Matkakertomus: Budapest, Unkari

Oho! Edellisestä matkakertomuksesta onkin jo aikaa, tässä olen koko talven tyhjentänyt tänne ajatuksia matkailusta ja höpissyt omiani… Vaikka se olisi kyllä ollut huolestuttavaa jos olisin täällä höpissyt jonkun muun asioita 😀 Seuraavaksi kerron matkasta Budapestiin, mikä tehtiin mieheni kanssa kuumimpaan aikaan, heinä-elokuun vaihteessa 2012. Matkapäiväkirja unohtui kotiin ja matkalla juna-asemalle tarkistin että kamera oli mukana mutta muistikortti oli jäänyt kotiin! Mitkä katastrofin ainekset! Matkapäiväkirja kotona ja kamera hyödytön 😀 Hätä ei ollut kuitenkaan tämän näköinen. Kännykkään kirjasin muistiinpanoihin hieman lyhennetyn tiivistelmän joka päivästä, jotka ovat niin lyhyitä, että kirjaan ne suoraan tähän kertomukseen. Onneksi maailmaltakin löytyy kauppoja, joten sain kameraankin tallennettua hieman kuvia lomalta. Kuvat kertokoot enemmän kuin tarina.

”Lähdettiin lauantaina junalla Tampereelle, josta otettiin bussi kentälle (6 euroa), kenttä oli kauhea. Ryan airin lento kesti 2 ½ h. Oltiin pimeellä perillä hotellilla ja mentiin hakemaan vettä ja nukkumaan. Shuttle bussilla mentiin kentältä hotellille, maksoi n. 27 euroa kahdelta meno-paluu”

Budapest on jaettu Buda ja Pest -kaupunginosiin, jotka erottaa Tonavan joki. Budan puolella on kukkuloita ja Pestin puoli on tasaisempaa. Matkaa varatessa oli vaikea hahmoittaa, kumpi puoli ja mikä osa on sitä ydinkeskustaa. Pestin puolelta löytyy ydinkeskusta Széchenyi, Ersébet ja Szabadság siltojen välistä. Meidän vaatimaton hotelli Mercure Duna sijaitsi hieman keskustan ulkopuolella, Petöfi sillan vieressä. Hotellihuone oli pieni mutta ajoi asiansa, parvekkeelta oli mukava näkymä Tonavan joelle.

Edessä Budan puoli kukkuloineen
Suoraan edessä hotelli Mercure Duna Tonavan rannalta katsettuna
Hotellin parvekkeelta
Hotellin parvekkeelta by night

”Sunnuntaina lähdettiin hotellilta kävelemään. Oli lämmin ja aurinko paisto. Käveltiin Vaci Utcalla, kierrettiin ja tutustuttiin kaupunkiin. Käytiin syömässä Burger Kingissä. Nyt olikin kuuma. Käytiin nopsaa ostoskeskuksessa jonka jälkeen mentiin penkille istumaan ja juomaan kylmän kaljan. Illalla piti lähteä syömään, mutta tuli niin kauhea myrsky, ukkosti ja sato paljon. Kaupungissa oli paljon formula ihmisiä 🙂 ”

Olin aivan sekaisin kun kaupungilla pyöri niin paljon formula kisaturisteja. Kaikilla oli formulapaidat ja lippikset päässä ja kisapassit roikkui kaulassa. Olin niin innoissani! Joku taisi ihmetellä miten voin olla formula ihmisistä niin ihmeissäni, tavallisia ihmisiä he ovat kuin kaikki muutkin. Itseänikin olisi kovasti kiinnostanut mennä katsomaan kisoja, mutta… 🙁 Asiasta toiseen, ukkonen oli kyllä hurja tuolla! Kyllä vähän pelotti. Hurjia salamoita taivaalla, vettä tuli kuin saavista. Istuimme vain hotellilla ja katselimme luonnon näytöstä ikkunasta.

Vaci Utca
White chokolate <3

”Maanantaina käytiin aamiaisella, jonka jälkeen käveltiin aukiolle hakemaan bussiliput. Bussi hop on hop off maksoi 20 euroa /henkilö. Lippu oli voimassa kaksi päivää. Mentiin bussin kyytiin ja istuttiin melkeen koko matka. Käytiin Gellertin kukkulalla ja siellä syötiin gulassi keittoa ja juotiin kaljat. Sieltä jatkettiin kuninkaan linnaan ja Matiaksen kirkko ja kalastajien linnake. Sieltä pois tullessa söin hyvää jäätelöä jota ostin monta palloa. Käytiin yksillä jonka jälkeen mentiin veneristeilylle, tosin väärään mutta ei se haitannut lopulta. Oli jo pimeää kun tultiin takas, niin mentiin vain hotellille. Joka päivä oli +33 astetta!!”

Kyseinen ajankohta oli aivan liian kuuma kaupunkilomalle. Kaupungissa ei paljoa tuullut, joten oli ihanaa päästä joka kerta varjoon. Yllä mainitut nähtävyydet löytyivät Budan puolelta. Sain ensikosketuksen gelato-jäätelöön jota söin koko loman ajan. Tämän reissun jälkeen olen kuin haukka metsästänyt joka paikasta gelato-jäätelöä. Ihan älyttävän hyvää!!! Liikuimme siis pari päivää hop on hop off bussilla katsellen nähtävyyksiä ja saaden paremmin kokonaisukuvaa kaupungista. Hyvät metro ja raitiovaunu yhteydet kaupungissa olisi myös ollut, mutta kävelimme ennemmin ja hop bussia käytimme kun pisimmät etäisyydet olisi kävellen ollut aika pitkiä. Tässä kuvia Budan puoleisista nähtävyyksistä.

Gellertin kukkulalta
Budapestin vapaudenpatsas
Kuninkaan linna
Matiaksen kirkko
Parlamenttitalo Budan puolelta katsottuna
Kalastajien linnake
Ja illan veneristeilyllä:
Margaret saari

”Tiistaina käytiin taas aamupalalla. Kumpanakin päivänä on mennyt yhteensä n. 3000 rahaa juomineen + tippeineen aamupalaan. Käytiin aamulla myös kauppahallissa. Se oli jännä paikka. Mentiin hop on hop off bussilla Széchenyi nimiseen kylpylään, jossa vesi oli +38 asteista. Ei viihdytty kun vaan tunti. Käytiin pienillä oluilla ja tultiin hotellissa käymään. Sen jälkeen mentiin pinkillä bussilla parlamentti talon taakse, josta käveltiin puiseen ja viileään Margaret saareen. Saarelta tultiin laivalla pois ja kävin syömässä taas hyvät geleto jäätelöt. Mentiin sen jälkeen parille yhteen cocktail baariin mut ei ollu hyvää. Sieltä nukkumaan”

Me ei ostettu aamiaista hotellilta, koska se oli mielestämme suhteellisen kallis joten metsästimme joka aamu erikseen aamiaista, mikä tosin oli aika työlästä mutta sillä säästimme hiukan rahaa muuhun. Margaret saari oli iso ja mukava vehreä, viileä ulkoilupaikka, jossa ei helle tuntunut. Saarella kävelimme ja näimme erinäisiä eläimiä myös.

Budapest on tunnettu kylpylöistään, joten jos Budapestissä käyt niin käy ihmeessä myös jossakin kylpylässä! Tänä helteisenä päivänä ei melkeen +40 asteen allas paljoa viilentänyt mutta oli kokemuksena mukava. Széchenyi kylpylän lähialue oli mielenkiintoinen, matkalla kylpylään tutkailimme myös nämä alueet; lähellä tunnettu nähtävyys sankarien aukio, sekä Vajdahunyadin linna jonka vieressä tekojärvi. Koko aluetta ympäröi laaja, vehreä kaupunginpuisto! Kylpylän vieressä on myös eläintarha ja pieni huvipuisto.

Sankarien aukiolta
Tekojärvi
Vajdahunyadin linna
Kaupunginpuisto
Széchenyin kylpylä
Margaret saari
Kauppahalli

”Keskiviikkona mentiin Corvin -nimiseen ostoskeskukseen joka ei ollut kovin iso, mutta onnistuin tuhlaamaan vähän rahaa kuitenkin. Haettiin juomat ja mentiin taas rantaan istumaan. Liikuttiin vähän kerrallaan eteenpäin chillaillen puistoissa. Lopulta mentiin syömään Trofea grill nimiseen ravintolaan, mikä oli hyvä ja siisti. Seisova pöytä maksoi 20 euroa ja sai syödä ja juoda niin paljon kun tahtoi. Hyvää ruokaa. Sieltä käveltiin joku 4-5 km hotellille nukkumaan”

Harvoin pystyn mitään ravintolaa suosittelemaan, mutta tämä oli paikka jossa kannattaa ehdottomasti käydä! 🙂 Varoituksen sana, varo syömästä itseäsi liian täyteen 😉 Tämä oli viimeinen päivä ja seuraavana päivänä lensimmekin puolilta päivin takaisin Suomeen. Olimme yhteensä 5 yötä mutta meille olisi riittänyt myös 4 yötä. Näin jälkiviisaana olisi sen viidennen päivän voinut käyttää päiväretkeen Budapestin ulkopuolelle maaseudulle. Ostoskeskuksia Budapestissa on muutamia keskustan ulkopuolella, löytyy isojakin mutta emme käyneet niissä. Corvin ostoskeskus oli aika lähellä hotelliamme.

Loppupäätelmä:

Itse pidin Budapestistä todella paljon, mieheni myös. Olemme suositelleet Budapestiä kaikille! Siellä on paljon nähtävää ja kuitenkin edullinen kohde. Mukava kaupunki! Tämä on kaupunki johon voisin palata uudestaan, ihan vaikka joulutorien merkeissä. Kaupungissa oli tietynlainen mukava tunnelma, siitä vaan jäi tosi hyvä ensivaikutelma ja fiilis jota en osaa tarkemmin selittää. Suosittelen! Olen itse törmännyt monesti kysymykseen ”Kumpaan matkustaa ennemmin Budapestiin vai Prahaan?”, nämä kaupungit mielletään aika saman tyylisiksi, mutta molemmissa kaupungeissa käyneenä (vaikkakin Prahassa vain lyhyellä visiitillä), niin voin ehdottomasti suositella ennemmin Budapestiä!

Lopuksi vielä kuvia hop on hop off bussin ikkunasta: