4 x Pohjois-Norja: Lofooteilta Varangin niemimaalle

Olemme vuosina 2015-2020 tehneet neljä matkaa Pohjois-Norjan eri osiin. Kaikista matkoista löytyy omat postaukset joista voit lukea lisää, tässä postauksessa esittelen lyhyesti meidän Pohjois-Norjan kokemukset yhteenvetona: missä ollaan käyty, mistä ollaan kierretty ja minkälaista missäkin on ollut ja tietysti mikä oli kaikista parasta! Menetin sydämeni Norjaan jo ensimmäisellä reissulla, eikä liekki ole vieläkään sammunut. Olen rankannut kaikista käydyistä maista Norjan ykkössijalle omista suosikeista ja matka Norjaan onkin ollut aika käänteentekevää omassa matkahistoriassa.

Matka Lofooteille

Oikeastaan meidän ensimmäinen Norjan matka oli jälkeenpäin ajateltuna aikamoinen floppi vaikka kiva reissu sekin tietysti oli. Emme oikeastaan kokeneet Lofooteilla paljoa mitään, tai ainakaan niin paljon kuin mitä siellä voisi kokea. Sää oli todella huono telttailuun, joten yhden yön jälkeen huomasimmekin jo ajaneemme Harstadiin asti. Saimme kuitenkin ensikosketuksen Norjaan ja Lofooteille ja kyllähän se sydämeni vei!
Suuntasimme Norjaan ajamalla Ruotsin läpi, ensimmäisen yön olimme Hemavanilla ja seuraavan yön Bodössä, joka vaikutti kivalta kaupungilta. Lofooteilla kannattaa hyödyntää myös lauttamatkoja ja Bodöstä otimme lautan Lofooteille, missä vietimme tosiaan lopulta vain yhden yön. Lofooteilla oli tosi kaunista, suuren vaikutuksen teki valkeat hiekkarannat ja turkoosit vedet ja niin hienot vuoret. Haukland beach oli meidän suosikki (ja oikeastaan ainut paikka missä kävimme), Svolvaerissa kävimme museossa. Se on kyllä totta, että keskikesällä Lofooteilla on todella paljon turisteja, teillä tuli ihan jatkuvasti autoja vastaan ja paljon autoja ajoi myös takana.
Meidän pitäisi tehdä joskus uusintakierros Lofooteille ja silloin olisi tarkoitus suunnata sinne matalasesongin aikaan. Suosituksia tällaisesta vuodenajasta? Paluumatkalla tiputimme leukamme, kun ajoimme jälleen Ruotsin läpi kohti Suomea. Emme olleet tienneet Abiskosta mitään ennakkoon, joten Ruotsin kauniit tunturimaisemat tulivat täytenä, positiivisena yllätyksenä.
Lue lisää:
Haukland

Matka Finnmarkiin

Seuraavana kesänä oli tarkoitus jatkaa siitä, mihin edellinen reissu loppui kesken, jäi niin paljon hampaankoloon. Suuntasimme Norjaan Enontekiöltä, ajoimme Kautakeinon ja Karasjoen kautta Trollholmsundiin, missä olimme ensimmäisen yön. Oli hieman paremmat kelit kuin viimeksi (tai no, enimmäkseen pilvistä) ja olimme niin paljon odottaneet tätä reissua, joten fiilis oli aivan katossa. Meidän oli tarkoitus ajaa Nordkappiin, mutta matkalla sinne päätimmekin skipata sen. Nordkapin sijaan ajoimmekin maisematietä Havoysundiin ja se kyllä kannatti! Todella hieno reitti!
Tämän jälkeen ajoimme Hammerfestin kautta Forsoliin, mikä oli myös pieni mutta hieno paikka. Muistelisin tien Skaidista Altaan olleen todella hieno, jotenkin niin erämainen ja avara. Leiripaikkoja etsimme tällä reissulla paljon, sillä emme vielä silloin tienneet park4night sovelluksesta. Olimme kyllä aika kranttuja ja saatoimme etsiä hyvää leiripaikkaa useita tunteja. Voi kuinka monessa paikassa kävimmekään kääntymässä! Yksi niistä oli Kåfjorddalen, mikä oli myös hienoa seutua, onneksi jäimme sinne yöksi. Matkalla tänne näimme Lyngenin vuoret jotka yllättivät meidät taas. Olderdalenista otimme seuraavana päivänä autolautan Lyngenille, jonka läpi ajoimme kohti Tromssaa ja Sommaroyn saaristoa. Sommaroy oli mielestäni käymisen arvoista seutua! Takaisin Suomeen palasimme Kilpisjärven kautta. Finnmarkissa koki selvästi erämaa-alueiden tuntua ja se teki siitä samalla todella kiehtovan, muita matkailijoita tai liikennettä ei juurikaan ollut.
Tie Altaan
Trollholmssund

Matka Lyngenille ja Senjalle

Senjalle halusimme säästää ihan oman reissun, sillä saari on Norjan toiseksi suurin. Senjalla vietimme kolme yötä ja ehdimme kiertää saarta ihan kivasti! Saaren pohjoispää on ehdottomasti kauneinta seutua. Matkalla Senjalle halusimme sisällyttää myös Lyngenin, sillä se tosiaan oli edellisellä reissulla tehnyt suuren vaikutuksen. Myös tältä matkalta ajoimme kotiin Abiskon kautta ja sillä kertaa jäimme sinne yhdeksi yöksi. Hämmästyttävää, mutta usein pitkät siirtymät ovat olleet näillä Norjan reissuilla yllättävän hienoja. Esimerkiksi kun ajoimme Senjalta kohti Bjerkvikiä, oli matkan varrella paljon suuria vuoria ja sellaista tuntematonta seutua, joista en ollut kuullut aiemmin mitään. Senjan saari on kyllä kaunis ja käymisen arvoinen, se on melkein kuin Norja pienoiskoossa, niin monipuolinen. Senjasta jäi lisäksi mieleen Ånderdalenin kansallispuisto ja Hestenille patikoiminen.
Aspvatnet
Senja

Matka Varangin niemimaalle

Varangin niemimaa kiehtoi tällä neljännellä ja viimeisimmällä reissulla erilaisuudellaan. Varangilla on todella rauhallista ajella ja maisemat olivat paikoitellen hyvinkin karuja. Varangin niemimaata kiersimme viikon ja näimme hienoja tienpätkiä täälläkin päin:
Vardö – Hamningberg
Tana Bru – Berlevåg
Tana Bru – Ifjord
Ifjord – Gamvik
Näiden lisäksi kävimme monessa pienessä kylässä / kaupungissa matkanvarrella. Reissu Varangin niemimaalle oli henkilökohtaisesti ehkä merkityksellisin, kun sain viimein reissuun mukaan koirat, sen vuoksi olimme Norjassa kerrankin ajan kanssa kun ei tarvinnut kiirehtiä kotiin koirien luo. Asiaan vaikutti varmasti myös se, kun meillä oli kerrankin todella hyvät kelit koko matkan, melkein hellettä ja auringonpaistetta näinkin pohjoisessa.

Tiedätkö mikä näitä kaikkia 4 reissua yhdistää?

No se, ettei yhdeltäkään reissulta olisi tahtonut kotiin enää palata!

Kaikki neljä tehtyä reissua ovat olleet erilaisia. Kuinka paljon erilaisia maastoja voikaan Pohjois-Norjaan mahtua, Lofootit, Senja, Lyngen, Finnmark ja Varangin niemimaa. Jokainen kilometri on kannattanut ajaa ja viimeisellä reissulla saatiin auton rengaskin puhki, siitäkin selvittiin paikkaamalla, mutta uusia kesärenkaita ei olla saatu vielä ostettua. Näistä kohteista on todella vaikeaa valita mikä on ollut kivointa aluetta, koska ovat tosiaan keskenään niin erilaisia ja omanlaisia ja lisäksi olen pitänyt niistä kaikista. Senja oli mielestäni kauneinta seutua, mutta jos miettii mihin tahtoisin uudestaan palata, niin vastaisin että Finnmark – Lyngen väliselle alueelle. Lofooteille palaisin vain siksi, että meiltä jäi niin paljon ensimmäisellä kerralla näkemättä. Jos näistä kohteista haluaisin jotain erityisesti suositella, niin suosittelisin Senjaa ja Lyngeniä. Kaikki reissut ollaan yövytty teltalla ja Pohjois-Norjaa koskevista postauksista on meidän pakkauslista ollut kaikista luetuin postaus.

Talvella Pohjois-Norjaan?

Olemme olleet Pohjois-Norjassa kolmesti keskikesällä ja kerran syksyllä. Olisi kiva jo suunnitella seuraavaa Norjan reissua ja mieli tekisi lähteä Norjaan muunakin vuodenaikana, esimerkiksi talvella. Tromssan seutu ja Lyngen houkuttelisi kovasti etenkin talvisaikaan, myös Trondheim on ollut pitkään Norjan bucket listallamme, sinne olisi suht. helppo ajaa suoraan täältä länsirannikolta.
Meillä ei ole vielä mitään lomasuunnitelmia talveksi, mutta tulemme suurella todennäköisyydellä päätymään taas pohjoiseen. Onko se sitten Lappi vai Pohjois-Norja, sitä emme ole vielä päättäneet. Aina kun otan asian puheeksi, päättyy keskustelu meidän auton kitkarenkaisiin. Kovin mielellään ei puoliso tahtoisi kitkarenkailla lähteä liukkaille vuoristoteille, joten meillä ei olisi muuta vaihtoehtoa kuin ostaa autoon uudet nastarenkaat. Ajamme muutenkin enimmäkseen maantieajoa ja usein jos on ollut liukkaita aamuja, eivät kitkarenkaat ole olleet kovin pitäviä. On saanut ajaa kieli keskellä suuta, kun on nähnyt edessään jäisen asfaltin ja olemme jo pitkään puhuneet, että kitkarenkaat pitäisi vaihtaa nastoihin.

Oikeastaan matka Pohjois-Norjaan talvella ei ole riippuvainen muusta kuin renkaista, tosin talvella emme kyllä teltassa yöpyisi, vaan joutuisimme miettimään ensimmäistä kertaa Norjan puolella muita majoitusratkaisuja.

Onko sulla kokemusta Pohjois-Norjasta talviaikaan? Suositteletko?

2 kommenttia

• Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Noista muista itselläni on myös kokemusta Finnmarkia lukuun ottamatta. Siihen alueeseen haluaisin itsekin tutustua, mutta myös eteläisempi Norja kiinnostaa itseäni. Emme ole olleet Talvella Norjassa, mutta meilläkin se on ensi talven osalta harkinnassa ja nastarenkailla oltaisiin liikkeellä.

• Elina

Etelä-Norja on kyllä myös sellaista aluetta, jossa on päästävä käymään! Moni mieltää vuorten kuuluvan pohjoiseen ja aikoinaan yllätyin siitä, kun kuulin että suurimmat ja hienoimmat vuoret sijaitsevat nimenomaan Etelä-Norjassa eikä pohjoisessa! Etelä-Norja on niin paljon laajempi alue, että on ollu helpompaa ottaa haltuun pieni pala kerrallaan Pohjois-Norjaa. Sieltä meiltä puuttuu vielä pieni pätkä Narvik-Bodö väliseltä alueelta ja Lakselvin itäosa. Kiva että riittää vielä koluttavaa! 😊 Mies heitti mulle kysymyksen, että "Mitä me Norjassa muka talvella tehtäis?", hyvä kysymys! Ehkä se olis hyvää aikaa olla vaikka kaupunkilomalla siellä, mutta enimmäkseen haluaisin vaan nähdä niitä maisemia lumen peitossa. Retkeily jäisi todennäköisesti sulan maan aikaan.