Wasaline

Merenkurkun yli Ruotsiin – kokemuksia Wasaline Aurora Botniasta

Kaupallinen yhteistyö Wasalinen kanssa

Maailman ympäristöystävällisin matkustaja-autolautta valmistui loppukesästä v. 2021 Vaasa – Uumaja välille. Olemme seilanneet monen monta kertaa Vaasa – Uumaja väliä laivalla ja olen todella iloinen siitä, että Wasaline on saanut reitille näin upean raikkaan, tyylikkään ja oman näköisen laivan, joka mahdollistaa monen monta uutta seikkailua Merenkurkun toisella puolen. Tässä postauksessa jaan meidän kokemuksia Wasalinen uudesta laivasta Aurora Botniasta ja matkavinkit Merenkurkun toiselle puolen.

Wasaline Aurora Botnia – laivan faktat

Merenkurkussa on kulkenut Vaasanlaivat jo 1940-luvulta lähtien, mutta viime kesänä Vaasa – Uumaja väliselle reitille valmistui aivan oma räätälöity laiva. Wasalinen uusi laiva Aurora Botnia valmistui Rauman telakalta loppukesästä 2021 ja se on suunniteltu liikennöimään nimenomaan Merenkurkussa Vaasa – Uumaja väliä.

Wasaline laivaan mahtuu 800 matkustajaa ja 1500 metriä rahtia. Merenkurkun laivaliikenne onkin todella tärkeä yhteys rahtiliikenteelle.

Wasalinen uusi laiva on monesta syystä ylpeyden aihe, sillä se on vuoden aikana ehtinyt saada useita palkintoja eri kategorioissa mm. vuoden matkustajalautta ja sittemmin palkittu myös suunnittelusta ja teknologiasta.

Parasta on kuitenkin se, että Wasalinen laiva on maailman ympäristöystävällisin matkustaja-autolautta ja sille on myös myönnetty avainlippu. Laiva on nimittäin valmistettu Suomessa ja sen rakentamisessa on käytetty monia Vaasalaisia, paikallisia yrityksiä. Siinä on mm. kotimaisen yrityksen Wärtsilän moottorit, joilla on valmius käyttää polttoöljyn lisäksi pääasiassa nesteytettyä maakaasua LNG:tä, akkuenergiaa ja biopolttoainetta.

Laiva on mitoitettu juuri Merenkurkun tarpeisiin, palvellakseen sekä rahtia että matkustajia

Laivan yleiset tilat

Laivassa on matkustajille 2 kerrosta, mikä voi tuntua vähältä suurempiin Ruotsin laivoihin tottuneelle. Laivan kiertääkin nopeasti ja laiva on suunniteltu päivä laivaksi. Laivamatkan kesto Vaasa – Uumaja välillä on lähdöistä riippuen 3,5 – 4 tuntia, täältä voit katsoa tarkemmin Wasalinen aikataulut.

Laivan asiakastiloissa on käytetty paljon kierrätettyä materiaalia ja kierrätysmuovia, mm. laivan hyttien matot on valmistettu vanhojen kalaverkkojen kuiduista.

Hytit: Mikäli matkustaa molempiin suuntiin saman päivän aikana, voi hytti olla aika houkutteleva vaihtoehto jompaan kumpaan suuntaan mennessä. Hytit on vaaleasti sisustettu ja ihanan raikkaat, niissä on sängyt, vessa, suihku ja tv. On ihanaa saada pötkötellä ja levätä sängyllä sen jälkeen kun laiva on kierretty, kokemusta on. Hytin voi ostaa myös matkan päältä laivalta, etenkin myöhäisillä tai aikaisilla lähdöillä on hytti kätevä olla.

Hytit ovat ihanan vaaleita ja raikkaita
Hyttejä ikkunalla tai ilman

Ostokset: Wasalinen myymälässä on hajusteita, kosmetiikkaa, makeisia sekä Suomesta että Ruotsista, sekä alkoholia. Laivan myymälässä on tosi kauniita paikallisia tuliaisia ja kodintavaraa, kuten kynttilöitä, keittiötarvikkeita, mukeja, saippuaa, pyyhkeitä ym. Lapsille löytyy leluja ja muumituotteita, valikoimissa on myös koruja ja laukkuja. Meidän tyttö haluaa joka kerta ostaa karkkihyllyltä vessanpönttö tikkarit.

Lounget: Laivassa on kaksi loungea, business lounge sekä comfort lounge. Laivalla toimii koko matkan ajan wifi, joka mahdollistaa työskentelyn häiriöttä. Laivalla on myös konferenssitila.

Lasten leikkihuone: Leikkihuoneessa on liukumäki, jonka alle voi ryömiä majaan. Leikkihuoneen keskellä on pöytä ja tuolia ja tv, sekä vanhemmille penkkejä joissa istua tai jopa maata. En tiedä johtuuko koronasta, mutta muita leluja ei leikkihuoneessa ole, olisin itse kaivannut lasten leikkihuoneeseen jotain lisää. Moni lapsi on kuitenkin tyytyväinen ikisuosikki liukumäkeen eikä meidänkään lapset ole osanneet kaivata muuta.

Viihtyisä ja yksinkertainen leikkihuone

Ruokailu Wasaline Aurora Botnialla

Wasalinella ei tarvitse matkustaa nälän pelossa. Meidän laivamatkan ohjelmanumeroon on usein kuulunut ruokailu nimenomaan laivan saaristolaispöydässä. Laivasta saa ruokaa ja juomaa useasta paikasta:

Buffet ravintola: Täältä saa aamulähdöillä aamiaista, muulloin siellä on tarjolla suosittu saaristolaispöytä, joka on valmistettu paikallisista raaka-aineista Suomesta että Ruotsista. Saaristolaispöytä vaihtelee sesongin mukaan, mutta pääasiassa alkupalana on runsas valikoima kalaa ja äyriäisiä, mutta myös lihaa ja salaatteja.

Henkilökohtaisesti en kalapöydästä niin piittaa, joten keskityn yleensä lämpimään ruokaan sekä jälkiruokapöytään joka on myös aina yhtä odotettu. Saaristolaispöydän hinta on hieman halvempi matkan varauksen yhteydessä ostettuna ja se kannattaa Wasalinella etenkin ensi kertaa matkustaessa kokea.

A la carte: Tässä ravintolassa emme ole itse koskaan syöneet, mutta siellä on saatavilla A la carte menu tai kuukauden menu.

Kahvila: Söimme paluumatkalla ensi kertaa laivan kahvilassa ja yllätyimme siitäkin positiivisesti. 12,50 € hintaan sai itse lapata lautaselle maukasta kotiruokaa ja ruokailuun sisältyi myös salaatti, leipä ja kahvi/tee. Kahvilassa oli tarjolla myös todella houkuttelevan näköisiä salaatteja ja leipiä ja melkein harmitti, ettei tullut maistettua niitä kaikkia. Luonnollisesti tarjolla myös muita juomia ja pullaa.

Baari/Pubi: Täällä voi hengailla ja nauttia juomasta. Baarissa on myös lähdöistä riippuen eri esiintyjiä ja ohjelmanumeroita. Wasaline järjestääkin säännöllisesti erilaisia teemaristeilyjä.

Laivassa on viihtyisä kahvila
Wasalinen buffetravintola

Koiran kanssa Wasalinella

Lemmikkimaksu on 8 euroa suunta ja laivalla on saatavilla 2 kpl lemmikkihyttiä. Laivalla on myös Pet Lounge, missä on 3 isoa ja 3 pientä koiranhäkkiä. Pet Loungessa on pöytä ja tuoleja ja vesihana, mutta oma vesikuppi on hyvä olla mukana.

Hytistä on myös ovi suoraan laivan takakannelle, missä on koiran pissalaatikko. Koiran matkalipulla pääsee pet loungeen.

Laivan kahvilaan saa myös tuoda koiran rajatulle alueelle. Alue sijaitsee kahvilan vasemmalle tultaessa vasemmassa nurkassa ja merkiksi on lattialla tassun merkkejä. Me matkustimme suurimmaksi osaksi kahvion puolella ja veimme Ingan Pet Loungen häkkiin siksi aikaa, kun kävimme syömässä buffetissa.

Pet Lounge sijaitsee laivan perällä
Lemmikin saa tuoda myös laivan kahvilaan, missä on tassualue

Meidän kokemuksia Wasaline laivasta

Wasaline liikennöi päivittäin ja vuodenajasta riippuen jopa kahdesti päivässä ja laivan aikataulut ovat olleet tähän asti yllättävän sopivia. Autolla matkustaessa tulee satamassa olla tunti ennen laivaan lähtöä ja se on tuntunut todella pitkältä ajalta odottaa, vaikka siihen varmasti varustamon puolelta käytännöllinen syy löytyykin.

Viimeksi laivaa odotellessa hyppäsin autosta ulos jututtamaan erästä Tanskalaista miestä, joka oli ollut työmatkalla Suomessa. Tulin vain niin iloiseksi nähdessäni Tanskan rekkareissa olevan auton ja laivan käytävillä olimmekin jo kuin vanhoja tuttuja. Laivajonossa näkee myös paljon maastopyöriä ja auton peräluukuissa rinkkoja ja joka kerta olisin yhtä utelias kuulemaan, mistä päin kukin on tulossa.

Olemme tehneet sekä reittimatkoja että päiväristeilyjä Uumajaan. Viimeksi katsoin laivan sisään ajavien rekisterinumeroita, kuinka hyvin ne jakautuivat fin, s, fin, s, fin, s … eli laivalla matkustaa aika tasaisesti sekä Suomalaisia että Ruotsalaisia. Wasaline onkin kivaa kahden kulttuurin sekoitusta, missä aistittavissa on vahvasti myös suomenruotsalaisuus.

Vaikka olen tätä väliä kulkenut laivalla lapsuudestani saakka, kiinnitin vasta tänä vuonna ensi kertaa huomiota saariston maankohoamiseen, mikä näkyy todella selkeästi laivan ikkunoista ja kannelta. Laivasta käsin hahmottaa hyvin myös sen, kuinka kivikkoista alueella on. Laivalta saa kokea Merenkurkun ja sen saariston, laivalta näkee myös Raippaluodon sillan, joka on Suomen pisin silta. Näitä maisemia saa Vaasasta päin ihastella suurinpiirtein 1½ tuntia ennen kuin laiva siirtyy avomerelle.

Wasalinen uusi laiva on mielestäni todella raikas, moderni ja tyylikäs ja laivalla useassa paikassa kiinnitin huomiota harmoniseen värimaailmaan. Täällä silmä lepää ja löytää jatkuvasti hienosti mietittyjä yksityiskohtia. Laivalla on kiva matkustaa, kun se on näin siisti. Olen myös todella iloinen ja Wasalinen puolesta ylpeä, että tällainen laiva on saatu liikennöimään Merenkurkkuun. Olen myös todella innoissani kaikista kohteista, jotka Ruotsin puolella odottavat.

Majakka Uumajassa
Merenkurkun saaristo on eri näköistä kuin esimerkiksi Turun saaristo

Päivä Uumajassa risteily vai jonnekin muualle?

Wasaline on jatkuvasti rikkonut ennätyksiä niin matkustajien että rahdin määrässä, joten ihmiset ovat alkaneet löytää laivareitin potentiaalin. Päivä Uumajassa risteilyt ovat suosittuja ja mekin olemme niitä monesti hyödyntäneet. Niissä on vain se huono puoli, että kotiin on lähdettävä joka kerta aivan liian aikaisin – mieluummin olisin jäänyt Ruotsiin vielä pidemmäksi aikaa. Tosiasiassa päiväristeilyillä on aikaa olla maissa vähintään 5 tuntia riippuen lähdöistä ja Uumajaan on saatavilla myös hotellipaketteja.

Mitä Uumajassa kannattaa tehdä? Siitä kerron joskus toiste, mutta eihän sitä välttämättä tarvitse Uumajaan jäädä. Wasalinen laivareitti nimittäin avaa paljon laajemminkin mahdollisuuksia matkustamiseen pohjoismaissa.

Harkitse mm. näitä kohteita Uumajasta:

Höga Kusten: Pari tuntia Uumajasta etelään sijaitsee todellinen luonnonhelmi. Korkea rannikko muodostaa yhdessä Merenkurkun kanssa uniikin Unescon luonnonperintökohteen. Aivan upea kohde, jonne haluan palata yhä uudestaan. Olen kirjoittanut useita postauksia Höga Kustenista mistä voit lukea lisää näistä postauksista.

Hemavan / Tärnaby: Kesällä vaeltamaan tai kalastamaan, talvella laskettelemaan. Uumajasta ajaa Hemavaniin alle 5 tunnissa. Vaaramaisemat alkavat jo melko pian Uumajan jälkeen.

Mo i Rana – Norja: Norjan raja sijaitsee Hemavanilta vain reilun 50 km päässä ja itse olemme hyödyntäneet tätä reittiä matkatessamme Lofooteille. Tällöin ajoimme Mo i Ranasta Bodöhön, mistä otimme lautan Lofoottien kärkeen Moskenesiin.

Trondheim: Jos Uumajasta ajaa Trondheimiin, tulee samalla ajettua Höga Kustenin kautta. Trondheim on itsellä polttanut jo pitkään bucket listalla, joten toivon mukaan ensi kesänä saataisiin tämäkin reitti viimein toteutettua. Toisin sanoen Uumajasta pääsee kätevästi Keski-Norjaan.

Åre: Kenties Ruotsin laskettelukeskusten kuningas, Åre. Uumajasta ajaa Åreen vajaassa 6 tunnissa ja odotettavissa on vuoristoja ja lyhyt matka Norjaan.

Sarek: Myös Ruotsin Lapin Sarek on 6-7 ajotunnin päässä Uumajasta, voi kuulostaa paljolta mutta ajomatka on kuitenkin lyhyempi kuin Suomen Lappiin (riippuen tietysti siitä, mistä lähtee).

Unohtamatta pieniä kaupunkeja Ruotsin itärannikolla. Me nimittäin haaveilemme tekevämme jonain kesänä ympyräreitin Uumajasta Tukholmaan ja Turusta takaisin Vaasaan. Siinä on paljon kauniita rannikkokaupunkeja matkan varrella, ajoimme reitin jo tänä kesänä mutta emme pysähtyneet kaupungeissa.

Ruotsi tarjoaa todella houkuttelevia luontokohteita, jolloin Vaasa – Uumaja reittiä kannattaa ehdottomasti hyödyntää! Lisäksi Wasalinen laiva mahdollistaa ympäristöystävällisemmän tavan matkustaa maata pitkin. Mikäli matkustat ilman omaa autoa, voit päästä Vaasan satamaan bussilla, katso reittiohjeet täältä, myös Uumajan päässä on bussiyhteys. Samalla kannattaa tutustua myös Pohjanmaan muihin nähtävyyksiin.

Oletko aiemmin tiennyt, että Vaasasta kulkee päivittäin laiva Ruotsin Uumajaan? Oletko kuullut tästä Wasalinen uudesta laivasta, joka täytti tänä vuonna 1-vuotta? Oletko kenties jo matkustanut tällä laivalla?

26 kommenttia

  • Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

    Enpä ole varma olenko kuullut Wasaline Aurora Botnian olevan maailman ympäristöystävällisin matkustaja-autolautta, mutta kuulostaa joka tapauksessa ihan mahtavalta! Vaasan ja Uumajan välisestä laivayhteydestä olen kyllä kuullut aiemmin, mutta en ole tuota väliä kulkenut. Se on itselleni aina ollut sijaintinsa puolesta hankalampi kuin esim laiva Tukholmasta Turkuun, mutta muita syitä en keksikään, miksi tuota ei ole tullut koitettua.

    • Elina

      Toivottavasti tämänkaltaiset laivat yleistyvät 🙂 unohtui mainita, että laiva oli tosi hiljainen myös. Etelä-Suomesta ajaessa Turku-Tukholma väli on lähin ja helpoin, mutta esimerkiksi Tukholma – Uumaja välinen pätkä on paljon pidempi ajaa (n.640 km) vrs. Turku – Vaasa (n.340 km), joten etelästä tultaessa säästää kilometrejä mikäli on menossa pohjoiseen päin Ruotsin/Norjan puolelle 🙂

  • Anne | Elämää Nomadina

    Tyylikkäältä näyttää tämä laiva, ja ympäristöystävällisyys materiaalivalinnoista lähtien on tietysti ihan mahtava juttu! Minulle risteily Merenkurkun yli taisi muuten olla aikoinaan ihan ensimmäinen ”ulkomaanmatka”! Joskus 90-luvun taitteessa pääsin kummitädin ja serkkujen kanssa reissuun, ja oli tietenkin hullun kivaa, niin kuin lapsilla laivoilla yleensä on. Karkit taisi olla lähestulkoon pääosassa, enkä edes muista, käytiinkö Ruotsin puolella maissa 🙂 Tuo Wasalinen laiva silloin meni muistaakseni Skellefteå:n, ja olisko Suomen satama ollut Pietarsaari.

    • Elina

      Ruotsin laivat on lapsuudessa ollu aivan parasta! En ookaan kuullut tuosta Pietarsaari – Skellefteå välistä, oon ainakin kuullut että Sundsvalliin on kans mennyt aikoinaan laiva.

  • Pirkko / Meriharakka

    Merenkurkussa vieraillessamme, etenkin veneretkellä majakoita kierrellessämme näimme tämän laivan ja paikallinen kipparimme juurikin mainosti sitä ympäristöystävällisyydellään.
    Jos asuisimme kohtuuetäisyydellä tuolta suunnalta, niin varmasti ainakin kokeilisimme tätä!

  • Nadine G / Via Per Aspera Ad Astra

    Kyllä, olen tiennyt, että Vaasta pääsee Umajalle laivalla, mutta ei sen tarkemmin. Olemme tähän asti miehittäneet enemmän Turku-Tukholma ja HKI-TLL suuntia. Toki, etelässä laivat ovat isompia, mutta Wasalinen uusi alus näyttää varsin hienolta ulkoa ja sisällä. Tässä olisi varteenotettava vaihtoehto pohjoisemmassa suunnassa matkustamiseen. Enkä koskaan käynyt Uumajassa sen lisäksi.

    • Elina

      Joo jos aikomus on matkustaa pohjoisen suuntaan tai esim pohjoisesta tai keskisuomesta maata pitkin muualle eurooppaan, niin tämä laivayhteys on hyvä. Mikäli etelä-suomesta on suunta etelään, niin tottakai silloin kannattaa hyödyntää lähilaivoja 🙂 mutta Merenkurkun yli pääsee kätevästi Ruotsin puoliväliin, sekin on ihan valtavan pitkä maa! Tuli tänä kesänä sekin koettua 😀

  • Milla / Miffa´s

    Eipä ole tullut tuolla suunnalla reissattua, mutta hyvältä kuulostaa kuulostaa laivayhteys. Itselläkin kovasti ollut mielessä, että pitäisi perehtyä enemmän Ruotsin kohteisiin, kun tästä Rovaniemeltä ei Haaparantaan kovin pitkä ajomatka ole ja siitähän pääsisi sitten vaikka minne. Luleå olisi varmaan sellanen helppo kaupunkilomakohde ja pohjoisen kansallispuistot kiinnostaa erityisen paljon 🙂

  • Ismo for Takeoff

    Tuo reitti on varsinalaissuomalaiselta ja sittemmin Helsingissä asuneelta jäänyt väliin ja jää varmaan valitettavasti jatkossakin, mutta aivan parasta, että sillä ajaa huippuekologinen paatti. Ja jossa on pyritty viemään se ekologisuua pitemmällekin, kuin vain polttoaineeseen. Ravintolatilat ja hytit näyttävät aika tavanomaisilta, vähän jopa ankeilta, mutta haluaisin todellakin tutustua Selkämeren saaristolaispöydän kala-antimiin! Vahvasti plussaa paikallisuuden suosimisesta muutenkin.

  • Cilla Maria Travel

    Reitin liikennöinti on ollut tuttua jo pitkään, mutten ole koskaan vielä kulkenut tuota reittiä tai edes käyttänyt Wasalinen laivoja. Hyvä tietää, että Suomesta löytyy maailman ympäristöystävällisin risteilijä 🙂

    • Elina

      Kiva kuulla, että oot kuullut laivan liikennöinnistä. Usein nimittäin tuntuu, että mitä kauempana rannikosta asuu, sitä todennäköisemmin ei ole tästä kuullut. Linkkasin postauksen erääseen matkailuryhmään ja sielläkin kävi nopeasti ilmi, että moni oli luullut laivaliikenteen lakanneen 90-20 luvun vaihteessa ja ettei tällä reitillä enää laiva kulkisi.

  • Paula - Gone with the Gastons

    Vaasanlaivat on ensimmäinen laivakokemukseni lapsuudesta. Kun on asunut sekä Kokkolassa, että Vaasassa, niin ei varmasti voi välttyä tietämästä tästä reitistä. Itse asiassa taisin viime kesänä vähän miettiäkin, että pitäisikö lähteä Uumajaan. Nyt kun tiedän, että reitillä on uusi laivakin niin täytyy kyllä kokeilla tätä ensi Suomen reissulla.

    • Elina

      Joo täällä rannikolla tämä laiva on niin eri tavalla ihmisten tiedossa kuin vertaa muualla päin asuvien. Monen lapsuuteen nämä laivat kuuluikin ja itsekin muistan kuinka lapsuudessa oli ihan kohokohtia kun pääsi aina Uumajan laivoille ostamaan karkkia! 🙂 Ehdottomasti menkää, vaikka edes päivä Uumajassa risteilylle 🙂

  • VEERAPIRITA / Aurinkorasvaa ja aloe Veeraa

    Heh hauska ajatuksen tasolla tuo Pet Lounge sellaiselle koiralle kenelle sopii. Meidän Kyösti-corgilla paimenkoirana olisi kyllä mielipide, jos jätettäisiin se tuollaiseen ja lähdettäisiin itse muualle. 😀

    ”Maailman ympäristöystävällisin matkustaja-autolautta” – piti ruveta googlailee vielä tarkemmin asiaa. Yritin kaivella vertailun vuoksi maailman toiseksi ympäristöystävällisintä vaihtoehtoa, mutten sellaista löytänyt. Hyvä, että teknologia kehittyy!

    • Elina

      Joo meidän koira, vaikka todella hiljainen rotu onkin, niin alkoi kovasti pitämään ääntä ja heti kaivata meidän perään kun lähdettiin syömään. Säälitti jättää se sinne 🙁 Mieskin murehti ruokaillessa, että miten se siellä mahtaa pärjätä mutta onneksi se pelastettiin sieltä pois heti ruokailun jälkeen. Toinen vaihtoehto on, että menee vuorotellen syömään.

  • Kohteena maailma / Rami

    Kaikin puolin asiallisen oloinen laiva ja hienot isot ikkunat maisemien katseluun.

    Nuorempana Vaasasta Uumajaan tuli mentyä useasti, mutta edellisestä visiitistä on aikaa. Itse asiassa ollaan ensi kesälle suunniteltu sellaista reissua, että mennään Vaasasta Uumajaan ja sieltä kohti Trondheimiä. Tarkoitus olisi mennä sieltä Bergeniin, kun tuo osuus on Norjasta vielä ajamatta. Mutta kyllä sitä pelkästään Ruotsissa tuolla suunnalla olisi monenmoista mielenkiintoista nähtävää.

    • Elina

      Hienoa kuulla, että ensi kesänä on laivan testaus jo edessä! 🙂 Ja mielenkiintoista kuulla teidän reitistä, meilläkin on alustavasti suunnitteilla vastaavanlainen reitti. Vähintään Trondheimiin aiotaan mennä, mutta kesän Tanskan reissun jälkeen jäi kaihertamaan vaihtoehtoinen laivareitti Tanskasta Etelä-Norjaan, joten ajateltiin jos ensi kesänä ehtisi Etelä-Norjassakin käydä ja tulla sitten Tukholman kautta pois.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *