pitkä jono ja kiitos taaperon, joka sai keskellä jonoa hirveän levottoman kohtauksen, haki virkailija meidät sieltä pois ja vei female only jonoon, josta pääsimme kaikki kolme lapsen kanssa jonottamatta. Turvatarkastus sujui onneksi jouhevasti.

Ehdimme nähdä Dohasta vain pienen pienen palasen, mutta sitäkin värikkäämmän palan. Doha tuntui mielenkiintoiselta paikalta, mutta paljon jäi meiltä edelleen näkemättä, mm. waterfront, satama ja Katara. Mielelläni hyödynnän Dohan vaihtoyhteyttä toistekin ja voisin palata tutustumaan Dohaan vielä lähemmin. Dohasta jäi ensivaikutelmana yllättävän hyvä ja positiivinen fiilis.

Dohan yhteys on kiva ja helppo, jota voi hyödyntää vaikka ei käyttäisikään stopover ohjelmaa. Kannattaa kuitenkin aina varmistaa ajantasaiset tiedot ja säädökset maahan pääsyyn lentoyhtiön sivuilta, sillä käytännöt ovat voineet pandemian aikana muuttua.

Oletko lentänyt Dohan kautta jonnekkin, minne? Tai oletko käynyt Dohassa?

17 kommenttia

• Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Dohan kautta on tullut lennettyä todella monta kertaa, sekä Aasian että Afrikan kohteisiin. Tykkään Qatar Airwaysista todella paljon ja Dohan lentokenttäkin on varsin miellyttävä. Vielä ei ole Dohassa tullut käytyä, mutta tämä oli hyvä vinkki, täytyypä pitää mielessä jatkossa.

• Elina

Kiva kuulla! Itselläkin tuli tätä kirjoittaessa hirveä hinku lähteä Qatar Airwaysilla johonkin! Jospa ensi talvena pääsis, vähän aloin jo haaveilemaan… 🙂 Kannattaa Dohassakin joskus pistäytyä, matkailu avartaa vaikkei kohde aina miellyttävä kaikille oliskaan 😀

Kävin lukemassa 🙂 Kivasti ehditte kaupunkia nähdä ja kiertää muutamassa päivässä! Siihen nähden saatiin vain pintaraapaisu Dohaan, mutta pitää jättää jotain myös seuraaville kerroille. On kyllä kätevää, kun siirtymät ei oo kovin pitkiä kun ne katkaisee välille.

Oli kyllä niin järkyttävä paikka! :'( Jotain kuvia halusin paikasta laittaa, mutta monia kuvia jätin suosiolla julkaisematta. Toivottavasti tämä toimii myös varoituksena muille, ettei vahingossa eksy tuonne kuten me teimme. Sydän särkyy aina herkästi eläinten puolesta <3

• Pirkko / Meriharakka

Vähän vielä lintutorista eteenpäin ja olisitte ehkä löytäneet souqiin, jossa on haukkoja ja haukkaharrastukseen liittyviä tarvikkeita. Minusta tämä oli yksi Dohan helmiä, sillä moista emme ole nähneet missään muualla maailmassa. Dohassa on jopa haukkasairaala, jonka odotushuoneeseenkin voi vilkaista – siellä ne haukat odottelevat lääkärille pääsyä kuin ihmiset konsanaan.
    Haukkoja ainakin harrastajat taitavat kohdella vähintäänkin hyvin, sillä kuulemma niille ulkomaan matkoille saatetaan varata oma istuin ykkösluokasta tietysti!

• Elina

Oho! Hyvä tietää! Haukkoihin ei muistaakseni törmännyt. Hienoa kuulla, että niistä pidetään hyvää huolta ja vielä oma sairaalakin haukoilla on. Ehkä eläimillä sittenkin on ihan hyvät oltavat, sitä vaan laittaa oman mielikuvituksen liikkeelle kun ei todellisuudessa tiedä miten niiden kanssa päivisin ollaan. Eläimet oli kaikki onneksi tosi siistejä ja osa leikkisiä ja pirteitä, mutta muutama lohduton näky siellä oli. Onhan niillä kovin pienet häkit missä olla päivästä toiseen 🙁

• Maapalloilija

Oli kiinnostavaa lukea stopoverista Dohassa, sillä voisin itse myös sellaisen mielellään ottaa. Vaikuttaa ihan sopivalta kaupungilta tähän tarkoitukseen. Qatarilla en ole koskaan lentänyt, niin täytyisi sekin kehuttu kokemus testata.

• Elina

Ehdottomasti nyt Qatarin lennot varaukseen! 🙂 Doha on kyllä soppeli kohde välipysähdykseen, tuskin tulis erikseen lähdettyä sinne lomalle.

Oi, kuulostaa hyvältä! Me varattiin nuo lennot Momondon kautta, mutta saatiin transit mahdollisuus koska kaikki lennot varauksessa oli Qatar Airwaysin. Tosin Malediiveilta Sri Lankaan lennettiin Sri Lankan Airwaysilla, mutta taitaa se samaan allianssiin kuulua. Dohaan lennettiin sitten taas Qatarilla. Veikkaan, että stopover ohjelman joutuu sitten ostamaan / varaamaan suoraan lentoyhtiöltä mutta tuo transit onnistuu ihan pelkkien lentojen varauksien kautta. Näin meidän kokemusten mukaan 🙂

• Paula - Gone with the Gastons

Doha olisi kyllä kiinnostava paikka ja tuo, että mahdollisuus saada transit hotelli on ihan mahtavaa. Ehdottomasti käyttäisin tuon hyväksi ja mieluiten vaikka parikin yötä. Täältä Yhdysvalloista Suomeen lentäessä tarjolla on Stopover mahdollisuus Islannissa, ja melkein tartuttiinkin siihen tänä vuonna. Mutta se ei kyllä tule ilmaiseksi. Ja Iceland Airin lennot ovat olleet vähän epävarmoja viime aikoina niin ei uskallettu riskeerata. Meilläkin kun on lapset mukana niin kaikki ylimääräinen stressi pitää koittaa karsia pois.

• Elina

Ehdottomasti! 🙂 Kivasti katkaisee kyllä, kun Qatarillakin voi lentää kuitenkin niin kauaksikin. Joo, tuo Islanti on meilläkin ollut pitkään haaveissa, että siellä pysähdyttäis sitten seuraavalla kerralla matkalla Pohjois-Amerikkaan. Vielä ei oo kumpikaan matkoista toteutunut, mutta joku päivä 🙂 Sepä, lasten kanssa haluaa kyllä tehdä siirtymiset mahdollisimman helpoiksi 🙂 Joo kyllähän tuo stopover lisäkustannuksia sitten tuo mukanaan.

• Ne Tammelat

Me vierailimme risteilyn merkeissä Dohassa päivän verran ja ihan hyvät fiilikset jäi paikasta. Suurimman osan vietimme tosin aavikolla dyyneillä kruisaillen ja se se vasta olikin mukavaa puuhaa!

Qatar Airwaysistä jäi kyllä vain hyvää sanottavaa, kun sillä lensimme toiseen kohteeseen ja varmasti tulee hyödynnettyä uudelleenkin ko. lentoyhtiötä ja ehkäpä siinä samalla sitten lisää tutustumista myös Qatariin.