Päivä Havannan ulkopuolella rannalla

Kuuban lomalla lähdimme punaisella ladalla kohti Playa del Esten rantaa. Tuntui siltä, että auto hajoaa minä hetkenä hyvänsä. Ranta sijaitsee noin 20 km päässä Havannasta. Siellä oli monta erilaista rantaa ja kuski tiputti meidät siihen ensimmäiseen Santa Maria del Mariin, se oli rauhallinen eikä ollut ruuhkaa.

Omasta mielestä me oltiin El Megano rannalla, mutta ehkä kuski tiesi paremmin… Jollain rannalla joka tapauksessa oltiin. Jonkin verran myös rannalla oli roskia, huomasin sen itse asiassa vasta näistä kuvista.

Oli kuuma päivä, tuuli tosi sopivasti. Aurinko porotti niin kuumasti, että varjossa oli hyvä olla. Joimme kylmät oluet ja kookoksen. Merivesi oli kuin linnunmaitoa, eli tosi lämmintä. Jonkin verran oli aaltoja, mutta kovin syvälle en lähtenyt. Vesi oli ihanan turkoosia, mutta hiekka ei ollut yhtä vaaleaa kuin esimerkiksi Mauritiuksella. Hiekka muuttui vaaleammaksi hieman edempänä ja iltapäivän auringon vahvistuessa.

Kuski tuli meitä hakemaan vasta klo 16 ja ehdin ajankuluksi käydä kävelemässä rantaa pitkin. Kuski oli oikeassa, paikka mihin hän meidät tiputti, oli rauhallinen. Kun jatkoi rannalla kävelyä, oli edessäpäin huomattavasti enemmän aurinkotuoleja, yksi ranta oli aivan täynnä niitä.

Tämän ryysis rannan jälkeen kuitenkin rauhoittui ja tuli tosi kiva ranta vastaan palmupuineen, pidin siitä ehkä kaikista eniten. Tämä oli se Playa del estes ranta. Nämä rannat olivat tarpeeksi ihania, ottaen huomioon että olimme Kuubassa kaupunkilomalla. Oli ihana päästä loman aikana nauttimaan rannasta ja ottamaan rennosti, niinkuin nämä suloiset koirat. Suosittelen käymään rannallakin, mikäli Havannassa lomailee.

Ihana Kuuba

Mies tuli soittelemaan meille rannalla kitaraa ja tilasimme rantaravintolasta ruokaa. Ruokalistalla luki vain grilled fish, joten tilasimme kaikki oman kalan. Jotenkin ajattelin, että saadaan sellaista kalaa, mitä nyt yleensä saadaan ravintoloissa. Hämmennyin, kun saatiin kokonainen kala lautaselle. Se oli kyllä hyvän makuista. Minulla ja äidillä oli samanlaiset kalat ja isä sai erilaisen kalan. Se tietysti riippui ihan siitä, mitä ovat sinä päivänä sattuneet saamaan. Siinä hetken kalaa tuijotin, ennen kuin aloin sitä syömään. Tämä ruoka on jäänyt hyvin mieleen. Vasta viime vuonna kuulin ensimmäistä kertaa Karibialla esiintyvästä ciguatera kalamyrkytyksestä, joka voi aiheuttaa neurologisia oireita. Hui!

Ehdimme vielä hemmotella rannalla hieronnalla, ennen kuin palasimme takaisin Havannaan. Taksi rannalle maksoi 30 CUC, 25 min hieronta 5 CUC, kala 10 CUC, 3 aurinkotuolia+varjo maksoi yhteensä 8 CUC.

Jonain päivänä taas <3

14 kommenttia

• Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Heh, hauska tuo kala. Välillä noihin tulee törmättyä, joko niin että jokaisen lautasella on kala tuolla tavalla tai vaihtoehtoisesti niin, että vonkale on vähän isompi, jolloin niitä tuodaan vain yksi. Mieluummin söisin kalaa kuten Suomessa on totuttu, mutta menee se noinkin. Myös tuo on minusta huvittavaa, että tilaamalla saman ruoan seuraavana päivänä, voi kalalaji olla ihan eri. 😛 Mutta ainakin se on tuoretta! Me ei Havannassa ollessamme käyneet lainkaan rannalla, mutta vähän samalla suunnalla käytiin, nimittäin niillä linnoituksilla, jotka tuolla ovat.

• Elina

Joo kyllä mäkin söisin mieluummin sen suomalaisittain! Oli pieni järkytys, unohtui nimittäin mainita että pelkään kaloja. En pysty niihin koskemaan! Ai, en oo linnoituksesta kuullutkaan! 😀

• reissujani

Tuo kiva ranta ja lyhyen ajomatkan päästä Havannasta. Kävin tuolla vuonna 2016 kahden viikon Kuuban matkan aikana, kun olin viikon Havannassa. Matkustin paikan päälle bussilla. Paikalla ei ollut aamusta ketään – ja lähdin etsimään juotavaa. Joku hotelli-complex kauempana oli auki, ja käveli sille. Eivät suostuneet myymään edes olutta minulle, koska en ollut hotellin asukas. Pyysin johtajan paikalle, ja sitten olivat myyneet 25 USD "päivärannekkeen". Koetin hieman aikaa vääntää etteikö nyt yhtä olutta voisi myydä — no ei onnistunut. Palasin rannalle, ja silloin pienet kojut olivat jo auenneet – ja myivät halvalla Cristalia ja sitä toista vahvempaa Bucaneroa. Läheisestä grillistä sai sitten grillattua kanaa. Päivä meni mukavasti rannalla, ja iltapäivästä palasin bussilla takaisin Havannaan. Tämmöinen muisto minulla tästä paikasta.

• Elina

Kiva kuulla :)) Olipa tiukka linja, jos ei ollu hotellin asiakas! Onneks sait sitten myöhemmin kylmää olutta rannalla! 🙂 Pääsikkö ihan paikallisten omalla bussilla? Me ei bussia Havannassa kokeiltu ollenkaan, joko käveltiin tai otettiin sit oma auto kuljettajalla.

• reissujani

Kyse oli Parque Central hotel Ingleterran lähistöltä mennyt Tourist Bus numero 3, jossa meno-paluu maksoi 5 CUC. Kyllä siellä ehkäpä paikallisiakin oli mutta pääsääntöisesti siis turisteille tarkoitettuja nämä bussit. Muutenkin liikuimme Kuubessa busseilla sekä Trinidabiin että Vinalesiin – Viazul busseilla, jotka olivat vain turisteille tarkoitettuja. Matkalla pysähdyttiin jossain kahvilassa tai huoltoasemalla välillä. Aikamoista härdelliä oli Havanan bussiasemalla kun niihin busseihin piti tehdä check-in, ja viedä laukut toisaalle, josta ne sitten lähtivät kyytiin. Lippua vastaan sai oikean laukun takaisin – tai eipä sitä kukaan tarkistanut.

• Elina

No semmonen mielikuva mulla kans oli, että turisteilla ei oo mitään asiaa paikallisten busseihin ja tulee käyttää turistibussia. Niin meille silloin sanottiin, kun siellä 2015 oltiin kans. Joku oli kuitenkin matkustanut myös paikallisella bussilla, niin siks kysyin 🙂 Voin kuvitella tuon härdellin siellä, huh!

• Pirkko / Meriharakka

Saattoi olla monin verroin kivampi rantareissu kuin oleilu Varaderon hotellialueen rannoilla – en tosin ole siellä(kään) ollut, mutta muiden jutuista olen päätellyt, että se ei todellakaan ole kovin aitoa Kuubaa. Me vietimme Havannan ohella pari päivää Trinidadissa, josta osa porukasta kävi juurikin taksilla rannalla, mutta rantaelämästä vähemmän kiinnostuneina kiersimme mieluummin kaunista Trinidadin kaupunkia.

• Anna K. - Kaukaa haettua

Oi, sulla on ihanan aurinkoisia kuvia Playa del Esten rannoilta! Olispa ihana upottaa varpaat kuumaan hiekkaan! Tämä näyttää aivan tyystin eri paikalta kuin se, missä mä olin, vaikka todennäköisesti oon ollut vain muutaman kilometrin päässä tästä. Vietin työmatkan jälkeen muutaman päivän rannalla, mutta olikin kylmää ja pilvistä ja paikka aivan karsea! Blogiin kirjoitin aiheesta otsikolla Matkavitutus!

• Elina

Totta! Kuski vei meidät nähtävästi muutenkin paikallisten rannalle.. Niin oon mäkin käsittänyt, että Varadero on vain hotelleja ja rantaa, mihin paikallisella väestöllä ole mitään asiaa! Trinidad olis kyllä ollu kans tosi mielenkiintoinen! 🙂

Kävin lukemassa 😀 Säällä on kyllä tosi iso merkitys, oon todennut sen monessa paikkaa! Tuolla sai kyllä rauhassa… Voi olla et oot ollu hieman "edempänä", kun tuo on aika pitkä ranta ja oltiin käsittääkseni ihan siinä alkupäässä.

Niinpä! <3 Kyllä tuli vähän eläydyttyä näihin muistoihin kun tätä kirjotti. Saa vaan nyt haaveilla… Mäkin taidan jättää seuraavilla reissuilla tuolla suunnalla kalat syömättä, vaikka Dominikaanisessa taidettiin kalaa kuitenkin syödä (luin tosta just sen reissun jälkeen). Dominikaanisessa on ollu paljon mysteeri kuolemia ja osa epäilee, että se johtuis näistä kaloista, mutta teorioita on muitakin.