Arktikum kokemuksia

Rovaniemen tiedekeskukset Arktikum ja Pilke, mielenkiintoisia molemmat

Olen vuosikausia haaveillut Rovaniemen Arktikumista ja helmikuussa kun olimme matkalla mökille Kuusamoon, lähdimme matkaan päivää aikaisemmin ja koukattiin menomatkalla Rovaniemen kautta. Yövyimme Torniossa, mistä jatkoimme aamulla matkaa Rovaniemelle. Arktikum ja tiedekeskus Pilke sijaitsevat vierekkäin, joten molemmissa on helppo käydä samalla kertaa. Minkälaisia ne oli ja sopivatko kuinka hyvin lapsiperheelle?

Olin törmännyt matkamessuilla Rovaniemen pisteellä tiedekeskus Pilkkeeseen ja innostunut paikasta, joten mainostin paikkaa meidän lapsille heille sopivana paikkana. Ajattelin Arktikumin olevan enemmän aikuisten mieleen, joten suuntasimme sinne ensin, jotta lapsilla olisi vielä jotain odotettavaa sen jälkeen. Lopulta siinä kävikin niin, että Arktikum oli lapsillemme oikein hitti juttu.

Pari kesää sitten kävimme Luostolla ametistikaivoksella kaivamassa ametisteja

Rovaniemen Arktikum

Rovaniemellä sijaitseva Arktikum on tiedekeskus ja museo, jossa voi kokea arktisen pohjoisen luonnon. Olemme pohjoisessa matkaillessa aina käyneet eri luontokeskuksissa ja mm. suosikkeja ovat olleet Hetan Tunturi-Lapin luontokeskus ja Inarin Siida museo, tällaiset paikat ovat aina kiehtoneet tosi paljon. Siksi Arktikum on ollut pitkään seuraavana listalla.

Arktikumin rakennus ja sen 172 metriä pitkä lasikatto on jo itsessään nähtävyys, rakennuksen muut osat ikään kuin jäävät maan alle. Lasikaton toisella puolella on museo ja toisella puolella näyttely ja Arktikumin alkuosasta löytyy galleria ja kahvila runsaine Lapin matkamuistoineen. Arktikumissa olikin suurimmaksi osaksi vain ulkomaisia vieraita, mikä hämmensi – eikö suomalaisia kiinnosta?

Siirryimme pitkää käytävää pitkin ensin museon puolelle katselemaan vanhoja maalattuja puuarkkuja ja toisessa huoneessa oli runsaasti tietoa Petsamon historiasta ja sodasta. Alakerrassa oli pienoismalli Rovaniemen vanhasta kaupunginkuvasta, sillä lähes koko Rovaniemen kaupunki tuhottiin toisessa maailmansodassa.

Muistaako joku muukin nämä?

Täällä Lapin maakuntamuseon puolella saa tutustua Lapin historiaan, kulttuuriin saamelaisasuineen ja koruineen, sekä luontoon poroineen ja muine eläimineen. Näitä eläimiä pääsee katsomaan täytettynä ja täältä löytyy myös Suomen Lapinkoira. Lapsille on mukava päästä nappia painamalla kuulemaan, miltä eri eläimet oikein kuulostavat.

Museon puoli oli enemmän aikuiseen makuun, mutta tiedekeskuksen puolella oli vaikka mitä mielenkiintoista nähtävää, myös lapsille. Siellä sai kokea arktisen luonnon elämää, lukea ilmastonmuutoksesta, eri alkuperäiskansoista, heidän elämästä pohjoisen arktisissa olosuhteissa. Täällä kerrotaan kestävästä kehityksestä ja kuinka ilmastonmuutos vaikuttaa yhä enemmän elämään maapallon pohjoispuolella, joka ulottuu kolmelle mantereelle Grönlannista, Alaskaan ja Siperian kautta Napapiirille.

Jääkarhut ja revontuliteatteri

Lapsillemme ja uskon että myös monelle aikuisellekin Arktikumin revontuliteatteri on yksi suurimmista elämyksistä. Täällä voi mennä makoilemaan pieneen huoneeseen ja jäädä katsomaan kohti kattoa, minne ilmestyy revontulia. Arktikumissa kerrotaan myös kattavasti mitä revontulet ylipäätään ovat ja miksi niitä näkyy.

Esimerkiksi revontulten päävärit ovat kellertävän vihreä, punainen ja violetti ja eri värit ovat eri korkeuksissa. Paras aika nähdä revontulia on helmi-maaliskuussa ja syys-lokakuussa. Revontulet ovat alkujaan aurinkotuulta, jotka osuu maan magneettikenttään ja saa siitä vauhtia. Oli mielenkiintoista oppia uusia asioita revontulista.

Lapset löysivät myös tunnelin, jonka sisällä oli pieniä täytettyjä pohjoisen eläimiä. Tyttö haki puhelimeni ja ryömi takaisin ottaakseen niistä kuvan, jotta mekin saisimme nähdä eläimet. Siitä innostuneena annoin hänen ottaa kuvia tiedekeskuksesta ja niistä tulikin hauskan erilaisia.

Lapsille toinen elämys oli nähdä täytetty jääkarhu ja kylmähuone, missä sai kokea jään kylmyyden ja kylmän tuulen vaikutuksen. Pääsin myös kokeilemaan, miltä lumisokeus tuntuu ja minkälaisilla laseilla inuiitit suojaavat silmiään. Ehkä nämä ovat vielä suurempia elämyksiä ulkomaalaisille, mutta oli ne ihan suomalaisellekin kiva kokea.

Tiedekeskuksen puolella oli myös esillä mammutin kulmahammas ja pieni näyttely arktisista tutkimuskeskuksista. Yllätyin kuinka paljon nähtävää täällä oli ja jälleen tuhannen kerran totesin, että tänne on tultava uudemman kerran ihan ajan kanssa. Nyt olimme lasten kanssa ohikulkumatkalla ja koira odotti autossa, joten koko päiväksi emme voineet jäädä kun viereisessä Pilkkeessä halusimme ehtiä myös käydä.

Tiedekeskus Pilke

Meidän poika innostuu nyt helposti kaikista isoista koneista, joten ajattelin hänen innostuvan tiedekeskus Pilkkeestä. Tiedekeskus Pilkkeestä vastaa metsähallituksen ja vaikka itse rakennus suuri onkin, on näyttely vain yhdessä kerroksessa. Pilke sijaitsee ihan Arktikumin vieressä, joten autoakaan ei tarvitse käydä välissä siirtämässä vaan riittää kun kävelee pihan poikki toiselle ovelle.

Tiedekeskus Pilkkeen näyttely sijaitsee pohjakerroksesta, mutta liput ostetaan katutasolta, missä on myös pieni myymälä, valokuvanäyttely ja metsäkonesimulaattori.

Meillä sattui tytön kanssa Arktikumin rappusissa pieni tapaturma, joten hän lähti melko pian isän kanssa autolle eikä ollut enää kiinnostunut jatkamaan näyttelykierroksia. Jäimme pojan kanssa kuitenkin hetkeksi Pilkkeeseen ja olihan se mielenkiintoinen paikka niin pienelle pojalle kuin aikuisellekin. Pilkkeessä on lapsille puupalikoita ja junaratoja ja esimerkiksi nähtävillä esineitä mitä on löytynyt metsästä.

Lapset saavat täällä koskea vapaasti kaikkeen ja siellä oltiinkin kivasti tuotu metsäaihetta esille käytännönläheisesti ja myös lapsille sopivassa muodossa. Saimme tunnustella erilaisia puita, kuunnella erilaisia äänimaisemia metsän vaaroista, katsoa rataspyörästä kuinka paljon eri ammatteja metsätalous tuottaa.

Mielekkäimmät jutut taisivat olla mönkkärin päällä istuminen, moottorisaha ja suuren metsäkoneen ihmettely ja sen kopissa istuminen. Me aikuisetkin yllätyimme, kuinka paljon erilaisia nappeja yhdessä metsäkoneessa voi olla ja koneen sisälläkin tuoksui ihan puhtaasti puu ja metsä.

Pilkkeessä kerrotaan myös, mitä luonnossa ja metsässä saa ja ei saa tehdä, kerrotaan paperin valmistuksesta, havainnoidaan kuinka paljon tai vähän marjoja lopulta Suomen metsistä poimitaan ja saadaan nähdä, kuinka paljon paperia käytetään mihinkäkin vessapaperiin.

Ohikulkumatkalla Rovaniemellä

Meidän ohikulkumatka ja muutaman tunnin miniloma Rovaniemellä oli lyhyt mutta todella antoisa. Olen käynyt muutamia kertoja aiemmin Rovaniemellä, mutta en koskaan kunnolla ja myös tästä käynnistä heräsi vahva halu palata takaisin.

Jopa mieheni sanoi Rovaniemeltä pois ajaessa, että pitäisikö meidän muuttaa Rovaniemelle? Hänkin ensivaikutelmaltaan tykästyi ja jälleen kerran avattiin vanhat haavat ja haaveet pohjoisessa asumisesta. Se on asia, joka ei tunnu jättävän meitä rauhaan vaan käy välillä muistuttamassa itsestään.

Ajelimme Rovaniemeltä Kuusamoon ja ihastelimme Ounasvaaran ja Kemijoen kauneutta, pieniä vaaroja joen toisella puolen. Näihin molempiin paikkoihin tahdon palata myös uudestaan, sillä kaikkea mielenkiintoista ei ennättänyt lukea.

Mitä tiedekeskus Arktikumiin ja Pilkkeeseen maksoi sisälle?

Arktikum on auki tiistaista sunnuntaihin klo 10-18, joulukuussa myös maanantaisin. Tarkista täältä ajantasainen tieto. Lippujen hinnat: Aikuiset 18 €, lapset 7-15 v. 5 €, alle 7 v. ovat ilmaisia, opiskelijat / työttömät / eläkeläiset 11 €.

Pilke on myös suljettu maanantaisin, paitsi kesäkaudella 1.6-31.8 ja joulusesongin alla on auki kaikkina päivinä. Auki arkisin klo 9-18 ja viikonloppuisin klo 10-16. Täältä voit katsoa ajantasaiset aukioloajat. Lippujen hinnat: Aikuiset 7 €, lapset 7-15 v. 5 €, alle 7 v. ilmaisia ja opiskelijat / työttömät / eläkeläiset 5 €. Perhelippu 1-2 lasta maksaa 20 €.

Rovaniemellä myydään kulttuuripassi joka oikeuttaa sisäänpääsyn sekä Arktikumiin, Pilkkeeseen ja Korundiin ja se on voimassa 7 päivää, joten näyttelyihin voi palata useampana päivänä. Hinta aikuisilta 25 €, lapsilta 10 €, eläkeläisiltä 20 € ja perhelippu on 55 €.

Jos on ohilkulkumatkalla viikonloppuna kuten me, kannattaa ensin käydä Pilkkeessä kun se menee näistä ensin kiinni. Arktikumissa on niin paljon katseltavaa, joten sinne kannattaa varata muutama tunti aikaa. Itse tykkäsin molemmista paikoista tosi paljon, keskenään erilaisia mutta niin mielenkiintoisia.

Molemmat sopivat hyvin lapsiperheille, kouluikäiset lapset saa Pilkkeestä ehkä vielä enemmän irti, mutta oli meidän 2-vuotias jo hyvin innoissaan ja se oli mielenkiintoinen paikka myös aikuisen näkökulmasta. Arktikum oli myös sopiva kohde pienille lapsille, paljon uutta ja jännää nähtävää ja etenkin revontuliteatteri oli koko perheen suosikki.

14 kommenttia

• Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Mukavalta kuuostavia paikkoja molemmat. Se, etteivät suomalaisia niin paljoa käy, saattaa johtua myös siitä, ettei paikkoja juurikaan markkinoida ja suomalaisten tiedossa taitaa olla ne tietyt tunnetuimmat kohteet. Ulkomaalsiset sen sijaan perehtyvät enemmän muuhunkin tarjontaan. Luulisi nimittäin tosiaan, että suomalaisiakin kiinnostaisi tällaiset.

• Elina

Ite suosittelen lämpimästi näitä kohteita, jos vähänkään kiinnostaa niin kannattaa käydä, suomalaistenkin! 🙂

• Eveliina / Reissukuume

Oi, nää olis molemmat varmasti tosi mielenkiintoisia! 🙂 Ollaan monesti ajettu kylttien ohi, mutta aina on muka ollut liian kiire, ettei olla ehditty käymään… Pitäisi tutustua muutenkin hieman paremmin Rovaniemen tarjontaan, sillä turhan usein se on vaan ohikulkupaikka matkalla pohjoisemmas, ja siellä tulee tehtyä korkeintaan ruokaostokset.

Kiitos siis tästä postauksesta! 🙂

• Elina

Joo sepä, aina on kiire ohi. Mekin aina vaan suhattu ohi, korkeintaan pysähdytty napapiirillä 🙂 Pieni loma Rovaniemellä on kyllä houkutteleva 🙂

Niinpä! Sama täällä, omassa lapsuudenkodissa oli myös noita pöllöjä jonku hyllyn päällä 😀 mäkään en enää muistanut niitä ennenkuin näin nuo, onneksi myös jotain turhia muistoja häviää päästä 😀

• Pirkko / Meriharakka

Kävimme Arktikumissa muutama kesä sitten Rovaniemellä ollessamme – lähinnä tuon Veikko Salkio -osuuden takia. Voitko uskoa, että Suomi on niin pieni maa, että Veikko Salkio oli isäni vanhimpia ystäviä, miehet tutustuivat jo Petsamon aikoihin ja ystävyys säilyi läpi elämän, joista isäni elämä päättyi vähän ennen Veikon elämää! Myös Kokkolassa on paljon Veikko Salkion historiaa luontokeskus Kiepissä.

• Elina

Oho! Kiitos Pirkko tästä tiedosta, tuon vuoksi teillä oli erityisen kiinnostava käynti Arktikumissa! Kiitos myös tuosta Kokkola vinkistä, pitääpä siellä käydä tämä katsomassa kun ihan naapurikaupunki on.

• Stacy Sofia Siivonen

Tubettaja SamuliOne muutti Helsingistä Äkäslompoloon ilman että hänellä oli mitään sukulaissuhteita siihen suuntaan ja yksi kaveri muutti Rovaniemelle, mistä hän oli kotoisin, onhan näitä. Minulla ei ole mitään sukulaissuhdetta siihen suuntaan ja Lapin talvi hirvittää. Ruska kyllä kiehtoisi. Pelkäisin jääväni melko lailla junantuomaksi siellä, vaikka olihan se niin, että Utsjoella kerran mietittiin, missä päin Lappia minä asun, kun minua aina näkee Lapissa.

• Cilla Maria Travel

Arktikumin ohi on tullut käveltyä muutaman kerran, mutta aina olen ollut Rovaniemellä vain ohikulkumatkalla ja lähtenyt sieltä jo aikaisin aamulla jatkamaan matkaa, joten Arktikum ei ole koskaan ollut auki silloin. Oli siis kiva kurkata sen tarjonta tämän postauksen myötä 🙂

• Aila ja Juha

Tiedekeskuksen anti oli varmasti hyvä ja itse olisin viihtynyt revontuliteatterissa varmaan kauan. Visuaalinen anti kiinnostaa ja innostaa vielä enemmän kuin tiede ja sen tulokset. Kiva tietää tästä kohteesta. Kiitos infosta. Aila

• Elina

Revontuliteatteri oli rentouttava! Olisin minäkin (ja tyttö myös) jäänyt sinne vielä kuinka pitkäksi aikaa makaamaan, mut näytös loppui ja alkoi uudestaan vasta x ? minuutin päästä, joten jatkettiin matkaa 🙂