Rantalomalla Ayia Napassa lapsen kanssa Sunwing hotellissa

Lähdin keväällä tyttären kanssa kahdestaan rantalomalle Kyprokselle, Ayia Napaan. ”Vihdoin saamme olla vapaita!”, totesi tyttö kun pojat jäi kotiin ja meillä alkoi tyttöjen reissu. Ayia Napa oli itselleni entuudestaan tuttu kohde nuoruusvuosilta, tällä kertaa halusin kokea Kyproksella muutakin. Lopulta lomalla pääpaino oli kuitenkin viettää perinteinen leppoisa rantaloma. Hotellimme oli Sunwing hotelli, joka on täydellinen valinta lapsiperheille.

Varasimme matkan Tjäreborgin kautta ja joulukuun Eilatin matkalla olimme olleet todella tyytyväisiä Aurinkomatkojen palveluun. Kyproksella oli keväällä vain pari opasta, joten bussiin tultaessa opas toivotti tervetulleeksi ja hyvää lomaa, jonka jälkeen lähdimme hotellille ilman opasta.

Tyttö oli pettynyt bussissa, kun maisemat eivät kuulemma näyttäneet siltä kuin oltaisiin reissussa. En tiedä mitä odotuksia hänellä oli, mutta onneksi lopulta perillä meri, palmut ja uima-allas toi lomafiilistä. Maisemat ei siis kovin kummoiset ole lentokentältä Ayia Napaan.

Kyproksella on muuten vasemmanpuoleinen liikenne ja vuokra-autojen rekisterikilvet on sen vuoksi merkattu punaisella kilvellä. Paikalliset osaavat tällöin huomioida mahdolliset epävarmat kuljettajat.

Sunwing Sandy Bay Beach

Tjäreborg on onnistunut loistavasti rakentamaan ja markkinoimaan toimivan lomakonseptin lapsiperheille. Sunwing Family Resorts on Tjäreborgin oma ketjuhotelli joka on suunnattu nimenomaan lapsiperheille. Ayia Napan Sunwing Sandy Bay Beach on yksi yhdeksästä koko Sunwing valikoiman hotelleista ja siellä on otettu huomioon niin vauvat, pienet lapset kuin teinitkin, aikuisia unohtamatta.

Majoituimme Sunwing Sandy Bay Beach hotellissa n. 3 km päässä Ayia Napan keskustasta ja sivummalla vilkkaasta yöelämästä. Hotellin takaportista käveli hetkessä lähimmälle rannalle, missä otin tehokkaan hieronnan karistaakseni työstressejä pois. Myös hotellissa olisi ollut saatavilla erilaisia hoitoja ja kaikki hotellin liikuntatunnit ja muut liikuntamahdollisuudet on ilmaisia paitsi PT-palvelu. Erilaisia palveluita tuntui olevan niin monipuolisesti, etten kaikkiin ehtinyt edes loman aikana tutustua.

Sunwing hotellissa on useampi ravintola ja saatavilla on myös all inclusive vaihtoehto. Me varasimme loman pelkällä aamiaisella joka oli todella monipuolinen. Emme käyneet testaamassa hotellin iltabuffetia kertaakaan, mutta siinä vaihtui teema joka päivä ja alle 12-vuotiaat syövät ilmaiseksi aikuisen seurassa (29 euroa/aik.)

Haimme pari kertaa kevyen lounaan huoneeseen ja uima-altaan snacks kahvilasta sai jätskiä ja suolaista välipalaa ja juomista. Kaiken sai tilata huoneen laskuun joka maksettiin pois uloskirjautumisen yhteydessä, joten altaalle ei tarvinnut tuoda rahoja mukaan.

Uima-altaita oli 6, niin vauvoille, pienemmille lapsille kuin aikuisille. Päivisin allasalueella oli erilaista ohjelmaa kuten vesijumppaa yms. Oli muuten elämäni ensimmäinen kerta kun kokeilin vesijumppaa, se oli aika hauska kokemus. Hotellialue on iso ja koska hotelli on suunnattu lapsiperheille, oli se hälyn määrä aika järkyttävää kuunneltavaa ja uima-altaissa oli paikoitellen jopa tungosta. Lasta ei haitannut, mutta itse mietin lähtisinkö välttämättä ihan heti uudestaan.

Parasta lomalla: Lollo & Bernie

Parasta lomalla lapsen mielestä oli ehdottomasti Sunwing hotellin maskotit Lollo & Bernie. Hotelliin saapuessa sain puhelimeen linkin, mistä pääsi varaamaan hotellin omia palveluita ja ilmoittautumaan hotellin ohjelmanumeroihin. Tyttö pääsi sitä kautta viikon aikana pienestä lisämaksusta mm. Lollon synttärikutsuille ja esiintymään illan Mini Stars ohjelmaan. Molemmissa tapauksissa ohjaajat ottivat lapsista kopin ja vanhempana sain päivällä 1½ tuntia omaa aikaa.

Lollo & Bernie liikkui päivittäin hotellialueella, siellä on Lollo Bernie teemainen leikkihuone jonka vieressä on pieni leikkipuisto. Päivisin oli erilaista ohjelmaa hotellialueella lapsille (mm. kasvomaalausta ja ohjelmaa Lollo & Bernien kanssa yms).

Myös iltaisin oli lapsille ja nuorisolle ohjelmaa, mm. Lollo & Bernie iltasatuja ja esityksiä, talenttiohjelmia (mm. tämä Mini Stars missä lapset esiintyivät tanssien valitun musiikin tahdissa). Luulin tyttären olevan liian ujo osallistuakseen, mutta innoissaan halusi esiintymään illan yleisölle. Illat päättyivät aina suosittuun minidiscoon. Kun lapset oli saatu tanssilattialta pois, jatkui illat myös aikuisten ohjelmalla (ei kokemusta, kun menimme nukkumaan).

Hotelli on suunnattu Skandinaaveille ja henkilökunta puhui joko suomea, ruotsia, norjaa, tanskaa tai englantia. Etenkin näissä talent ohjelmanumeroissa korostui hyvin ruotsalaisten rohkeus ja avoin asenne suomalaisiin verrattuna. Tunnelma oli Lollo & Bernie showssa myös aikuiselle huoletonta, hauskaa ja hyväntuulista. Siinä mielessä jäi Lollo & Bernie itselläkin parhaiten mieleen koko lomalta.

Ayia Napa

Viikon aikana teimme kaksi päiväretkeä (kerron niistä lisää myöhemmin), mutta muuten olimme joko hotellialueella tai liikuimme hotellin lähiympäristössä. Yhtenä päivänä kävelimme Ayia Napan keskustaan ja takaisin (tästäkin yllätyin kuinka hyvin tytär jaksoi).

Ayia Napa on pitkälti turistikeskittymä, missä on paljon hotelleja ja ravintoloita. Oli outoa kävellä oman tyttären kanssa baarikadulla (keskellä päivää) muistelemassa nuoruusvuosien matkaa.

Kävimme katsomassa luostarin, aukion ja menimme Pantachou rannalle poimimaan simpukoita ja syömään karkkia. Takaisin kävelimme rantatietä pitkin, joka oli varsin kiva. Se kulkee merenreunaa pitkin, matkanvarrelta näkyi Ayia Napan huvipuisto kauempana sekä merenalainen MUSAN veistosmuseo tai sen lähtöpaikka.

Kukkulan takaa avautui hotellimme lähin rantapoukama, Vathia Gonia. Se oli rauhallinen ja viihtyisä ranta. Siitä kun jatkoi vielä vähän eteenpäin saapui suositulle Nissi Beachille. Nissi Beachilla on kirkasta ja turkoosinväristä vettä, pitkä ranta joka päättyy kivaan niemeen.

Täältä rantatie jatkuu vielä eteenpäin ja edessäpäin oli useampi muukin ranta, mm. Landa Beach ja suosittu Makronissos Beach. Sunwingin hotellista oli vain lyhyt, korkeintaan 10 min. kävelymatka Nissi Beachille.

Sää keväällä Ayia Napassa

Matkustimme pääsiäisenä huhtikuussa ja päivisin oli lämpötila keskimäärin +21. Sää Ayia Napassa tuntui huhtikuussa olevan ihan Suomen kesäilmasto, iltaisin tuli koleaa kun aurinko laski, joten pitkähihaisia ja lahkeisia vaatteita sai olla mukana. Jonkin verran myös tuuli, jolloin esimerkiksi uima-altaalla tuli kylmä.

Kun lento laskeutui, oli pilvistä ja sää näytti hyvin harmaalta ja kolealta. Mittari näytti tuolloinkin +21 mutta sää olikin yllättävän kuuma ja kostea. Sellainen ihana kostea henkäys mikä etelässä tulee vastaan! Mutta joinakin päivinä oli pilvistä ja oikeasti viileää, muuten pärjäsi onneksi kesävaatteilla.

Hintataso

Hotellin edustalla on useampi ravintola ja me löysimme jo ensimmäisenä iltana vakkariravintolan (Mangas), mihin palasimme hyvän ruoan vuoksi viikon aikana useamman kerran. Ravintola sijaitsee ihan hotellia vastapäätä ja siellä on lapsille pomppulinnoja ja liukumäkiä, odotellessa tuotiin pöytään myös piirustusvälineet. Muutenkin monessa ravintolassa oli lapsille jokin nurkkaus.

• Lasten annokset maksoi ravintolassa 5-6 euroa
  • Pääruoka 12 eurosta ylöspäin
  • Limsa 3,5 euroa
  • Viinilasi ravintolassa 4 euroa

Yllätyin siitä, ettei Ayia Napa tuntunut yhtä kalliilta kuin mitä se oli vuosikausia sitten, hintataso oli Suomea alhaisempi tai sitten hinnat ovat hivenen halvempia ydinkeskustan ulkopuolella.

Ayia Napassa Tjäreborgin matkalla

Lennolla oli taxfree myynti, mutta menolennolle ostetut tuotteet sai vasta perillä Kyproksella. Olin laskenut sen varaan, että koneessa odottaa lapselle tilattua tekemistä mutta… Myös Tjäreborgin palvelu oli pettymys.

Mennessä meillä ei ollut bussissa opasta mukana ollenkaan, vaan toivotettiin lentokentällä tervetulleiksi ja jätettiin oman onnemme nojaan, tai mikäli kysymyksiä herää loman aikana, voi käydä kysymässä respasta. Paluumatkalla oli opas mukana joka harmitteli kun ei kukaan ollut hyödyntänyt hotellitapaamisia. Eipä vasta paluumatkalla paljoa lohduttanut kuulla hotellikäynneistä joita ei oltu mainostettu kertaakaan.

Kanssamatkustajien kanssa pyöriteltiin silmiä, kukaan meistä ei ollut tiennyt milloin opas olisi hotellilla, eli käytännössä ihan kaikki käytännöllinen faktatieto jäi matkalta pois. Omatoimisena matkailijana selvitän asiat usein etukäteen, mutta nyt olin heittänyt lomamoodille ja luottanut että kun valmismatkalle lähden, niin opas on perillä kertomassa kaikki retkivinkit, suositukset ja hyödylliset käytännön jutut sitten bussissa.

No, ei kertonut. Mielessäni kävi oikeasti kokemattomat matkustajat, jotka näitä tietoja vielä enemmän tarvitsee ja jotka valitsee pakettimatkan juuri tämän vuoksi.

Korvaan särähti myös lause, jossa mainittiin oppaan siirtyvän lentokentältä toimistolle vastaamaan asiakkaiden kysymyksiin. Vieressäni istuneet tuhahtivat, että miksei tietoa voisi antaa asiakkaille ennakkoon, nyt emme saaneet käytännössä yhtään mitään tietoa koko matkan aikana. Moni myös totesi, että paluumatkalla kuulleet asiat olisi ollut hyvä kuulla jo menomatkalla.

Tiedän, että kuulostan aivan kokemattomalta turistilta mutta päädyin tällä kertaa pakettimatkalle syystä, että halusin tehdä omasta lomasta mahdollisimman helpon. Me pärjättiin kyllä tyttären kanssa hyvin siitä huolimatta, mutta valmismatkalta odotin tällä kertaa enemmän.

Loman yhteenveto

Loma afroditen saarella, 1,5 miljoonan kissan kanssa sujui leppoisasti. Koska olin jo nuorempana käynyt Ayia Napassa, sain suosiolla ottaa tällä kertaa ihan rennosti ilman mitään nähtävyyspaineita. Lomailin täysin lapsen ehdoilla ja hänen mieltymysten mukaan enimmäkseen uima-altaalla. Ayia Napassa ei nähtävyyksiä lopulta kovin paljoa juuri ole, tai itseasiassa miellän sen meren ja rannat sen parhaiksi nähtävyyksiksi.

Keskustan ulkopuolella sijaitsee kansallispuisto missä kävimme päiväretkellä, se oli varsin kiva. Maisemia ja meriluolia pääsee myös näkemään mereltä käsin esim. katamaraaniristeilyllä. Ayia Napasta löytyy myös vesipuisto.

Lue myös: Ayia Napa nähtävyydet – meriluolia ja retki Cave Grecon kansallispuistoon

Lapsi rakasti rantalomaa Ayia Napassa ja on puhunut siitä ylistävästi ja lämmöllä muistellen pitkään. Hän nautti kun saimme viettää kahdestaan tyttöjen aikaa, mutta vielä enemmän hän nautti Lollo & Berniestä.

Summasummarum: Loma Sunwingin hotellissa oli lapselle aivan unelmien loma ja se on selvästi tehty helpottamaan myös aikuisten lomaa. Loma Sunwing hotellissa oli niin pidetty, että voisin toistekin valita hotelliksi Sunwingin hulinasta huolimatta. Oli ihanaa kun tässä hotellissa oli keskitytty nimenomaan lapsiperheisiin.

Loma Ayia Napassa oli paikallaan, kun en kaivannut liikaa tekemistä vaan halusimme vaan nauttia lämmöstä, rantalomasta ja hyvästä ruoasta. Meille se sopi oikein hyväksi rennoksi ja leppoisaksi rantalomakohteeksi lapsen kanssa.

4 kommenttia

• Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Oho, tuo onkin aikayllättävää, että vuokra-autojen kilvet on eriväriset, enpä ole vastaavaan missään törmännyt. Mukavan rentouttava loma ja kuulostaa siltä, että loppujen lopuksi lomaan voi olla tyytyväinen. Näin siitä huolimatta, että opaspalvelut olivat pettymys.

• Elina

Joo en mäkään, ne on kyllä hyvät just jos liikennekulttuuri on vähän erilaista (tässä tapauksessa vääränpuoleinen liikenne). Oli kyllä sopivan leppoisa ja hyvä loma, sellainen jota lähdin hakemaankin 🙂 onneks tuo opas juttu ei jäänyt pahasti kaivelemaan! 😀

• Jenni

Hei. Mietitty tätä hotellia, uima-altaat pitäisi olla lämmitetty, tarkeniko siellä pulikoida? Olitteko huhti vai toukokuussa? 🙂
    Kiitos vastauksesta.

• Elina

Heippa, kiva kun kysyit! Me oltiin huhtikuussa, aika kuun alussa. Mä oon yleensä aika vilukissa, etten hirveän kauaa viihdy vedessä kun haluan aurinkoon lämmittelemään mutta ei se vesi mitenkään kylmää ollut, että kyllä siellä pystyi hyvin uida. Enemmän se ilma vaikutti, heti jos oli tuulisempi päivä tai vaan +21 astetta niin sillon ei tehny mieli uida, mutta heti jos ilma oli lämmin niin tarkeni paremmin 🙂 En kuitenkaan muista palelleeni siellä vedessä 😀