Mandøn saarelle laskuveden aikaan ja The Wadden Sea kansallispuisto

Tanskan lounaisosassa sijaitsee The Wadden Sea kansallispuisto (suomalaisittain Vattimeri). The Wadden Sea on kansallispuiston lisäksi Unescon maailmanperintökohde ja tunnettu vuorovedestään ja miljoonien muuttolintujen levähtämispaikkana. Me kävimme kesällä laskuveden aikaan Mandøn saarella, jolloin ajoimme sinne merenpohjaa pitkin, kokemus oli todella erikoinen.

Rømø, Fanø ja Mandø

Nämä kolme saarta sijaitsevat Tanskan lounaispuolella The Wadden Sea kansallispuiston alueella. Rømøn saarelle pääsee helposti siltaa pitkin ja tätä saarta oli äitini meille matkalle suositellut, emme kuitenkaan sinne asti ehtineet vaan päätimme käydä Ne Tammeloiden vinkistä tällä viereisellä Mandø saarella.

Fanøn saarelle pääsee lautalla 12 minuutissa Esbjergistä ja Esbjergissä on muuten erikoiset jättimäiset ”man meets the sea” ihmispatsaat. Siinä missä Ribe on Tanskan vanhin kaupunki, on Esbjerg Tanskan nuorin. Mondolehdessä oli juttu Fanøn saaresta 4/2023 ja siinä kehuttiin saaren tunnelmaa, sen lisäksi siellä on vanhoja kalastajakyliä ja 15 km pitkiä hiekkarantoja jotka sopii hyvin mm. surffaukseen.

Näistä pienin saari Mandø on sitten vähän erikoisempi juttu. Mandø sijaitsee näiden kahden suuremman saaren välissä, lyhyen ajomatkan päässä Ribestä. Saarelle pääsee ainoastaan laskuveden aikaan ja saarelle lähtiessä tulee aina olla tiedossa vuoroveden aikataulut.

Mandøn lähtöpisteellä sijaitsee Vadehavscentret, missä on näyttelyitä ja paljon tietoa Vattimeren luonnosta ja maailmanperintökohteesta. Vadehavscentretin rakennus on itsessään jo näyttävän näköinen.

Lähdimme ajamaan Ribestä josta on Vadehavscentretille ja Mandø lähtöpisteelle n. 10 km / 15 min.

Autolla vai traktorilla Mandølle

Mandølle voi ajaa omalla autolla ja mekin hetken epäröimme uskallammeko sinne asti lähteä ajelemaan kun ei ollut mitään tietoja vuoroveden aikataulusta. Nopean googlettamisen ”Tide Mando” jälkeen selvisi että olisimme hyvän tovin kirjaimellisesti kuivilla vesillä.

Vuorovesiaikataulut vaihtelevat jopa yhden ja saman viikon sisällä paljon, joten aina kannattaa tai oikeastaan pitää tarkistaa juuri sen päivän vuorovesi aikataulu. Lähdimme n. klo 14 aikoihin ajamaan kun juuri silloin oli laskuveden aika. Jos haluaa olla turvallisilla vesillä, kannattaa tilata liput Mandøn traktoribussiin.

Ajomatka mantereelta Mandøn saarelle oli n. 8 km pitkä ja ajoimme koko matkan 25 km / h. ajoreitti kun oli sekoitus soratietä ja merenpohjaa. Ehkä erikoisin tie jolla olen koskaan ajanut, tosi jännän näköistä.

Menomatkalla oli vielä jonkin verran vettä tien vieressä, mutta paluumatkalla meri oli vetäytynyt entisestään ja merenpohjaa paljastui yhä enemmän. Muutaman tunnin kuluttua koko ympäristö olisi ollut kokonaan pelkkää merenpohjaa.

Syystäkin Mandølle suuntautuvia varoitellaan vuorovedestä
Menomatkalla oli tien vieressä vielä jonkin verran vettä

Kun pääsimme Mandølle, ajoimme saaren ympäri (ei ihan kirjaimellisesti, sillä lopputie muuttui traktoritieksi). Kirkolla käännyimme takaisin ja ajoimme samaa reittiä takaisin. Saari on pieni ja siellä asuu muutama kymmenen henkilöä.

Lähes jokaisen talon pihalla oli traktori, mietimme onko traktorit lähinnä merenpohjan vai maatalouden takia, kenties molempien. Saarella oli jonkinverran myös lampaita.

Mandøn saarelle järjestetään myös traktoribussikyytejä. Mandøbussen on erikoinen, se on ikään kuin bussi jota vetää traktori. 10 eurolla (aikuiset) pääset tällä traktori-bussikyydillä Mandøn saarelle, koiratkin ovat tervetulleita mukaan.

Trakoteraita oli Mandøn saarella lähes jokaisen talon pihalla

The Wadden Sea kansallispuisto

Tanska, Saksa ja Hollanti jakavat yhdessä tämän Vattimeren vuorovesialueen Pohjanmerellä. Tanskan lounaispuolella sijaitseva The Wadden Sean kansallispuisto on Unescon maailmanperintökohde ja kansallispuisto tittelin se on saanut vuonna 2010 ja Unescon tittelin 2014.

Täällä laajalle levittäytyvällä alueella laskee vuorokauden aikana vuorovesi kahdesti ja nousee kahdesti. Alue on itseasiassa jopa maailman suurin vuorovesialue. Yksi vuorovesiaika kestää 12 tuntia ja 25 min, eli 25 tunnin aikana muuttuu maisema neljästi.

Ajellessamme Mandølle oli merenpohjalla useita ihmisiä keräämässä kenties juuri simpukoita. Merenpohjan päällä oli myös runsaasti tolppia, joiden tarkoitusta jäimme miettimään. Mietimme mahtoivatko liittyä esim. ravustukseen, jotain mereneläviä haluttiin tolppien ja mahdollisten verkkojen avulla kerätä.

Laskuveden aikaan paluumatkalla

The Wadden Sea kansallispuiston luonto

The Wadden Sean kansallispuistoon kerääntyy tuhansittain lintuja, siellä on jopa alueita ”black sun”, mihin voi mennä ihastelemaan tuhansien lintujen tummaksi peittämän taivasmaiseman (maalis-huhti ja syys-lokakuussa). Alueelle saapuu keväisin ja syksyisin valehtelematta yli 10 miljoonaa lintua, syksyisin voi nähdä myös suuria hanhiparvia.

Vuoroveden vuoksi mereltä kantautuu runsaasti ruokaa linnuille, äyriäisiä, matoja, kotiloita, etanoita ja simpukoita. Alueen sanotaan olevan yksi maailman rikkaimmista ekosysteemeistä.

The Wadden Sealla asuu myös hylkeitä, mm. kirjo- ja harmaahylkeitä. Kirjohylkeitä on alueella lähemmäs 4000 ja harmaahylkeitä alle sata yksilöä. Hylkeet makoilevat merenpohjan ja hiekkasärkkien päällä laskuveden aikaan ja nousuveden aikaan siirtyvät taas vesille. Kesäisin heillä on pesintäaika eikä silloin järjestetä hyljesafareita lainkaan.

Näimme vain vähän lintuja, mutta keväisin ja syksyisin tänne saapuu kymmeniä miljoonia muuttolintuja

The Wadden Sea on todella monipuolinen ja erikoinen luontokohde Tanskassa. Vuorovesi antaa sille aivan oman luonteensa, jota kannattaa kunnioittaa. Hylkeet pesivät kesäisin, joten kesäaikaan tulee heidät jättää rauhaan, samoin lepäämään, pesimään ja ruokavarastoa tankkaamaan tuleviin lintuihin tulee pitää etäisyyttä. Koiria ei luonnollisesti saa täällä pitää vapaana ja sää voi muuttua hyvinkin nopeasti niin sumun, tuulen tai vuoroveden vuoksi.

On hyvä tukeutua paikalliseen oppaaseen/retken järjestäjään, mikäli haluaa kokea alueen vielä monipuolisemmin, he tuntevat alueen ja vuoroveden aikataulun parhaiten ja tietävät alueen parhaat spotit. Esimerkiksi äyriäisten keräämiseen suositellaan opasta, joka tietää tismalleen mistä niitä kannattaa kerätä ja milloin. Meripihkaa voi kansallispuistossa käydä keräämässä syyskuusta toukokuuhun.

Mandø oli kohde jonka löysimme vasta matkan päällä, emmekä ennakkoon perehtyneet alueen monipuolisuuteen. Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut mahtavaa jäädä tänne yhdeksi yöksi, jolloin olisi saanut kokea vuoroveden monet vaiheet.

10 kommenttia

• Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Vattimeren kansallispuistoa ollaankin Marikan kanssa useampaan kertaan mietitty. Näyttää ja kuulostaa todella kiinnostavalta kohteelta luonnonyästäville. Hurjalta näyttää tuo vuoroveden vaihtelu, mutta helppo uskoa, että se houkuttelee paikalle valtavasti lintuja. Lintujen lisäksi myös hylkeitä olisi mukavaa päästä havainnoimaan.

• Elina

Lintuja ja hylkeitä, niitä tuolla päin kyllä on. Harmi ettei itse nähty hyljettä, mutta niitäkin olisi kiva nähdä. Joo tuo vuorovesi on kyllä ihmeellinen ja voi oikeasti olla jopa kohtalokasta jos sattuu jäämään johonkin kun vesi nousee.

• Stacy Sofia Siivonen

Minä olen silloin tällöin tehnyt löytöjä Tanskassa rengastetuista lokeista, mutta ovat olleet toiselta puolen maata. Vattimerellä talvehtii julmetusti lintuja, mitkä muuttavat esimerkiksi Suomen yli arktiselle Venäjälle. Suomen lintumäärät jäävät yleensä tosi vaatimattomiksi. Yyterin lietteillä lähinnä saa osviittaa siitä, miltä Vattimerellä saattaisi näyttää. Arktiset kahlaajat rupeavat minulla olemaan aika hyvin pulkassa. Seuraavaksi voisi kokeilla lokkien tunnistamista ja valokuvaamista.

• Annemaria/Samppanjaa muovimukista

Joku voisi sanoa tätä Tanskan kansallispuistoa jopa tylsäksi 🙂 Aika eri näköistä kuin, mitä kansallispuistoista ensiksi tulee mieleen. Mielenkiintoista varmasti laskuveden aikana nähdä, mitä kaikkea meri nostaa rannoille. Lintubongarille varmasti myös helmi.

• Elina

Totta! Onhan tämä ihan erilainen kuin mihin on tottunut 😀 ei oo metsää eikä, no paljoa muutakaan. Lähinnä merta ja lintuja 😀

• Pirkko / Meriharakka

Liikuimme tuolla alueella viime keväänä pienemmällä risteilylaivalla. Ihan kivasti siitäkin näki ainakin suunnilleen minkälaisesta alueesta on kyse – ja juuri keväällä kaikki ne linnut ja hylkeet!