Matkakertomus: Äkkilähtö Teneriffalle

Postaus sisältää mainoslinkin, joka on merkitty *merkillä

Mietimme muutama vuosi sitten ystäväni kanssa sopivaa kohdetta marraskuulle ja molemmat tuumattiin heti alkuun, että ei ainakaan lähdetä Kanarialle. Kyllä vähän huvitti, kun lopulta päädyimme nimenomaan Kanarialle. Sinne houkutti kotikentältä suora lento ja edullinen äkkilähtö määrittelemättömällä majoituksella. Tiedostimme riskin, että majoitus voi olla ihan mitä vaan ja ihan missä päin tahansa. Lensimme Teneriffan eteläpuolelle ja meille oli loman päätarkoituksena vain ladata akkuja, nauttia auringosta ja lämmöstä, ottaa rennosti ilman stressiä. Sen suurempia suunnitelmia ei ollut, mutta puhuimme alustavasti että vuokraisimme auton ja kävisimme ainakin Teidellä ja ehkä lähimmällä La Gomeran saarella. Lomaviikko ei mennyt ihan niin kuin oltiin ajateltu.

Teide

Puerto de la Cruz

Lennolla oli todella lupsakka lentokapteeni ”pari moottoria roikkuu”, ”kun te teidän jakkaroillanne istutte”… Kun saavuimme perille, lentokentällä selvisi että majoituksemme olisi saaren pohjois-osassa Puerto de la cruzissa, mihin oli n. 1 h 15 min bussimatka. Puerto de la cruz oli itselleni jo tuttu, olin nuorempana ollut vanhempieni kanssa myös äkkilähdöllä Teneriffalla, missä yövyimme yhden yön siellä ja loppuloman Los Gigantesissa. Puerto de la cruz on mielestäni enemmän aidompi kaupunki kuin etelän turisti keskittymät. Muistan kaupungista aiemmalta matkalta ehkä parhaiten Lago Martianezin ulko uima-altaat sekä runsaat banaaniviljelmät. Puerto de la cruzissa itsessään ei ollut mitään moitittavaa, sinne oltiin vain luvattu huonompaa säätä kuin eteläosaan. Puerto de la cruzissa lähinnä tutustuimme kaupunkiin kävellen.

Puerto de la cruz
Puerto de la cruzin ranta

Heti ensimmäisenä iltana matkaseurueeni sai seurata huvittuneina järkytystäni, kun olin poissa tolaltani yhden hiiren takia. Kävelimme kadulla, kun kuului yhtäkkiä kovaa huutoa ja ihmiset juoksivat ja huitoivat jotain luudilla. Ihmettelimme ja näimme, että he jahtasivat yhtä pientä hiirtä, joka piipitti hädissään ja yritti joka suuntaan pakoon ihan tosissaan. Eräs nainen yritti lyödä hiirtä luudalla ja sitten tätä episodia hetken seuruttuamme, tuli mies joka otti hiiren käteensä ja taittoi tältä niskat. Ymmärrän, että ihmiset eivät tykkää tällaisista eläimistä kaupunkiolosuhteissa, mutta eläinrakkaana minua niin suretti, kun hiirelle ei annettu mahdollisuutta paeta vaan se tapettiin silmieni edessä (ihan arkipäivää kissanomistajille?)

Teneguia

*Määrittelemätön hotellimme Teneguia oli ihan siisti ja perus hyvä 3 tähden huoneistohotelli uima-altaalla. Kävimme hotellia vastapäätä paikallisessa lounaspaikassa Don Comelon Valle Luzissa, jossa buffet maksoi vain 5,90 €. Paikka veti hyvin porukkaa, ruoka oli kyllä hyvää ja monipuolista. Suosittelen käymään, jos etsii edullista ruokapaikkaa Puerto de la cruzissa. Takuuta minulla ei ole, onko paikka enää pystyssä ja hinnatkin ovat saattaneet nousta. Yksi paikallinen ruoka mitä meille saarella suositeltiin oli kani, mutta meitä jänisti ja se jäi maistamatta.

Los Christianos

Mutta se aurinkoloma? Kolme pilvistä päivää ihmeteltyämme otimme paikallisbussin Los Cristianokseen 1½ h bussimatkan päähän, siellä paistoi aurinko! Sää oli erinomainen +25, taivas kirkkaan sininen ja ranta vaaleampi kuin Puerto de la cruzin laavahiekkainen ranta. Otimme loikoilun lomassa kokovartalohieronnan, kun pääsimme vihdoin nauttimaan rannalla auringosta. Meitä kyllä vähän harmitti, kun asuimme sään kannalta nyt saaren väärällä puolella.

Santa Cruz

Seuraavana päivänä oli saarella myrsky, joten suuntasimme Santa Cruziin shoppailemaan. Oli paljon näitä perus vaateliikkeitä (Bershka, Pull and Bear, Zara..) sekä myös outlet myymälöitä. Löysin yllättävän paljon uusia vaatteita edullisemmin kuin Suomesta. Santa Cruzissa oli myös eräs vaateliike, missä kaikki vaatteet maksoivat vain 10 euroa, harmikseni en nyt muista sen liikkeen nimeä. Puerto de la cruzista löysin kirpputorilta eurolla koirille kani pehmolelun, mistä tulikin niille lempilelu moneksi vuodeksi eteenpäin. Tänä vuonna löysin vastaavanlaisen myös täältä kotoa kirpparilta ja se sai korvata elämänsä päähän tulleen Teneriffa kanin.

Löysin Mercadosta myös mansikanmakuista virvoitusjuomaa, johon tykästyin todella paljon. Harmitti, kun selvisi että juuri sitä ei saa mistään muualta kuin Kanariansaarilta. Joten jos jonkun matkalaukkuun mahtuisi pullo Clipperiä, niin ostaisin mielelläni! Manner-Espanjassa metsästettiin tätä pulloa kokonaisen illan, eikä sitä vain löytynyt.

Santa Cruz oli siis kiva pieni shoppailukaupunki. Eniten Santa Cruzista itselleni on jäänyt mieleen trauma virvoitusjuomasta, olin nimittäin avaamassa limsapullon korkkia kun pullon sisällä olikin niin iso paine, että korkki räjähti lentoon monen metrin päähän ja paukahdus kuulosti melkein pommilta. Olen sen jälkeen ollut aina varuillani kun olen avannut pulloja. Tämän päivän jälkeen meille riitti pilvinen Puerto de la cruz ja kirjauduimme ulos hotellistamme, olimme varanneet toisen majoituksen saaren eteläpuolelta. Hotellin respassa meille sanottiin, että teidän ei kannata matkustaa sinne, sillä siellä on yhtä lailla huono sää. Juuri kun odotimme bussiamme saapuvaksi, astui aurinko esiin Puerto de la cruzissa ensimmäistä kertaa loman aikana. Voi vitsit, niin tyypillistä!

Playa de la Americas

Matkasimme bussilla kauniiden maisemien läpi, Mascan laakson ja Los Gigantesin ohi Playa de la Americakseen, *missä yövyimme Chayofa Country Clubissa huoneistossa. Se oli siisti ja rauhallinen paikka. Täällä paistoi aurinko, vaikka respan tyyppi meinasi muuta. Uima-altaalla soi koko päivän jazz, vaikken jazzia itse lainkaan kuuntele, niin kyllä se vain rentoutti ihan ihmeellisellä tavalla. Nyt saimme vihdoin sen loma fiiliksen mitä tultiin tältä lomalta hakemaan ja nyt vain nautittiin lämmöstä uima-altaalla. Ihanaa!

Americaksen keskustaan menimme bussilla tai taksilla, oli sen verran pitkä matka majapaikasta kuitenkin. Playa de las Americas oli menevämpi paikka siinä mielessä, että ihmisiä ja ravintolatarjontaa oli paljon enemmän kuin Puerto de la cruzissa, joka on huomattavasti rauhallisempi kohde kuin eläväinen Americas. Olimme kyllä todella tyytyväisiä siihen, että lopulta vaihdoimme lomakohdetta, mutta olihan viikko hirveän rikkonainen kun ensin ihmeteltiin vain sään kehittymistä muutama päivä, tehtiin vierailu eteläsaarelle ja lopulta ”muutimme” sinne kokonaan. Ihan jäi autonvuokraukset, Teidet ja muut kohteet näkemättä. Teneriffalla kun on niin paljon muutakin nähtävää! Teiden tulivuorella kävin edellisellä reissulla ja kyllä se vaan oli hieno paikka, samoin Los Gigantes.

Vaikka tämä matka tuntui menevän ihan plörinäksi, niin siitä huolimatta meillä oli tosi kiva loma ja itseasiassa tämän loman jälkeen olin jostain syystä rentoutuneempi kuin koskaan aikaisemmin. Ehkä siksi, että me nyt ei oikeastaan tehty juurikaan mitään ja loppulomasta sai laittaa itsensä vihdoin latinkiin uima-altaan ääreen. Voi että, tässä tulee taas ihan kaipuu rantalomalle ja etelään! Kannatti lähteä Kanarialle, vaikka sitä ensin niin epäröitiinkin. Se oli helppo kohde vain oleskeluun vaikka usko meinasi loppua sään suhteen ja muistan ajatelleeni, että ei enää ikinä Kanarialle kun ei tiedä mitä säätä saa. Kanariansaaret on kestosuosikki ja moni lähteekin sinne uudestaan sen helppouden vuoksi (tuttu ja turvallinen) ja toiset suuntaavat mieluummin muualle. Itse tykkään nähdä aina jotain uutta ja erilaista, joten meidän taloudessa Kanariansaaret ei ole se ykkösvaihtoehto talvilomalle, mutta viime aikoina näistäkin saarista on kaivettu paljon muutakin esille kuin pelkät turistipaikat. Itseä voisi esimerkiksi kiinnostaa vielä La Gomera ja La Palma patikointi mahdollisuuksien vuoksi ja miksei ihan lapsiperheen kannalta helppo valinta: uima-allas loma – kuinka rentouttavaa! Ja vaikka mekin lähdettiin hirveällä ennakkoluulolla, niin silti loma oli todella onnistunut! Ja mitä äkkilähtöön tulee, niin ei siinäkään mitään vikaa ollut! 🙂

Kanariansaarilla kävijöitä on paljon, mikä on teidän suosikkisaari ja miksi? Mikä tekee Kanariansaarista teidän mielestä niin helpon? Missä siellä kannattaisi muiden käydä? Vinkkaa alle! 🙂