Sähköautolla Ruotsiin ja Tanskaan matkustaminen, tässä vinkit ja kokemukset

Sähköautolla Ruotsiin ja / tai Tanskaan? Teimme viime kesänä 3 viikon roadtripin Ruotsiin ja Tanskaan ja osan reissun postauksista olen jo julkaissut, mutta vielä on kevään aikana runsaasti postauksia tuolta reissulta tulossa. Matkustimme paikasta toiseen täyssähköautolla, joten tässä postauksessa jaan meidän vinkkejä ja kokemuksia täyssähköautolla ajamisesta ja auton lataamisesta Ruotsissa ja Tanskassa.

Maata pitkin vai lentäen?

Hankimme vajaa vuosi sitten täyssähköauton osittain siksi, että alkaisimme tehdä sillä yhä enemmän maata pitkin matkoja. Tykkäämme matkustusmuotona roadtripeistä, joten autolla matkustaminen on meille luontaista.

Maata pitkin tehtävät matkat vaativat kuitenkin enemmän aikaa, joten meillä sellaisille on mahdollisuus lähinnä kesäloma-aikaan.

Olen jo tovin miettinyt, pitäisikö meidän telttamajoitus päivittää asuntovaunuun ja olen siksi alkanut haaveilemaan asuntovaunusta, jota voisimme täyssähköautolla vetää matkoilla perässä ja pitää majoitustukikohtanamme, sillä viihdymme hyvin leirintäalueilla.

Maata pitkin matkustamista tullaan lisäämään, mutta lentämistä ei tulla myöskään kokonaan lopettamaan, sillä lomat ei yksinkertaisesti riitä hitaampiin siirtymiin.

Tätä kirjoittaessa on kokemusta täyssähköautosta takana 10 kuukautta ja 30 000 km, eli oli oikea päätös investoida täyssähköautoon. Emme ole huomanneet suurta piikkiä sähkölaskuissa, vaikka olemme ladanneet autoa joka yö kotona. Kesän roadtripillä jolloin ajoimme 4400 km kului yleisillä latauspisteillä yhteensä n. 260 euroa sähköihin.

Kokosin tähän postaukseen kokemukset ja vinkit sähköautolla Ruotsissa ja Tanskassa viime kesän roadtripiltä. Tästä postauksesta voit lukea kokonaisuudessaan ajetusta reitistä Ruotsissa ja Tanskassa.

Automatkailu sähköautolla, aloita matka täydellä akulla

Ehkä jopa itsestään selvää, mutta matkalle kannattaa lähteä täydellä akulla, jolloin pääsee ensimmäisellä etapilla mahdollisimman pitkälle. Me pääsimme Pohjanmaalta Turkuun ilman latausta ja Turussa ennen laivaan ajoa, kävimme lataamassa akun vielä täyteen. Auto oli kuitenkin laivassa yön yli, joten täydellä akulla ei kannata autoa seisottaa kauaa, joten kulutimme akkua latauksen jälkeen vielä ennen laivaan siirtyessä.

Tukholmasta jatkoimme aamulla jälleen lähes täydellä akulla ja käytännössä se tarkoitti reilun 400 km toimintamatkaa, sillä ajaisimme jo pitkälle. Seuraavan yön olisimme Öölannissa, mihin teoriassa riittäisi akku juuri ja juuri mutta niin tiukoille emme latausta jättäneet vaan latasimme useamman kerran matkan varrella.

Lataa aina, kun on mahdollisuus

No, ihan koko ajan ei tarvitse onneksi olla lataamassa, mutta hyvä se on hyödyntää lataaminen aina tauon tullen. Latasimme autoa Tukholmaan tulon jälkeen seuraavan kerran Nyköpingin ICA:n parkkipaikalla 22 kwh laturilla kauppareissun aikana. Tarvetta lataukselle ei ollut, mutta päätimme hyödyntää pysähdyksen ja ladata autoa sillä aikaa.

Hyvä että latasimme, sillä seuraavassa pysähdyspaikassa Söderköpingissä vierähti muutama tunti ja sinä aikana olisimme saaneet autoa hyvin ladattua. Kaikki laturit olivat kuitenkin juuri silloin varattuja, joten meiltä vesittyi latauksen hyödyntäminen kaupunkivisiitin aikana. Hyvä on siis varautua siihenkin mahdollisuuteen, että laturit ovat varattuja eikä matka välttämättä aikataulujen mukaan jatkukaan.

Yleislaturi vai suurteholaturi?

Saimme suunnata vielä kolmannelle laturille ja suurteholaturi löytyi Oscarhamnista, 350 kwh Ionityn laturi, Circle K huoltoasemalla.

Circle K:sta ja Ionitysta tulikin meidän vakiolatauspaikka Ruotsissa, sillä monen Circle K:n pihasta (ei kaikista) löytyi suurteholaturi, jolla saatiin akku nopeasti täyteen ja matka taas jatkui.

Kaikki yleislaturit Ruotsissa ovat olleet 22 kwh ja harvakseltaan on tullut vastaan suurteholatureita.

Missä ladata autoa Ruotsissa?

Me latasimme autoa Ruotsin puolella leirintäalueilla (latauspisteellä löytyvä leirintäalue houkutteli meidät yöpymään juuri siellä), kauppojen kuten ICA:n pihoilla ja isojen kaupunkien Ionity pikalatureilla. Joissakin paikoissa voi olla jopa ilmaisia latureita, mutta sellaiseen törmäsimme vain kerran.

Taukoja tuli luontaisesti, kun pysähdyimme syömään, kauppaan, museoon, nähtävyydelle, joten usein saimme auton siksi aikaa lataukseen. Kannattaa metsästää esim. Ionityn latureita, jos haluaa tehokkaan latauspaikan.

Latausinfra on voimakkaasti kasvamassa ja sähköauton latauspaikkoja tulee koko ajan lisää. Kannattaa kuitenkin pikalataukset laskelmoida isojen kaupunkien yhteyteen, sillä pienemmiltä paikkakunnilta ei välttämättä löydy pikalatureita. Latasimme autoa vielä Ystadissa Vattenfallin laturilla, ennen Tanskaan siirtymistä.

Auto lataamassa Tanskassa leirintäalueella

Sähköauton lataus Tanskassa

Tässä kohtaa kokemuksia olemme jo matkanneet Ruotsista Tanskaan, missä olikin hieman erilainen meininki sähköautojen latauspisteiden suhteen kuin Ruotsissa.

Tanskasta löytyi todella monesta paikasta sähköauton pieniä yleislatureita 7 kwh, 11 kwh, 22 kwh. Esimerkiksi erään luontopolun lähtöpaikan parkkipaikalla oli latauspaikka, mihin jätimme auton patikan ajaksi. Latasimme myös museon parkkipaikalla museokäynnin aikana ja hotellin pihassa, jopa safarin keskellä oli latauspiste. Kaikki olivat pieniä yleislatureita, joten latausnopeus ei häävin nopea ollut.

Muutaman tunnin pysähdyksellä sai kuitenkin kivasti taas lisää kilometrejä. Tanska on pieni maa ja välimatkat suhteellisen lyhyitä, joten siinä mielessä myös pienemmällä laturilla pärjää.

Huomiomme Tanskassa oli kuitenkin se, että siellä oli huomattavasti vähemmän pikalatureita kuin Ruotsissa. Ero oli huomattava ja matkalla onkin pakko olla mukana oma latausjohto, missään nimessä ei kannata jättää pikalatureiden varaan. Tanskassa oli siis (kesällä 2022) ihan muutama hassu pikalaturi siellä sun täällä, joten saimme ihan etsimällä etsiä ja ajaa aika kauankin, ennen kuin törmäsimme seuraavaan laturiin (esim. Circle K Fredericia). Esim. Legolandin ympäristöstä (Billund) emme löytäneet yhtäkään suureholaturia.

Edit: Lukijalta tuli vinkki Chargerfinder sivustosta, joka näyttää Tanskassa runsaasti latauspaikkoja. Latausinfra on viime kesän jälkeen varmasti kasvanut ja nyt tilanne näyttää tuon kartan mukaan jo paremmalta.

Yövy paikoissa missä on sähköauton latausmahdollisuus

Puskaparkit ovat roadtripeillä suosittuja ja sähköautoa voi reissun päällä ladata vaikka juuri pikalatureilla. Suosittelen silti valitsemaan osalle reiteille leirintäalueita tai muita majapaikkoja, joissa on sähköauton latauspiste. Tanskassa leirintäalueita latausmahdollisuudella löytyi yllättävän hyvin, mutta kaikissa paikoissa ei niitä ole tarjolla (kirjoitan näistä Ruotsin ja Tanskan leirintäalueista myöhemmin oman postauksen).

Leirissä ollessa olemme saaneet ladata autoa ajan kanssa. Emme myöskään leirintäalueella tarvinneet erikseen sähkötolppapaikkaa kun saimme autosta suoraan virrat esim. laitteiden lataamiseen. Autoa ei saa kuitenkaan ladata suoraan leirintäalueen sähkötolpasta, se on monessa paikassa erikseen kielletty. Leirintäalueiden latausmahdollisuuksista johtuen, latasimme Tanskan puolella muilla yleisillä latauspisteillä lopulta aika vähän.

Lataussovelluksia Ruotsissa ja Tanskassa

Sähköautoilu on sovellusten viidakko ja kun matkataan eri maissa, on niissä omat sovelluksensa. Ruotsissa tuli toisinaan vastaan latureita, jotka ei vain suostuneet toimimaan. Ruotsissa toimi yleiset pienet laturit hiukan huonommin kuin Tanskassa.

Latauspisteet kertovat yleensä, minkä sovelluksen se vaatii. Me latasimme autoa pikalatureilla suoraan Hyundain omalla kortilla (joka lähettää laskun jälkeenpäin). Ruotsissa latasimme yleislatureilla esim. ChargeNode, Mer ja Tanskassa Clever sovellusten kautta. Lataukset veloitetaan useimmiten joko luottokortilta tai jälkeenpäin, joten siirtymisistä ei reissun päällä koidu matkakustannuksia.

Mies innostui aina kun eteen tuli Ionityn laturi. Ne ovat sen verran nopeampia ja tehokkaampia ja niitä oli Ruotsissa enemmän kuin Tanskassa. Kun tulimme Tanskasta takaisin Ruotsiin, huomasi taas ison eron latureiden määrissä ja tehoissa. Latauspaikat löytyivät varmimmin joko googlemapsin, Hyundai tai Chargemap sovelluksen kautta (päivitys: myös Charfinder sivuston kautta).

Yhteenveto sähköautolla Ruotsissa ja Tanskassa

Matka sujui mutkattomasti, kun ei ajanut akkua liian tyhjäksi vaan latasi aina tilaisuuden tullen, kun muutenkin piti taukoja. Mitään ongelmia tai haasteita ei tullut kertaakaan eteen. Sähköautolla ajo herättää monissa edelleen paljon epävarmuutta, mutta lataaminen on verrattavissa ihan huoltoasemien etsintään ja vaatii hieman enemmän suunnitelmallisuutta.

Monissa yleisissä paikoissa, kuten museoiden, ravintoloiden, nähtävyyksien, hotellien, kauppojen pihoilta löytyy latureita mutta ovat yleensä pieniä tehoiltaan. Pikalatureita löytyy varmimmin isojen kaupunkien ja liikenteen solmukohtien ympäristöstä.

Omaan autoon sopiva latausjohto on yleislatureihin oltava mukana, muuten lataaminen mutkistuu. Näiden kahden maiden välillä on eroja, mutta latauspisteiden infra on voimakkaasti kasvavaa, joten lähivuosina ei luulisi haasteita latauspaikkojen suhteen olevan.

Me koimme sähköautolla matkaamisen mutkattomaksi kun ennalta suunnittelee päivän siirtymät ja pysähdys ja latauspaikat matkan varrella. Missään vaiheessa ei ongelmia ilmennyt, kaikki toimi hyvin (paitsi muutamat yksittäiset yleiset laturit), joten pitkän matkan roadtrip sujui hyvin myös sähköautolla. Toivottavasti saamme tulevana kesänä kokemuksia myös Norjan puolelta.

19 kommenttia

  • Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

    Tätä oli kiinnostavaa lukea. Meillä on pidempään ollut sähköauto harkinnassa ja varmasti sellainen tuleekin jossain vaiheessa osteettua. Ihan vielä sen aika ei kuitenkaan ole, mutta kun on, niin jonkin verran tulee varmasti ainakin Suomessa reissattua. Hyvä kuulla, että sähköautolla matkaaminen tuntuu mutkattomalta.

    • Elina

      Suomesta on hyvä aloittaa ja kerätä kokemusta, oppia hahmottamaan ja suunnittelemaan reittejä. Tietysti aina kun joku reitti on uusi, joutuu sen erikseen tarkistaa latureiden kannalta. Me kun kierrettiin paljon valtateiden ulkopuolella, niin oli pikalatureita huomattavasti vähemmän reitin varrella ja aiheutti sen vuoksi vähän enemmän sumplimista. Yhdessä paikassa, missä laturi olisi ollut, oli sattunut tieliikenneonnettomuus ja tie oli monta tuntia poikki, jouduttiin kiertämään paljon kauempaa ja taas laturi oli kauempana. Hyvin se menee, kun ennalta katsoo ajettavan määrän ja laturin reitin varrelle.

  • Ne Tammelat

    Mielenkiintoisia kokemuksia. Meillekään sähköautoilu ei ole vielä tuttua, sillä auton vaihtaminen ei tässä kohtaa ole ajankohtaista. Jää nähtäväksi, että miten pian vuokraamoihin alkaa tulla sähköversioita käyttöön niin, että osuu omalle kohdalle, josko sitä kautta pääsisi testaamaan.

    • Elina

      Vuokra-auto olisikin hyvä tapa päästä testaamaan sellaista ensi kertaa! Ajokokemus on kyllä niin ihmeellinen! Meillä on ollut monta sanatonta ihmistä kyydissä, kun ovat olleet aivan ällikällä lyötyjä sen hiljaisuudesta yms. Vois melkein jopa sanoa, että sähköautolla ajaminen on jonkun sortin elämys 😀 Tykätään ite ihan valtavan paljon ja kun sellaiseen on kerran tottunut, ei vanhaan oo enää paluuta.

      • Hannu

        Sähköauton hiljaisuus taitaa riippua jonkin verran arvioijan omasta vertailukohteesta? Itse ehdin odotella pitkään ennen kuin sain ajaa hiljaisella sähköautolla. Keräsin oman autoni huollon aikana nipun avaimia koeajolle, mutta en minä vielä Ford Mach-E, Mercedes EQB, Skoda Enyaq, Audi e-tron otannalla hiljaista autoa löytynyt. Oma turbodiesel tarjosikoeajojen jälkeen mukavan hiljaista ja pehmeää kyytiä.

        Kyllä se 10 vuotta vanhaan dieseliinkin verrattuna hiljainenkin lopulta löytyi, jouten taidan ostaa sen, mikä tuntuu tutulta ja mukavalta.

        Millaisia sopimuksia jouduitte tekemään ja applikaatioita asentamaan Ruotsia varten vai menikö samoilla kuin Suomessakin?

        • Elina

          Kokonaisuus ratkaisee ! Musta sen hiljaisuuden huomasi helposti, kun moottorin ääni puuttui kokonaan. Käytettiin Ruotsissa ainakin Mer -sovellusta aika paljon, joskus Virtaa mutta vähemmän. Sitten joillakin latureilla oli jotain omia sovelluksia ja Ionity latureilla käytettiin Hyundain omaa latauskorttia.

  • Nadine G / Via Per Aspera Ad Astra

    Sähköautolla ajaminen tuntuu vielä suhteellisen työläältä, erityisesti jos jokin aikataulu on olemassa. Jos jossain vaikkapa kaikki latauspisteet ovat varattuja, tai suurteholaturia ei löydy sopivasti, niin voi jokin osaa matkaa jäädä tekemättä. Varmaan järkevä suunnittelu auttaa silloinkin.

    Meillä on matkoilla ollut sen verran erilaisia mutkia, etten olisi vielä uskaltanut lähteä täysinsähköllä liikkeelle. Muutama vuosi kun menee, infra kehittyy entisestä tai toimiva aurinkosähköauto keksitään, niin silloin olisi valmis luopua idioottivarmasta bensasta (ei sekään nyt niin varmaa ole 😉)

    • Elina

      Uskon ettet oo yksin ajatustesi kanssa. On monia jotka on vielä tarkkailijoina ja odottaa, että infra ja kaikki vielä kehittyy (ja autojen hinnat tulisi alas). Sähköautolla ajo aiheuttaa monille epävarmuutta, voiko niihin luottaa, pitääkö odottaa kauan että auto on ladattu jne. Kun ajeltiin joulukuussa yötä vasten Helsingistä kotiin ja pysähdyttiin Tampereelle lataamaan -17 pakkasessa autoa klo 00 yöllä, sillon manattiin kyllä ensimmäistä kertaa, että olispa nyt toinen auto alla ! 😀 Mut se oli ainut kerta, haluttiin vain äkkiä kotiin nukkumaan (kotona oltiin 3:30). Pitää vaan asennoitua siihen, että lataukselle varaa jossain vaiheessa aikaa ja hyödyntää sen odotusajan tai sitten pitää siirtymät sen verran lyhyinä, että auto latautuu yön aikana. Btw. ajelin Rukan mökille joulukuussa vuokra-autolla (koska meillä on vaan yks auto) ja oli se aika järkyttävää ajaa taas bensa-autolla 😀 mutta olihan sekin mutkatonta, kun ei tarvinnut jäädä lataamaan matkan varrelle 🙂

  • Pirkko / Meriharakka

    ”lataa aina kun on mahdollisuus” … haha 🙂 Tähän mennessä olen oppinut matkailusta, että käy vessassa aika kun on mahdollista, siis jos sähköautolla alkaisi liikkua, niin pitäisi samalla aina tsekata, että onnistuisiko lataus.
    Omalta osaltamme tuo latauspaikkojen etsiminen on ainakin toistaiseksi vielä hankintaa hidastava tekijä. Ainakin edestakaisin Turussa pitäisi onnistua lataamatta, hyvällä tuurilla kait nykyisin kesällä voisi mennäkin, muttei talvella. Eli seurailemme edelleen tilannetta … No toisaalta, hankintajonotkin lienevät niin pitkiä, ettei innosta.

    • Elina

      Tuolla meidän autolla pääsee kesäaikaan parhaimmillaan n. 460 km, talvella tipahtaa toimintamatka. Joten jos pari-kolmekin tuntia ajaa putkeen, saa jo miettiä laturipaikkaa. Jopa 200 km akkua jäljellä tuntuu jo vähältä ja haluaisi sillon olla jo täydentämässä sitä uudestaan 😀

      Tuosta vessasta käymisestä muuten tuli mieleen, kun vuosia sitten olin ystävien kanssa reissussa ja he menivät joka käänteessä vessaoven nähdessään käymään vessassa. Kyllä ihmettelin! 😀 sen jälkeen aloin itekin noudattamaan tuota sääntöä hetken aikaa, mutta nykyään käyn vaan jos on hätä tai tiedän ennakkoon, ettei pitkään aikaan pääse. Juon ihan varmasti liian vähän vettä, vähän meni sivuraiteille tämä juttu sähköautoista 😀 Kiitos kommentista Pirkko!

  • Kohteena maailma / Rami

    Erittäin hyödyllinen postaus ja jos vähääkään osaan veikata, niin tulee keräämään lukijoita tulevaisuudessa varsin paljon! Itsellä sähköautoilusta on kokemusta Dourojoen laaksosta ja siellä tuli huomattua sellainen seikka, että mäkisessä maastossa saa olla tarkkana akun kestävyyden suuhteen. Se kannattaa kyllä huomioida sitten kaikkien niiden suomalaisten, jotka aikovat jossain vaiheessa omilla sähköautoillaan lähteä lomailemaan Norjaan tai Alpeilla.

    Tässä omia Douron kokemuksiani sähköautoilusta: https://kohteenamaailma.fi/eurooppa/porto-ja-dourojoen-laakso-autoillen/

    • Elina

      Tuo Mazdan MX-30 sähkäri on kyllä näppärän oloinen ja sitäkin autoa hankkiessa katseltiin, mutta jäi pois pienten tilojen vuoksi (kun mukana lapsiperhe + koira), tuo vois toimia hyvin kakkosautona jos toista sähkäriä tarvii jossain vaiheessa talouteen 🙂 Tuossa meidän autossa on akun generointi, mikä on osottautunut todella hyväksi, eli kun ajetaan alamäkeen ottaa akku jarrutuksesta energiaa talteen. Sain kesällä viestiä yhdeltä sähköautoilijalta Norjasta, että niillä oli toiminta-aika pidentynyt latauksen jälkeen kun akku oli ladannut niin paljon alamäissä. En sitten tiedä miten käyttäytyy ylämäissä. Muutenkin tuo generointi on tosi kiva ominaisuus, päästää vain jalan kaasulta niin auto alkaa itsestään hiljentämään vauhtia, harvoin tarvii käyttää autossa jarrua ja onkin hassu ajatus, että EU tasolla on jossain vaiheessa mietitty jarruveroa nimenomaan sähköautoihin, joissa jarrua käytetään normaalia vähemmän. Huomasi ison eron, kun ajoin bensa-autolla ja päästin jalan kaasulta, auto jatkoi vaikka kuinka pitkälle ennenkuin alkoi hidastamaan vauhtia 😀

  • Sandra / The Present is Perfect

    Tämä oli kiinnostava juttu, vaikkei itsellä sähköautoa olekaan. Tämä postaus löytää varmasti lukijoita pitkään! Hyvä kuulla, että teillä sujui hyvin, mutta itseäni jotenkin jäisi stressaamaan tuo latauspakko ja paikkojen löytyminen. Jos haluaisikin edetä nopeasti pikapysähdyksen taktiikalla, niin se taitaa olla edelleen vielä vaikeaa.

    • Elina

      Pikapysähdyksiä voi edelleen tehdä, eikä siis tarvitse joka kerta ladata, mutta jos vaikka käy vessassa ja syömässä, niin sinä aikana auto latautuu jo kivasti. Jos ajopäivät on tosi pitkiä, niin sillon pitää suunnitella jokunen pidempi lataustauko, eli ei suju yhtä nopeasti kuin perinteisesti tankkaamalla ja matka jatkuu 😀 mutta usein niitä pysähdyksiä kuitenkin tulee ja sitä oppii sopeutumaan ja suunnittelemaan reittejä sen mukaan. Uskon, että tulevaisuudessa jokaisella huoltoasemalla on latauspiste, eli sillon niitä latausmahdollisuuksia tulee yhtä usein kuin mitä tänä päivänä tankkaamalla. Eri asia, kuinka nopeita ne on lataamaan ja siinäkin on akkuteollisuudella vielä kehittämistä. Meiltä Helsinkiin on vajaa 5 tunnin ajomatka, eli siihen pitää sisällyttää 1-2 lataustaukoa, joten se kyllä hidastaa edelleen matkaa, jos normaalisti ajaisi Helsinkiin vain pissatauon pitämällä 🙂

  • VEERAPIRITA / Aurinkorasvaa ja aloe Veeraa

    Mielenkiintoinen blogipostaus! Aihe on meille ajankohtainen, sillä tehtaalta pitäisi ennen kesää saapua meidän ensimmäinen sähköauto. 🙂 Ollaan suunniteltu, että lähdettäisiin Euroopan halki Italiaan sähköautolla, joten tällaiset vinkkipostaukset on tervetulleita.

    • Elina

      Oi, jännittävää! Hyvä valinta, ette tuu katumaan! Minkä merkkiseen autoon päädyitte? Luulisi keski-euroopassa olevan nuo latausinfrat jo pitkällä, joten ainakin isojen väylien varrelta löytyy varmasti runsaasti latauspisteitä eikä teillä tuu sen suhteen ongelmia olemaan. Pienempien teiden ja kylien varrelta saattaa löytyä harvaksemmin pika/suurteholatureita 🙂 Kivaa!

  • Aila ja Juha

    Kiitos, että jaoit näitä kokemuksia. Meillä on sähköauto tilauksessa, ensin vuoden leasing, ja sen jälkeen päätämme, luovummeko toisesta autosta kokonaan. Tällainen on meille hyödyllistä tietoa.

  • Arto Matilainen

    Hyvä artikkeli kokonaisuutena. Tarkoitus mennä Ruotsiin huhtikuussa. Onko näillä Ruotsin latausasemilla mahdollisuus käyttää tagiä vai onko puhelimen kautta hoidettava homma? Ehkä Mer itselle kiinnostavin.

    • Elina

      Me ollaan käytetty Hyundain korttia Ionity asemilla, eli niissä toimii tagillä. Sovelluksella ollaan sit maksettu pienemmillä latureilla. Noista Ruotsin latureista, että riippuu kans niin paljon missä päin Ruotsia ajelee, Etelä-Ruotsissa oli tosi kattavat verkostot ja pääteiden varrella alkaa noita isoja latureita olemaan koko ajan enemmän ja enemmän. Mäkkärillä maksettiin kans tolla auton tägin kautta. Nyt viimeksi kun oltiin Uumajassa niin sinne oli tullu uudet laturit ja niihin taas käytettiin Incharge sovellusta maksamiseen.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *