Gotlanti, ihastuttavan idyllinen saari

Matkustimme kesällä 2019 Gotlantiin neljäksi päiväksi. Vaihtoehtoina oli lähteä Visbyhyn päiväristeilylle tai ottaa autolautta Ruotsista, me päädyimme lentämään sinne suoralla lennolla Helsingistä. Lento kesti reilun tunnin verran ja laskeuduttuamme Visbyn pienelle lentokentälle, vuokrasimme sieltä auton jolla kiersimme Gotlannissa yhden päivän ajan. Tässä postauksessa kerron paikoista missä kävimme sekä yleisiä fiiliksiä Gotlannista.

Vuokra-auto alle

Vuokra-auton vuokrasimme ennakkoon Europcarilta ja saimme käyttöömme Volkswagen Golfin lapsen turvaistuimella. 1 päivän autonvuokra maksoi tuolloin n. 116-140 euroa. Varasimme lentomme sen verran myöhään, ettei vapaita majoituspaikkoja Visbyssä ollut juuri enää jäljellä. Päädyimme sitten varsin kivaan ja edulliseen majoitusratkaisuun, sillä yövyimme Visby strandbyn leirintäalueella. Loman majoitukselle ei tullut kovin paljoa hintaa ja ajattelin, että tätä voisi kokeilla joskus muuallakin. Otimme yhden ruumalaukun eli tässä tapauksessa rinkan ja pakkasimme sinne teltan, makuupussit ja makuualustat. Pienemmän repun otimme käsimatkatavaroihin, mihin saimme loput tavaramme, leirintäalueelta voi halutessaan myös vuokrata teltan. Strandbyssä on perinteisten caravan ja telttapaikkojen lisäksi tarjolla erilaisia mökkejä ja glamping majoitusta (mm. ilmassa roikkuvia majapaikkoja).  Leirintäalue sijaitsee meren rannalla ja n. 20 min kävelymatkan päässä Visbyn keskustasta. Puhelimia on mahdollista ladata huoltorakennuksen omissa mobiililataus pisteissä. Tänne leiriin palasimme päivän päätteeksi, mutta nyt kerron missä päin Gotlantia päivän aikana ensin pyörimme.

Fårö

Gotlannin saari on 52 km leveä ja 176 km pitkä. Lentokentältä suuntasimme aamuvarhain kohti Fårön saarta, joka sijaitsee saaren pohjoispäässä ja minne oli vajaa tunnin ajomatka. Lautta saarelle on ilmainen, mutta Fårö on sen verran suosittu kohde, että saa varautua pitkiin lauttajonoihin. Me olimme lauttajonossa n. klo 9 ja jonotimme reilu puoli tuntia. Matkanvarrella pysähdyimme kaupassa ostamassa evästä mukaan, myös lautan lähettyvillä on ruokakauppa.

Fårössä suuntasimme suoraan katsomaan Helgumannen nähtävyyttä. Helgumannen Digerhuvudissa on pieni kalastajakylä autiolla rannalla, missä tuoksui meri ja terva. Tosi söpö ja kuvauksellinen paikka, joka oli aikoinaan 1700-luvulla saaren tärkein sillin kalastuspaikka. Ainoastaan 15 venevajaa on enää jäljellä ja ovet niihin ovat lukossa.

Kannattaa Fårön kirkolta jo kääntyä vasemmalle ja tehdä sitä kautta ympyräreitin, jolloin matkan varrelle jää Gotlannin kuuluisat raukit, eli kalkkikivimuodostelmat jotka ovat jäänteitä trooppisista koralliriutoista yli 430 miljoonan vuoden takaa ja muovautuneet meren aalloista. Niitä on muuallakin päin saarta, mutta Fårössä luoteisrannikolla niitä on eniten ja 3,5 km matkalla useita satoja. Raukit kannattaa siis käydä katsomassa kun ihan samoilla suunnilla on Helgumannenin kanssa. Meille nimittäin sattui suunnitteluvirhe emmekä itse kiertäneet tätä ympyräreittiä ja sen vuoksi näimme vain pienen osan raukeista (ja missasimme suurimman osan). Tutulleni joka oli ollut meitä viikkoa ennen samassa paikassa, oli käynyt ihan samaten ja se toi lohtua kun molemmat voivottelimme huolimatonta virhettämme.

Raukkeja on Fårön saaren luoteisosassa satoja

Saarella on myös majakka. Majakan parkkipaikka on maksullinen ja siellä oli erikseen rahastajat, eikä meillä ollut ruotsin kruunuja käteisenä mukana, joten majakkavierailu jäi meillä sen vuoksi välistä. Suderstrand on pitkä ja suosittu valkeahiekkainen uimaranta, mihin monet paikallisetkin suuntaavat kauniina kesäpäivänä. Täälläkin oli parkkipaikka heinäkuisena hellepäivänä ihan täynnä, joten jätimme rannan suosiolla välistä, sillä halusimme ehtiä vielä kiertää muuallakin ennen auton palautusta. Fårä on kuitenkin sen verran viihtyisän oloinen saari, mihin kannattaa tulla ajan kanssa nautiskelemaan kesäpäivästä. Täällä Gotlannin pohjoispäässä oli mielestäni enemmän maalaisidylliä kuin keskellä saarta, ainakin kaislakattoiset talot jäivät saaren pohjoispäähän.

Fårön lautta kulki kesällä nonstop, muuten puolen tunnin välein
Fårön majakka
Tyypillistä Gotlantia
Näitä olkikattoisia kivitaloja näkyi paljon varsinkin saaren pohjoispäässä

Blue Lagoon

Otimme lautan takaisin mantereelle ja ajoimme Blue Lagoonille. Sielläkin oli valtavasti porukkaa nauttimassa kesäpäivästä ja meinasimme jättää koko paikan välistä kun emme meinanneet saada autoa mihinkään parkkiin. Lopulta löytyi paikka ja kävimme ensin katsomassa läheisen merenrannan, missä oli isoja kiviä ja vastarannalla näkyi valkoista hiekkaa. Kävelimme sitten pienen metsäosuuden läpi Blue Lagoonille, joka on kalkkilouhos missä on kirkkaan vihreää vettä ja pieni kaistale valkoista hiekkaa. Suosittu ja erikoinen paikka missä hetken aikaa hengähdimme ennen autonrattiin jälleen hyppäämistä. Viereinen Bästeträsk on suurempi järvi ja luonnonsuojelualue.

Lickershamn kalastajakylä

Mihinkäs sitten? Tämän jälkeen meillä ei ollutkaan oikein mitään suunnitelmia mihin ajaa, joten ajoimme vain johonkin. Itselle päivän tärkeimmät nähtävyydet olivat olleet Fårö ja Blue Lagoon. Ajoimme länsirannikkoa pitkin, ohittaen kalkkikaivoksen. Tulimme Lickershamnin kalastajakylään ja kulttuuriperinnön suojelukohteeseen. Lickershamnissa on pieni uimaranta (vesi tosin oli mutaista ja likaista), pienvenesatama, ravintola, kauppa, vanhoja venevajoja. Reilun puolenkilometrin patikointimatkan päässä on suuri raukki, Jungfrun joka on 11 metriä korkea.

Jungfru raukki taustalla

Roma

Jatkettuamme matkaa nauroimme kun yhdessä vaiheessa alkoi jokaisessa risteyksessä lukea ”Visby 11 km”, tämä tapahtui lukuisia kertoja! Tuntui kuin kiertäisimme kehää, mutta ajoimme saaren keskiosaan. Täällä keskellä saarta oli hyvin rauhallista ja sielu lepäsi maisemia katsellessa, nautin täällä Gotlannissa ehkä eniten nimenomaan näistä maalaismaisemista. Ajoimme Romaan, missä on paljon nähtävää: Roman luostari, lasipaja, kuninkaankartano, puutarha ja kahvila. Täälläkin kannattaa käydä, mikäli on ylimääräistä aikaa. Meille se jäi vain hyvin pikaiseksi ohikulkukohteeksi, kun ajoimme viimeiseen kohteeseen ennen auton luovutusta, eli Toftan rannalle.

Aina Visby 11 km

Tofta

Tofta on verrattavissa Yyteriin, niin samankaltainen paikka on. Jätimme auton Toftan parkkipaikalle, mistä oli lyhyt kävelymatka rannalle. Kävimme tätä ennen kääntymässä Toftan ”keskustassa”, missä oli myös leirintäalue, lapsille tivoli, hotelleja ja paljon elämää. Kun saavuimme rannalle, luulin erehtyneeni paikasta. Luulin pitkään, että olimme päätyneet väärälle rannalle sillä odotukseni rannan suhteen oli paljon suuremmat. Nautimme rannalla jäätelöt ja lähdimme ajamaan takaisin kohti Visbytä.

Jälkiviisaana olisi kannattanut varata auto 2 päiväksi ja varata yksi kokonainen päivä saaren pohjoispäähän Fårön saarelle ja toisen päivän kiertääkseen muuta Gotlantia. Nyt oli yhdelle päivälle liian monta kohdetta, joissa halusin ehtiä käydä. Kannatan myös polkupyörän vuokrausta, sillä pääsee mukavasti kiertelemään Visbyssä ja muualla päin Gotlantia. Gotlanti on mielestäni todella mielenkiintoinen tai oikeastaan kaunis kohde ja vielä suhteellisen lähellä Suomea ja samalla aika tuntematon matkakohde ollakseen Itämeren suurin saari.

Ensivaikutelma Gotlannista oli erittäin positiivinen! Saarella on kaunista, idyllistä, puisia tuulimyllyjä, kauniita taloja ja niittyjä. Niin seesteinen tunnelma ja teillä näkyi paljon pyöräilijöitä, enkä yhtään ihmettele miksi. Saaren kauneus osasi todellakin yllättää! Niin ihanaa maalaisidylliä! Monissa saaren taloissa oli jopa kaislakatot, aivan kuin olisi jossain ihan omassa maailmassa. Saarella on nimittäin helposti aistittavissa vanhan ajan tunnelmaa, sillä saarella on myös paljon muinaisjäännöksiä ja monet rakennukset on rakennettu jo 1200-luvulla. Ehkä se vanhan ajan tunnelma tekee siitä niin seesteisen ja kiireettömän paikan. Fårökin on kyllä hieno pikku saari, mihin kannattaa suunnata jos on pyörät alla. Sen verran ihastuin saareen, että suunnittelin että tulisimme tänne takaisin niin kauan kun lapset ovat vielä pieniä. Saari sopii erittäin hyvin myös lapsiperheelle. Kävimme nimittäin Visbyssä Kneippbyssä, missä on Peppi Pitkätossun aito huvikumpu!

Seuraavissa postauksissa kerron lisää Visbystä ja seikkaillaan Peppi Pitkätossun kanssa. Oletko käynyt Gotlannissa, vai onko kohde mennyt ”ihan ohi” ? Voin lämpimästi suositella Gotlantia kesäloma kohteeksi! PS. Gotlannissa on pulaa juomavedestä, joten jo lentokentällä on saapuvalle ohjeet kuinka säästää veden kulutuksessa.

15 kommenttia

• Elina

Joo pyöräilyyn se olis kyllä tosi ihanteellinen! Sais edetä rauhassa paikassa toiseen ja nauttia siitä luonnosta siellä, oi että! Kuulostaa mahtavalta suunnitelmalta! 🙂

• Nicola

Kannattaa muistaa tuo mun oma Gotlanti blogini, mutta tulen myös omalla insta tililläni @nicola_nigella sitten kanssa kertomaan. 🙂 Alustavissa suunnitelmissa olisi ehkä 2-3 vuoden päästä mennä, mutta kaikki on vielä ajatuksen tasolla. 🙈😅

• Juha Haapaniemi

Kiitos kirjoituksesta ja hyvistä kuvista. Emme ole vielä itse päässeet tutustumaan saareen, mutta hämmästyttävän samanlaisia kokemuksia Gotlannista oli vanhimmallla lapsellamme, joka oli ensin Gotlannissa leirikoulussa jaa pari vuotta sitten oman lapsensa kanssa siellä. Hän kertoi, että saari oli aivan eri kokemus nuoren silmin ja nyt aikuisena. Meillä on itsellämme myös samanlaisia kokemuksia matkoilta, jolloin mukana on ollut neljä lasta ja olemme siirtyneet asuntovaunulla leirintäalueelta toiselle. Nyt senioreina, kun on käyty samoissa maisemissa, on tuntu, olemmeko täällä koskaan olleetkaan. No, meillä on siis nyt mielessä se ensimmäinen matka Gotlantiin…

• Pirkko / Meriharakka

Loistava päätös tuo lentäen + autoillen, sillä risteilyllä ehtii ehkä juuri ja juuri näkemään vain vähän Visbytä, joka toki sekin on kaunis, mutta Gotlanti on niin paljon muutakin. Jos vielä sattuisi palaamaan Toftan rannalle, niin kannattaa skipata leirintäalue ja paikoittaa Tofta Strandpensionatin viereiselle parkkipaikalle ja ottaa siitä suunnaksi vaikka Gnisvärdin pieni kalastajakylä, niin pääsisit paremmin "oikean" Toftan rannan makuun! Me olemme pariinkin otteeseen asuneet tuossa Strandpensionatissa ja vaikka sen taso majoituksena ei ole huikea, niin miljöö on mielestämme mitä upein.

• Elina

Taitaa nuo Gotlanti kokemukset olla aika samanhenkisiä, kun saari on niin omalaatuinen ja siksi helposti tunnistettavissa. Kyllä vuodet välissä tekee tepposet, paljon sitä ehtii unohtaa ja paikat muuttua. Onpa kiva, että teilläkin on Gotlannin matka haaveissa! Meinaatteko mennä laivalla ja omalla autolla? 🙂

Kiitos vinkistä! Pitääpä suunnata Toftassa vähän eri suuntaan, josko saatais erilainen kuva paikasta! Ei ihmekään, jos olin vähän hölmistynyt 😀 Oli kyllä tosi hyvä kombo tämä, yleisin tapa tutustua saareen taitaa olla just tuo risteily ja totta, päivässä ehtii kokea Visbyn hyvin, mutta nämä 4 päivää antoi kyllä paljon enemmän.

• Heidi / Maailman äärellä

Oi vitsi! Olen monesti ajatellut, että Gotlanti vois olla kiva kesälomakohde, niin olipas kiva päästä nyt lukemaan siitä ja katsomaan kuvia. Näyttää ja kuulostaa tosi idylliseltä. Me oltiin joskus vuosia sitten juhannus Öölannissa ja tykkäsin kyllä siitäkin tosi paljon.

• Kohteena maailma / Rami

Visbyssä olen käynyt ja silloin tuli heti mieleen se, että pitäisi mennä uudelleen ja kiertää ajan kanssa koko saari. Sama koskee muuten Öölantia, missä olen pikaisesti pyörähtänyt autolla.

Mukavaa matkakuumeen nostamista naapurimaatamme kohtaan!

• Elina

Gotlannissa ja Öölannissa on kyllä paljon samaa, tykkäisit varmasti Gotlannistakin! Oon lapsuudessa käyny Öölannissa, olis kiva käydä sielläkin uudestaan.

Näinpä! Ruotsi on muutenkin loppujen lopuksi hämmästyttävän tuntematon maa, ainakin itselle. Tukholmassakin käynyt vaan kerran. Öölantiin olis kyllä kiva mennä kans näin aikuisiällä uudestaan, käynyt vaan lapsuudessa. Ehkäpä Gotlanti on teillä lähivuosina taas kesäloma kohteena 🙂