Omat käytännön kokemukset ja Färsaaret vinkit sinne matkustaville

Kokosin tähän postaukseen useita käytännön kokemuksia Färsaarilta ja Färsaaret vinkit – tai no sellaiset jotka tuli itse koettua vasta paikan päällä ja kokemusten kautta. Mm. mitä on hyvä tietää Färsaarten tunneleista? Miten ottaa sää huomioon? Missä majoituimme? Varsinaiset nähtävyydet tulevat muissa postauksissa esille.

Postaus sisältää mainoslinkin joka on merkitty *merkillä

Miten Färsaarille pääsee?

Färsaarille on melko rajallinen määrä lentoja eikä sinne lennetä ihan joka kolkasta. Suomalaisena sinne pääsee helpoiten lentämällä Norjan tai Tanskan kautta.

Olen lentänyt molemmilla kerroilla Färsaarille Kööpenhaminan kautta ja kyseinen reitti on hyvä, sillä Färsaarille on lentoja Kööpenhaminasta päivittäin.

Sekä Atlantic Airways ja SAS lentää suoraan Kööpenhaminasta, lentoaika kestää n. 2 tuntia. Myös laivalla pääsee Färsaarille, mutta matka-aika on huomattavasti pidempi. Aikaeroa Suomeen on -2 tuntia.

On hyvä tietää, että vaikka Färsaaret kuuluu pohjoismaihin, on mobiiliverkko täällä maksullista, eikä ihan halpaa. Siksi me pidimme lomalla netin visusti kiinni ja olimme tavoitettavissa vain majapaikan wifissä.

Kannattaa siis ladata ennakkoon puhelimeen googlen offlinekartan. Karttoja ja esitteitä kannattaa noukkia jo lentokentältä mukaan ja Torshavnin turisti-infosta saa hyviä vinkkejä, minne mennä.

Autonvuokraus Färsaarilla

Färsaaret koostuu 18 saaresta, joista 17 on asuttuja ja pienemmille saarille joutuu siirtyä lautalla. Me emme lautalla käyneet muilla saarilla, mutta haaveeksi kyllä jäi käydä seuraavalla kerralla myös niissä.

Saarella on bussiverkostoa, mutta totesimme että auto oli kätevin tapa liikkua paikasta toiseen, etenkin kun asuimme kauempana saaren pääkaupungista Torshavnista.

Färsaarista saa todella hyvän läpileikkauksen, vaikkei lautalla siirrykään muille saarille, sillä Vagar (täällä sijaitsee lentokenttä) – Streymoy (täällä sijaitsee pääkaupunki) – Eysturoy – Bordoy – Kunoy – Vidoy välisen pätkän pääsee joko siltoja tai tunneleita pitkin.

Sähköautoilijana kiinnitin huomiota Färsaarten yllättävän kattavaan latausverkostoon, joten sähköautollakin olisi saarella pärjännyt hyvin ja autonvuokrauksen valikoimassa oli myös ihan kohtuuhintaisia sähköautoja tarjolla. Tällöin tulee rekisteröityä www.elbil.fo ja ladata omalle tilille rahaa, jotta autonlataus onnistuu.

Me ajelimme kaikkien yllämainittujen saarten (Kunoyta lukuunottamatta) läpi ja tuntui, että kävimme näiden saarten lähes jokaisessa nurkassa, enkä usko että se olisi onnistunut ilman vuokrattua autoa. Autonvuokraus onnistuu helpoiten lentokentältä. Färsaarilla on mäkiä paljon, joten suosittelen valitsemaan hieman tehokkaamman auton, meidän pikku Hyundai i20 oli hyvin laiska saarten ylämäissä.

Tunnelit Färsaarilla

Färsaarilla on paljon tunneleita, kun tiet kulkevat vuorten läpi tai meren alla. Maksullisia tunneleita on toistaiseksi kolme (vuoden 2023 lopusta alkaen neljä).

Ensimmäinen maksullinen tunneli, Vágatunnilin tulee vastaan kun poistuu Vagarin saarelta, missä lentokenttä sijaitsee.

Vágatunnelilta ei voi oikeastaan välttyä, mutta muilta maksullisilta tunneleilta voi sitten halutessaan helpommin ja ne ovat Eysturoyartunnilin Torshavnista Eysturoyn saarelle ja Norðoyatunnilin Eysturoyn saarelta Klaksvikiin.

11,4 km pitkä veden alla kulkeva Eysturoayrtunneli Torshavnista Eysturoyin saarelle on muita kalliimpi, mutta se säästää jonkin verran aikaa. Vertailun vuoksi majapaikkamme joka sijaitsi Leirvikissä, olisi Torshavnista tunnelin kautta sinne n. puolen tunnin matka, kun taas teitä kiertäen on matkaa yhteensä tunti. Ajelimme kyseisen tunnelin pari kertaa yhteen suuntaan.

Färsaarten tiet ovat liikenteeltään hiljaisia

Eysturoyarin veden alla oleva tunneli on siitä erikoinen, että sen sisällä on valtava liikenneympyrä ja pelkästään se on jo nähtävyys. Eysturoyarin tunnelin rakentaminen kesti melkein neljä vuotta.

Neljäs tunneli (10,8 km) on rakenteilla Streymoyn saarelta Sandoyn saarelle ja sen on tarkoitus valmistua vuoden 2023 lopulla.

Yhteensä meillä meni tunnelimaksuihin 5 päivän ajan n. 130 euroa. On myös mahdollista ostaa ennakkoon kiinteähintainen tunnelipassi, joka olisi tässä tapauksessa maksanut itsensä takaisin.

Kannattaa suunnitella päivät ja kohteet järkevästi (palaan tähän asiaan myöhemmin), jolloin voi hyvin säästää tunnelimaksuissa. Osa tunneleista on tosi pimeitä, joten jos on huono hämäränäkö, pakkaa mukaan silmälasit. Hämmästyttävän vähän oli kaiteita teiden reunoilla, vaikka tiet kulkivat usein korkeallakin.

Tunnelimaksut ovat meno-paluu hinnoiltaan seuraavat (henkilöautolta):

  • Vágatunnilin – 100 DKK
  • Norðoyatunnilin – 100 DKK
  • Eysturoyartunnilin – 450 DKK

Autoa vuokratessa tunnelimaksut veloitetaan autovuokraamon toimesta luottokortilta jälkeenpäin. Toinen vaihtoehto on, että ostaa 4 (400 DKK) tai 7 päivän (500 DKK) tunnelipasseja. Tunnelipassilla saa kulkea Vága ja Norðoya tunneleissa rajoittamattoman määrän, mutta kalliimpaan Eysturoyar tunneliin pääsee veloituksetta tunnelipassilla vain kerran yhteen suuntaan (lisää tunnelimaksuista täällä).

Sää Färsaarilla keväällä

Me matkustimme Färsaarille huhtikuun lopulla, paikoitellen joillakin saarilla oli jo vehreää kun taas ihan jossain muualla oli edelleen lunta vuorilla. Oikotie Gjogvista Eidiin oli poikki, kun sillä ei ollut talvikunnossapitoa ja tie Gjogviin oli edelleen osittain lumessa ja vuokra-autossa oli kesärenkaat alla – kiva kiva.

Missä päin saarta oletkin, meri ei ole koskaan 5 km kauempana ja vaikka Färsaaret vaikuttaa pieneltä saariryhmältä, on saarelta toiselle kuitenkin paljon ajamista ja sää voi vaihdella saarten välillä vuorten vuoksi todella paljon.

Esimerkiksi itäsaarilla oli ihan erilainen sää ja lumitilanne kuin mitä saarten länsi tai keskiosassa oli. Täällä ollaan ihan sään armoilla ja sää voi muuttua nopeasti mihin suuntaan tahansa.

Sateelta onneksi, ihme ja kumma vältyttiin tai oikeastaan saimme pienen sadekuurin niskaan juuri sinä ainoana kertana kun satuin jättämään kuoritakin autoon. Paikallinen sanoi, että jos sataa, odota 5 minuuttia ja aja eteenpäin niin sade lakkaa.

Asteita oli +1 ja +5 välillä, joinakin päivinä oli kylmä tuuli ja joinakin taas todella kylmä tuuli eikä Färsaarilla ole juurikaan puita suojaamassa tuulelta.

Pakkaa säänkestävät vaatteet

Itsellä hajosi lähtöä edeltävänä iltana kuoritakin vetoketju ja aloin iltamyöhään ensikertaa vahaamaan Fjällrävenin G1000 takkia vedenpitäväksi. Pilallehan se meni, ainakin melkein enkä sillä kehdannut reissuun lähteä. Pari tuntia ennen matkalle lähtöä sai ruokatunnilla lähteä hakemaan nopeasti uusi sadetta ja tuulta pitävä parkatakki mukaan.

Pysähdyimme autolla paljon kuvaamaan ja toppatakki ei olisi ollut lainkaan liikaa, sillä pohjoistuulen puhaltaessa meni ainoat plussa-asteet luihin ja ytimiin. Minimi on sadetta ja tuulta pitävä takki mukaan ja lämmin villapaita tai untuvatakki alle, kerrospukeutumalla pärjää pitkälle.

Patikoidessa sen sijaan tulee aina lämmin, joten siihen riittää jotakin kevyempää, mutta säänkestävää päälle. Pakkasin mukaan sekä lenkkarit että vaelluskengät, mutta lenkkarit oli lopulta melko turhat. Käsimatkatavaroiden vuoksi pidin lennolla vaelluskenkiä jalassa ja perillä patikoimme päivittäin jossain liejussa. Säärystimet oli todella hyvät mukana, ne antoi lisälämpöä tosi hyvin! Pipo ja hanskat myös mukaan.

Färsaarelaisista

Färsaarilla asuu 53 000 ihmistä ja 70 000 lammasta, joten lampaita oli joka paikassa. Aluksi ihastelimme niitä vaikka kuinka paljon, mutta loppulomasta ei tuhansien nähtyjen lampaiden jälkeen enää hirveästi kiinnostanut. Torshavnissa asukkaita on n. 20 000.

Färsaarilla puhutaan omaa Färin kieltä, joka on sekoitusta Islantia ja Norjaa. Färsaarilla puhutaan myös Tanskaa, sillä saariryhmä kuuluu Tanskalle. Valtio esimerkiksi maksaa lennot Tanskaan, mikäli tarvitsevat erikoissairaanhoitoa, laajempi sairaanhoito hoidetaan siis Tanskassa.

Ruohokattoisia taloja on paljon ja kuulemma ruohokatto hengittää hyvin ja pitää äänet poissa ja lämmöt sisällä.

Ravintolat ja hintataso

Kun vuonna 2007 opiskelijana lähdin 3 viikoksi Färsaarille, pakkasin mukaani paljon ruokaa Suomesta sillä siihen aikaan oli hintataso Färsaarilla melko korkea.

Siksi yllätyin tällä kertaa positiivisesti, Färsaaret ei tuntunut enää (Suomen hinnankorotuksien jälkeen?) niin kalliilta. Oli siellä edelleen hintataso hivenen Suomea korkeampi, muttei paljoa vaikka osa käyttötavaroiden hinnoista tuntui kalliilta.

Torshavnissa on monipuolinen ravintolavalikoima, mutta muualla päin saarta sitten valikoima paljon kehnompi ja hämmästyttävän suppea.

Välillä haimme kaupasta jotain syötävää, yhtenä päivänä söimme pizzat, kävimme pienessä ravintolassa syömässä mauttomat kala-annokset, söimme niin että pysyimme hengissä. Kaupat ovat sunnuntaisin myös kiinni, joten sekin on hyvä huomioida.

Missä majoittua?

Färsaarten pääkaupungissa, Torshavnissa on suurin valikoima hotelleja ja muita majapaikkoja. Majoittumista Torshavnissa helpottaa myös lukuisat ravintolat ja yhteydet eri puolelle saarta.

Torshavniin riittää kuitenkin hyvin vain ½ – 1 päivän vierailu, sillä kaupunki on lopulta aika pieni. Suosittelen keskittymään Färsaarten muihin kohteisiin, toisaalta Torshavn on varmasti siihenkin hyvä tukikohta.

Mikäli haluaa olla lähellä ”päänähtävyyksiä”, kannattaa majapaikkaa katsoa Streymoyn ja Eysturoyn saarilta. Me yövyimme Eysturoyn saaren itäosassa ja sieltä oli kätevä suunnata joko vielä itäsaarille (maksullinen tunneli sinne), ”etelään” Torshavniin tai jatkaa pohjoiseen, missä tunnetuimmat nähtävyydet ovat.

Näkymät majapaikan huoneen ikkunasta

Majapaikkamme sijaitsi *Leirvikin kylässä VISIThomes majapaikassa, missä asuimme paikallisen perheen kotona. Majapaikan isäntä on merimies, joka on pitkiä aikoja pois kotoa mutta tällä kertaa hän oli pitkällä lomalla kotona ja seurusteli kanssamme mielellään.

Hän jäi mm. meidän kanssa katsomaan TROM-sarjaa yläkerran aulaan. Kyseinen sarja on kuvattu Färsaarilla (kannattaa etsiä sarja ja fiilistellä maisemia!), myös yksi James Bond elokuva on kuvattu Färsaarilla.

Majapaikan rouva pyöritti paikkaa kokopäiväisesti ja pääsimme heidän kanssa juttelemaan paikallisista.

Majapaikan alakerran keittiössä söimme aamiaisen ja alakerrassa on yhteinen kylpyhuone. Yksinkertainen huoneemme oli yläkerrassa ja huoneesta aukesi kauniit vuoristomaisemat, pidimme majapaikan sijainnista ja omistajat olivat ystävällisiä ja auttavaisia. Majapaikassa on varattavissa pihapiiristä myös erillinen majoitusrakennus, jossa on oma kylpyhuone.

Tässäpä tuli omat vinkit Färsaarille ja mm. nähtävyyksistä, patikoinnista ja linnuista tulossa lisää muissa postauksissa. Edellisessä postauksessa kerroin reissustaseurasta ja sen myötä voit lukea runsaasti lisää Färsaaret vinkkejä täältä reissukuumeen blogista.

18 kommenttia

  • Reissu-Jani

    Hyödyllisiä vinkkejä. Kiitos näistä! Aika kalliita tuntuu olevan tunnelimaksut, mutta onhan niiden rakentaminenkin maksanut. Islannissa ja Norjassa olen autolla ajanut tunneleissa meren ali ja fiilis oli aika erikoinen – hieman jännittynyt.

    • Elina

      Totta, onhan ne maksanut varmasti ihan tolkuttoman paljon, että ihan on ymmärrettävää että tullimaksuja peritään!

  • Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

    Aivan kuten Jani kirjoitti, oikein hyviä vinkkejä. Enpä ollut ihan edes ymmärtänyt, että saariryhmään pääsee ilman lauttojakin tutustumaan noinkin kattavasti. Färsaaret tosiaan kiinnostaa. Yllättävää, että hintataso on niinkin maltillinen. Jotenkin olisin kuvitellut, että vasinkin elintarvikkeet ovat erittäin kalliita.

    • Elina

      Joo, kai siellä kallistakin on… mutta ei ostettu mitään isoja määriä, niin sitä hintaeroa ei niin huomannut. Olisiko suurinpiirtein ehkä Tanskan / Kööpenhaminan hintatasoa, mikä on hieman korkeampi kuin Suomen. Pienemmille saarille täytyy siirtyä lautalla tai helikopterilla, mutta tosi kattavasti pääsee tunneleita tai siltoja pitkin.

  • Mari/ Maailma kotina

    En tiennytkään, että tunnelimaksut noin kovat. Itse ajoin reissuni aikana tyttäreni psikallisen ystävän perheen autolla – heillä oli vuosipassi, niin en edes osannut ajatella asiaa.

    • Elina

      Vuosipassilla onkin hyvä paikallisten ajella, olis ihan hullua jos he joutuis näitä maksuja joka kerta maksamaan 🙂

    • Elina

      Niin on! Tai uskoisin näin! 😀 Ite oon käyny kahdesti keväällä, joten jos ja kun palaa niin olis kiva mennä eri vuodenaikana! Syksykin vois olla aika ihanaa aikaa tuolla, myrskyt ja kaikki.

  • Ne Tammelat

    Tuttuja kokemuksia nämä ja Färsaarilla riitti toden totta ajettavaa runsaasti, vaikka saaret vaikuttivat kartalla pieniltä.

    Meillä nuo tunnelimaksut yhdistettiin auton vuokrahintaan, pitääpä tsekata mitä ne lopulta kustansivat.

    Ihana tuo teidän majoitus ja kiva, että saitte hengata paikallisten kanssa.

    • Elina

      Niinpä, kyllä siellä sai ihan mukavasti ajella vaikka pieneltä paikalta vaikuttaa. Joo meilläkin se meni kokonaan autonvuokrauksen kautta, jotka sitten jälkeenpäin laskutti 🙂

  • Pirkko / Meriharakka

    Omalta nyt jo useamman vuoden takaiselta reissultani on jäänyt erityisesti mieleen se, että helikopterilennot olivat osa paikallisliikennettä ja sellaisena hyvin halpoja verrattuna muualla päin maailmaa turisteille tarjottuihin retkiin. Paikallisilla toki on etuoikeus, eli vaikka varaat paikan voit jäädä rannalle, mutta jos et tee liian tiukkoja suunnitelmia, niin tuon kanssa voi hyvin elää. Lensimme yhden välin katsellen upeita maisemia ja palasimme bussilla takaisin Torshavniin.

    • Elina

      Oi että! Helikopterilento olis kyllä ollu tosi kiva kokemus / elämys ! Meillä ei siihen oikeen aika riittänyt ja jotenkin tuntui, että sitä painotettiin monessa paikassa että se on ensisijaisesti paikallisille, niin ei sitten lähdetty hupiajelulle 😀 Ehkä ens kerralla!

  • Sandra / The Present is Perfect

    Komppaan täällä muita, oli todella kiinnostavia faktoja. En tiennyt, että Pohjoismaiden ”ilmainen” mobiiliverkko ei päde täällä enkä osannut ajatella, että tunnelimaksut olisivat noin kovat. Färsaaret on ollut jo pitkään bucket listini kärjessä, ja luulen, että itse menisin tänne jollekin ryhmäbussireissulle, kun puolisoa ei saa mukaan (liian kylmä).

    • Elina

      Voi ei, hän kyllä varmasti yllättyi positiivisesti silti vaikka ilmasto on vähän viileämpi! Sun pitää ostaa joku ylläri synttärimatka sinne 😀 Joo mekin yllätyttiin, kun kone laskeutui ja saatiin perinteiset tekstiviestit puhelimeen, että ei hitsi ei ihan halpaa ollu.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *