Tanska Ruotsi laiva

Laivalla Tanskasta Ruotsiin Stena Linella

Tanskan matkamme päättyi Tanskan pohjoisimpaan pisteeseen Greneen. Tarkoitus oli ajaa Skagenista Fredrikshavniin, hypätä siellä laivaan joka olisi vienyt meidät Göteborgiin. Kaikki lemmikkihytit oli kuitenkin loppuunmyyty, joten ajelimme lopulta Tanskan itäpuolta alas Grenaaseen saakka, missä hyppäsimme Halmastadiin lähtevään laivaan. Tässä kokemukset Tanska-Ruotsi laivamatkasta.

Laivamatka Grenaasta Halmstadiin maksoi 2 aikuiselta, 2 päiväkoti-ikäiseltä lapselta ja yhdeltä koiralta yhteensä 116 euroa yhteen suuntaan. Laivamatka kesti 4,5 tuntia, reittiä liikennöi Stena Line.

Stena Linen laivat kulkevat Tanskan Fredrikshavnista Göteborgin, Grenaasta Halmstadiin sekä Fredrikshavnista Osloon. Mietimme vielä edeltävänä iltana, jaksaisimmeko jatkaa Tanskasta Osloon ja Etelä-Norjaan. Päätimme kuitenkin tehdä sinne joskus toiste oman matkan ja aloittaa nyt kotimatkan.

Stena Linesin Nautica laivassa on 9 kantta, joista 7 alapuolella olevat ovat rahtikansia, 8 kansi on hyttikansi ja 9 aurinkokansi. Kannella 7 on laivan kaikki palvelut. Laivalla oli todella vähän ihmisiä ja tosi väljää.

Yläkerran aurinkokannella on kahvila, joka tosin oli kiinni. Oli lämmin päivä ja ihana tuulenvire. Laivan yläkannelta näki meduusoja, niitä oli paljon meressä. Ihmettelimme myös laivan kannelta kauempana horisontissa näkyvää korkeampaa kohtaa ja vertailimme aluetta karttaan. Emme päässeet mihinkään lopputulokseen mikä kohde oli kyseessä.

Laivalla on pieni kauppa, missä en ehtinyt käydä kun ajattelin, että on niin pitkä laivamatka että pitää säästää jotain tekemistä myöhemmäksikin, mutta se meni kiinni jo klo 17 kun laiva oli satamassa klo 18.10. Tax-freessa oli paljon -60 %, vaikutti olevan edulliset hinnat, mitä tax-free luetteloa ehdin selata.

Laivalla on myös kahvila, caferavintola ja isompi ravintola joka oli nyt myös kiinni, mahdollisesti niin vähän matkustajia ettei kaikkia kannattanut pitää auki.

Oli pelihuone ja lapsille tosi kiva leikkihuone jossa leikkilaiva, liukumäki, leikkilaituri ja pöytiä ja tuoleja, palapelejä ja luola. Autokannelle pääsi vasta kun laiva oli satamassa.

Olimme varsin positiivisesti yllättyneitä laivasta, näinkin lyhyelle matkalla mukavan monipuolinen. Saimme ajan kulumaan tosi nopeasti, kun en edes ehtinyt käydä 4,5 tunnin matkalla laivan tax-free myymälässäkään.

Stena Line koiran kanssa

Koska meillä oli koira mukana, menimme suoraan pet allowed salonkiin, mihin sai tulla istumaan lemmikin kanssa. Laivalla oli myös erillinen koiralounge, mutta ovi oli lukossa ja kaikki muut laivan koirat vaikuttivat olevan tässä samaisessa salonkihuoneessa.

Pet allowed salongissa oli koirille vesikuppu, mutta yläkannella ei ollut koiralle pissahiekkalaatikkoa lainkaan, mitä ihmettelin suuresti. Kannattaa siis käyttää koiraa vessassa kunnolla ennen laivaan tuloa, sillä laivalla koira ei pääse käymään kannella pissalla.

Jälkeenpäin ajateltuna olisi voinut tiedustella Fredrikshavn – Göteborg reitistä, olivatko lemmikkipaikat todella loppuunmyytyjä. Ainakin tällä reitillä oli niin väljää ja koira oli vain meidän seurassa, eikä missään lemmikkihytissä tai häkissä, olisiko se vienyt ylimääräistä tilaa laivalta.

Perillä Ruotsin Halmstadissa

Lähdimme satamasta ajelemaan Malmön suuntaan ja noin 20 min päässä sijaitsee Mellbystrandin leirintäalue. Kokemus oli huono, ei se leirintäalueen vika ollut, vaan siellä sattui olemaan nuorisoporukka joka herätti koko leirintäalueen aamulla kajuttimiin huutamalla.

Lastamme alettiin myös samantien kiusata/pilkata kun saavuimme leirintäalueen leikkipuistoon. Runsaista lasipulloista päätellen leirintäalue on nuorison suosiossa ja ranta oli sotkuinen. Tämän vuoksi paikasta jäi huono maku suuhun.

Leirintäalueella on kuitenkin pitkä dyyniranta ja hieno auringonlasku, sijaintina siis ihan hieno. Leirintäalueen vieressä on luonnonsuojelualue, mihin päätin lähteä koiran kanssa aamulenkille. Etsin sinistä 2,5 km pituista patikkareittiä, jota en lopulta löytänyt kun polut olivat heinittyneet.

Kävelimme koiran kanssa rantapolkuja ja metsän vierustaa edestakaisin polkua etsien, lopulta löysimme leveämmän polun jota kävelimme hetken matkaa. Siitä sekoilusta tuli lopulta kuitenkin se 2,5 km lenkki vaikkemme koskaan oikeaa polkua löytäneetkään.

Iltaisin ei ole ollut hyttysiä, mutta pikku mäkäräisiä kylläkin. Aurinko on myös ollu vahvempi Tanskassa. Ollaan tykätty Tanskasta ja koko reissusta mielettömän paljon ja ihan varmasti palaamme takaisin fiilistelemään joskus toiste vielä enemmän. Leirintäalueilla yöpymisessä on ollut se hyvä puoli, että niin paljoa vaatteita ei ole joutunut pakkaamaan mukaan, kun siellä on saanut pestyä vaatteita.

Tähän päättyi Tanskan roadtripin matkakertomukset ja muutaman postauksen verran matka jatkuu vielä Ruotsin puolella.

6 kommenttia

• Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Onpa kurja, että Mellbystrandin leirintäalueelle sattui noin ikävä porukka. Niinhän koko paikasta jää ikävä maku. Upealta tuo paikka kuitenkin näyttää, harmi ettei siitä ihan täysin pystynyt nauttimaan.

Mukavaa, että loppufiilikset Tanskasta olivat noin positiiviset, pitäisi kyllä itsekin enemmän siellä reissata 🙂 Me tosiaan ei olla siellä Kööpenhaminen ulkopuolella oltu.

• Elina

Haha meillä mies taas nauroi, että hän on nyt kiertänyt Tanskaa mutta hän taas ei ole koskaan käynyt Kööpenhaminassa! 😀 Joo, tuo oli kyllä tosi kivaa ja nättiä aluetta, pitkät hiekkarannat ja patikoitavaa! Ehkä joskus pitää antaa uus yritys, eihän se nuorisoporukka enää siellä sitten ole 😀

• Anne | Elämää Nomadina

Tästä lauttareitistä en tiennytkään, mielenkiintoinen vaihtoehto, eikä hintakaan ole ollenkaan paha! Me tehdään parhaillaan hitaasti matkaa kohti Suomea, ja vaikka Tanskan kautta ei nyt ehditäkään mennä, niin jään seuraamaan postauksia Ruotsin puolelta. Tuo leirintäalue sattunee meillekin matkan varrelle, mutta kertomasi perusteella ei hirveän paljon houkuttele, toki voi olla että tuo rellestäminen on myös satunnainen harmi.

• Elina

Joo näinhän se on, tuo oli vaan yksittäinen tapaus, eihän ne samat ihmiset ole siellä enää seuraavalla kerralla 😀 mutta auttoivat jättämään huonomman fiiliksen ja oli siellä leirintäalueella muutakin säätämistä, et vähän kaikki kasaantui. Onneksi kasaantui vaan yhdelle päivälle ja reissun muut päivät oli onnistuneita.

Niin on, ollaan itekin nyt huomattu että ihmisillä on herännyt mielenkiinto Tanskaa kohtaa, tuntuu että tosi moni on sinne suunnalle nyt matkustamassa! 🙂