Sri Lanka: 3 x nähtävyydet Ellassa

Sri Lankan matkalla majoituimme 3 yötä Ellassa ja suurimmaksi osaksi otimme rennosti, mutta teimme majapaikastamme käsin muutaman päiväretken, jotka voi helposti toteuttaa vaikka kaikki saman päivän aikana. Missä me kävimme? Tietysti Ellan kuuluisimmilla nähtävyyksillä, joita ei kannata missata.

Ravana Falls

Teiden varsilla näkyy erilaisia eläimiä, apinoita, isoja liskoja, lepakoita, paljon lintuja ja lehmiä ja puissa jack fruit hedelmiä. Ravanan vesiputous sijaitsee 5 km päässä Ellasta etelään ja on helposti saavutettavissa kun sijaitsee aivan päätien varrella. Ravanan vesiputous oli matkanvarrella majapaikkaamme, joten siellä oli helppo pysähtyä.

Vesiputous on 25 metriä korkea ja on iso ja vaikuttava! Vesi putoaa porrastetusti vuorten välistä, laskeutuen vesilätäkköön missä osa kävi uimassa. Paikan päällä oli söpöjä, pikku apinoita.

Majapaikastamme reilu 20 km etelään sijaitsee myös Buduruwagalan 2400-vuotta vanha buddhalaistemppeli. Majapaikan isäntäpari sitä meille suositteli, mutta se jäi meiltä valitettavasti välistä kun päädyimme jäämään chillailemaan majapaikkaan. Haluan siitä kuitenkin vinkata, sillä voin kuvitella että paikka on todella vaikuttava.

Little Adams Peak

Little Adams Peak vai Adams peak?

Little Adams peak sijaitsee Ellan keskustan tuntumassa ja isompi vuori, Adams peak yli 120 km päässä, joten ne ovat kaksi eri huippua. Adams peak on huomattavasti korkeampi (2243 m) ja Little Adams peak taas puolet matalampi (1141 m) ja on siten helpommin huiputettavissa.

Kuskimme sanoi, että Little Adams peakille menee aikaa noin 1,5 tuntia edestakaisin. Reitti kulkee leveää ja loivaa tietä pitkin ja vasta viimeiset 10 minuuttia oli nousua ja rappusia. Meillä meni parkkipaikalta huipulle puolisen tuntia, taaperomme jaksoi kiivetä rappuset ylös Little Adams peakin huipulle. Vastaantulevat ihmiset toistelivat hänelle haltioissaan ”champion!”.

Ylhäällä on pari eri kukkulaa, mihin kiivetä. Toiselle kukkulalle emme sitten lapsen kanssa enää menneet, kun sinne oli jyrkempi lasku ja nousu. Olimme jättäneet matkarattaat rappusten alapuolelle, joten nyt olisi kantoreppu ollut paikallaan. Tämä ensimmäinen kukkula riitti meille oikein hyvin.

Ylhäällä oli monta koiraa ja siellä myytiin kookoksia, guava hedelmiä ja oli siellä jokin matkamuistokojukin. Huipulla olimme n. puoli tuntia ja paluumatkaan meni kans puoli tuntia, joten kuski oli oikeassa. Kannatti käydä, sillä ylhäältä aukesi hienot maisemat yli vuorten.

Muistan tunteneeni valtavaa onnellisuutta, päästessäni tänne. Olin haaveillut Sri Lankasta monta vuotta ja nyt olimme patikoineet siellä näin upeiden maisemien äärelle. Tämä oli juuri sitä matkailua, jota halusin kokea enemmän.

Little Adams peakin kukkulat
Little Adams peakilta näkee myös Ravana Fallsin, josta en jostain syystä ollut ottanut kuvaa

Nine Arch Bridge

Ah, oma suosikkini Ellassa, paikka on upea ja itse silta vaan niin hieno! Nine Arch Bridge ja Little Adams Peak ovat lähekkäin, joten ne kannattaa yhdellä kertaa vaikka yhdistää, sillä niiden parkkipaikat sijaitsevat vain n. 1 km päässä toisistaan.

Kuskimme opasti meitä: sillalle johtaa kaksi eri reittiä, toinen on jyrkkä ja vaikeakulkuinen ja toiselta voi kävellä leveää polkua tai ottaa tuktukin. Hän suositteli jälkimmäistä reittiä, kävelymatka sillalle olisi 1,5 km.

Reitti Nine Arch Bridgelle

Lähdimme kävelemään kylttien perässä ja yhdessä mutkassa tuli mies vastaan ja kysyi mihin olemme matkalla. Vastasimme, että sillalle ja mies vain lähti sen enempää puhumatta kävelemään. Seurasimme miestä, joka lähti kävelemään todella kapeaa polkua, eikä siellä näkynyt enää kylttejä.

Totesinkin puolisolle, että emme olisi ikinä löytäneet perille ilman tätä miestä, että tällaistako kinttupolkua tänne muka kävellään. Sitten tyyppi yhtäkkiä pysähtyi ja näytti, että silta on tuolla ja oli käsi pitkällä anomassa rahaa. Hän pyysi kohtuuttoman paljon ja taistelimme aikamme oikeasta summasta, tyyppi vain tuijotti hullun kiilto silmissä mieheni setelinippua ja halusi vain lisää.

Meitä oli seurannut myös eräs toinen hukassa oleva pariskunta, jotka tulivat ihmettelemään ja antoivat miehelle myös rahaa, koska olivat seuranneet meitä. Tämänkään jälkeen tyypillä ei ollut tarpeeksi ja minua alkoi jo pahasti ärsyttämään.

Kinttupolku sillalle, toisaalta ihan kaunis reitti

Ymmärrän, että on köyhä maa ja haluankin mielelläni auttaa paikallisia, mutta tällainen armoton kerjääminen ja huijaaminen ei vaan ole oikea tapa, siitä ei jää kuin huono maku suuhun. Ja huijaaminen siksi, että emme oikeastaan edes pyytäneet häneltä palvelusta, vaan hän itse ohjasi meidät harhaan, jotta saisimme kokea, ettemme olisi pärjänneet ilman hänen apua.

Olimme kuitenkin viimein pian sillalla ja näky oli ehdottomasti näkemisen arvoinen. Hain meille kookospähkinät. Mielestäni paikka oli oikeasti tosi hieno, oikea nähtävyys, tykkäsin todella paljon. Näimme ohiajavan sinisen junan ja paikka oli kertakaikkiaan upea. En yleensä innostu näin paljon nähtävyyksistä, mutta jostain syystä tämä paikka sykähdytti.

Näkymät Nine Arch Bridgelle
Junat tulevat niin hitaasti, joten ei pitäisi olla vaaraa jäädä niiden alle
Tästä näystä tykkäsin todella paljon

Lähdimme kävelemään takaisinpäin, jolloin huomasimme kuskin suositteleman suoremman reitin, joka tosiaan oli leveä ja selkeä eikä mikään kinttupolku. ”Opas” johon törmäsimme menomatkalla, oli seissyt juuri tämän tien risteyksessä ja lähtenyt viemään meitä tarkoituksella eri suuntaan ja reittiä rahastaakseen ”palvelusta”. Emme siksi olleet huomanneet tätä leveämpää polkua, joka alkoi talon kulmalta. Pääasia, että löysimme perille!

Tältä näyttää se helpompi reitti, joka johtaa Nine Arch bridgelle

Ellan nähtävyydet

Yllä olevat nähtävyydet Ellassa, ovat mielestäni näkemisen arvoisia ja helposti toteutettavissa jopa yhden päivän aikana. Ellassa parasta on vehreys, maisemat ja vuoret. Alueella on patikoitavaa, teeplantaaseja, temppeleitä ja vesiputouksia, joten tekemistä ja näkemistä riittää halutessa usealle päivälle.

Postauksessa junamatka Sri Lankassa, totesin kuitenkin Hatton – Nuwara Eliya alueen vaikuttaneen todella kauniilta ja mielenkiintoiselta. Jos saisin uudestaan lähteä Sri Lankaan, varaisin nimenomaan myös sinne aikaa ja Ellaan ehkä vähemmän. Toisaalta juuri nämä 3 yötä antoi hyvin aikaa pysähtyä, ottaa rennosti ja nauttia tropiikista ja vehreästä luonnosta.

20 kommenttia

• Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Tuo huijaaminen on kyllä kurjaa ja siitä tosiaan jää aina paha maku, siitä huolimatta, vaikka summat eivät olisi älyttömän suuria, niin sellainen harmittaa. Ella vaikuttaa kuitenkin oikein kivalta kohteelta. Kun sinne joskus pääsemme, niin tarkoitus on toteuttaa nuo kaikki kolme retkeä. Lisäksi kiinnostaisi kiivetä myös Ella Rockille.

• Elina

No näinpä! Eihän ne summat meillä tunnu missään, mutta se röyhkeys vaan menee yli. Joo Ella rock on kyllä yks mikä kannattaa sisällyttää myös, kävi kyllä mielessä, siellä me ei käyty 🙂

• Maapalloilija

On siellä kuvauksellisia nuo kohteet ja maisemat. Mutta melkoisia nuo huijarit. Huonosti menee Sri Lankassa vissiin erityisesti nyt. Jotenkin tuommosissa tilanteissa ei vain itse kehtaa olla aivan täysin tylykään…

• Elina

Joo joku aika epävakaa keissi siellä tais ihan hiljattain taas olla :/ Joo näinpä, kun kuitenkin tietää syyn miks ne niin käyttäytyy, rahaa vaan on niin vähän. Me sitten tungettiin sille vielä joku seteli kouraan ja päästiin tilanteesta jatkamaan matkaa.

• Eveliina / Reissukuume

Voi jestas, miten kaunista siellä on!! Arvaa vaan, alkaako matkakuume taas nostaa päätään… 😀

Muutenkin kivoja nää matkapäiväkirjat vuosien takaa. Oon ite jotenkin jumittunut siihen, että kaiken sisällön pitäis aina olla tuoretta, vaikka eihän se niin mene! Voisin itekin alkaa jakaa vanhempia reissupostauksia maailmalta 🙂

• Elina

No älä muuta sano! Tässä nousee itselläkin hirveä matkakuume ku vanhoja matkoja kaivaa haudoista! Oon siis vuosia kirjoittanut matkapäiväkirjoja, joita purkanut tänne blogiin. Alkaa nyt näkymään valoa tunnelin päässä ku vanhat reissut on kohta purettu. Mulla on siis päinvastoin, tai siis nimenomaan odotan sitä hetkeä jolloin saan kirjoittaa pelkästään ajankohtaisista jutuista! 🙂 sitä on tavoiteltu jo yli 7-vuotta 😆 toki aina välillä (ja viime aikoina) on tullu paljon ajankohtaisia juttuja 🙂 mut ihan hyvin voi kirjoittaa myös vanhoista matkoista, eihän ne kokemukset siitä miksikään muutu 🙂

• Sonja | FIFTYFIFTY

Vau, nuo kuvat junaradalta ovat kyllä upeita. Ella on kyllä saanut huomioni aika, kun lueskelen juttuja Sri Lankaan liittyen. Tuo Little Adams peak näytti myös todella hienolta. Kiva kuulla, että näistä nähtävyyksistä huolimatta 3 päivää oli kenties liikaa ja panostaisit toiseen kohteeseen. Tuo huijaus kuulosti kyllä ihan sairaan ärsyttävältä, tällaisiin juttuihin on itsekin joskus haksahtanut ja aina tulee jotenkin typerä olo, vaikka ei se aina ole oma syy. Ikävää tyypiltä eksyttää teitä tahallaan.

• Elina

Niinpä, näitä tyyppejä tulee aina vähä väliä reissuilla eteen ja vaan ärsyttää niiden tapa toimia. Muuten kyllä pidin Sri Lankalaisista ihmisistä <3 Joo, meillä oli Ellassa tosi paljon luppoaikaa, et jos jostain haluaa nipistää aikaa, niin ehkä tuolta voi, kun nämä must see- nähtävyydet Ellassa voi helposti toteuttaa päivän-parin aikana (riippuu tietysti siitä, mitä haluaa nähdä ja kuinka paljon!). Me oltiin lopulta vaan viikko Sri Lankassa ja ihmettelen kyllä vieläkin, kuinka paljon me ehdittiin nähdä ja myös ottaa rennosti sinä aikana 😀

• Raija / Kohti avaraa maailmaa

Todella kurjaa kuulla, että Sri Lankassa paikallinen käyttäytyy noin. Meillä on kahdelta Sri Lankan matkalta vain hyviä kokemuksia, meitä on autettu pyytämättä eikä ole koskaan haluttu rahaa neuvoista. Sen takia ollaan tykätty niin paljon srilankalaisista <3 Ellassa ei lähdetty kiipeämään mihinkään vuorille, kun ajattelin että olen liian huonossa kunnossa. Kuitenkin seuraavalla reissulla kiipesin Sigiriyaan ja Dambullaan peräkkäisinä päivinä, ja muutenkin on kyllä tullut kiikuttua ja käveltyä, joten ehkä olisin jaksanutkin jonkun vuoren valloittaa 🙂 Ehkä vielä päästään kolmannen kerran Sri Lankaan ja taitaa Ella olla silloin myös kohteena!

• Elina

No näinpä! Mekin tykättiin / tykätään ihan valtavasti maan ihmisistä, eikä tämä kokemus onneksi sitä pilaa <3 niin äärettömän sydämmellisiä ihmisiä! Kyllä sitä vähän epäröi, onko jonkun paikan huiputus liian rankka omalle kunnolle, mutta just kokeilemalla vähän pienempiä paikkoja ensin niin selviää ja etenee tarvittaessa hissukseen 🙂

• Anna | Muuttolintu.com

Kiva kuulla, että tykkäsitte sillasta huijareista huolimatta. Sri Lankan sisämaa on ihan hurjan kaunista aluetta! Vehreitä kukkuloita ja vesiputouksia. Viime matkalla olin kipeänä juurikin Ellassa ja jäi Little Adam’s Peak kiipeämättä, se jäi harmittamaan. Mutta isompi Adam’s Peak on kiivetty ja se oli kyllä ikimuistoinen kokemus. Vierailtiin myös Diyaluma Fallseilla mikä taitaa olla Sri Lankan toiseksi korkein vesiputous, vähän kauempana tosin. Seuraavalla kerralla varaan Ellaan enemmän aikaa. Nuwara Eliya on myös hurjan kaunis!

• Elina

Kiva kuulla Anna! Tuosta Nuwara Eliyasta olis itselläkin suuret odotukset! Kiva kuulla, missä päin te ootte pyörineet! Tuo Adams peak on kyllä ollut elämys! Wau!!

• Anne | Elämää Nomadina

Vitsit miten ihanalta näyttää, tuo vehreys on aivan huikeaa! Siltakuvat on hienoja, ja hyvä että ette antaneet tuon huijarikokemuksen liikaa häiritä päivän fiilistä. Meillekin on sattunut vastaava kohdalle joskus vuosia sitten, en enää edes muita että missä, mutta sen muistan että ärsytti todella paljon. Sri Lanka on kokematta, mutta toivottavasti päädymme sinnekin vielä joskus lähivuosina.

• Elina

Sri Lankan vehreys on kyllä niin upeaa <3 toivottavasti pääsette sinne lähivuosina! Totta tosiaan se ärsyttää, jotenkin suomalainen moraali ei tuollaiseen taivu :/

• Pirkko / Meriharakka

Samat kohteet tuli Ellassa katsastettua 🙂 Tuolle junasillalle menimme aika lähelle ensin tuktuktilla ja sitten vaan viimeisen polun, ehkä tuon saman kävellen. Tyyppi sillä näköalapaikalla ei meiltä varsinaisesti kärttänyt rahaa, mutta jätimme kyllä vähän, sillä ainakin juuri nyt srilankalaiset taitavat todella tarvita rahaa!
    Tuo vesiputous on kuulemma tosi suosittu paikallistenkin keskuudessa.

• Elina

Teidän Ellan postaukset on multa mennyt ohi (ellei niitä oo vielä kirjoitettu?). Me oltiin tuolla vuonna 2018, et saattoi silloin olla eri tyyppi. Nyt on kyllä matkailuala niin pahasti kärsinyt pandemian vuoksi, että ymmärrettävästi suhtaudutaan eri tavalla, röyhkeää kerjäämistä ei pitäisi kuitenkaan palkita.