I L M A S T O – Mitä kuuluu tulevaisuus?

Luin kesällä erään matkalehden artikkelin, jonka otsikointi oli omantunnon kysymys ja aihe käsitteli lentomatkustamista ilmastonmuutoksen aikaan. Tämä artikkeli oli paljon ajatuksia herättävä ja hyvä niin, sillä se pisti miettimään omaa matkustuskäyttäytymistä kriittisemmin ja potemaan huonoa omaatuntoa silloin jo varatuista lennoista. Mitä ajatuksia tämä sitten herätti?

I – ILMAPIIRI

 

Näkökulmastani matkailu on somen ja halpojen lentojen vuoksi ollut pitkään kasvussa ja jos suoraan sanotaan, niin Suomalaisten keskuudessa matkustaminen on lähtenyt ihan lapasesta. Suomalaiset matkustavat paljon! Tiedostan, että lennän itsekin suhteellisen paljon ja se on nimenomaan syy siihen miksi tästä juuri kirjoitankin. Olen aistinut matkailijoiden ilmapiiristä sen, että lentämistä ja matkojen määrää halutaan nyt tosissaan vähentää, ei tämä tahti voi vaan kiihtyä ja kiihtyä. Matkabloggaajat voivat omalla esimerkillään vaikuttaa laajasti lentämisen vähentämiseen, osa onkin päättänyt toistaiseksi keskittyä enemmän kotimaahan ja lähimatkailuun. Ilmastonmuutos on jo lähtenyt liikkeelle, enkä tiedä voiko sitä enää pysäyttää mutta yrittää pitää, mikään ei ole vielä liian myöhäistä.

L – LENTÄMINEN

Onko lentomatkustaminen jo hieman hiipunut? Ainakin viimeksi kun olemme lentäneet, niin jokaisella lennolla on ollut runsaasti tilaa ja tyhjiä penkkirivejä. Moni, minä mukaan lukien on miettinyt; lähtisikö juuri tämä lento ilmaan, mikäli en ostaisikaan lentolippua? Todennäköisesti kone lähtisi silti. Mutta, mikäli yhä useampi jättää lennon varaamatta, joutuu lentoyhtiö jossain kohtaa mahdollisesti vähentämään reittejä ja se olisi minusta ihan ok tässä maailman tilanteessa. Siinä jokainen voi olla mukana vaikuttamassa, varaanko sittenkään seuraavat lennot? Minulle on myös ok, jos lentoyhtiöt korottavat lentojen hintoja, oikeastaan jopa toivon sitä, silloin jokainen harkitsisi lennon varaamista enemmän. Halvat lennot ovat ainakin itselläni mahdollistaneet päästä maailmalle useammin. Lentoliikenne ei tietenkään tule loppumaan kokonaan, joten toivottavasti yhä useampi lentoyhtiö onnistuisi uudistamaan laivastonsa vähäpäästöisempiin koneisiin. Moni kokee että juuri lentämällä kiihdytetään ilmastonmuutosta enkä vähättele sitä lainkaan, vaikka lentäminen on loppujenlopuksi vain pieni pala kokonaisuutta, voi siihenkin silti vaikuttaa.

M – MAAPALLO

 

Luonto on minulle hyvin tärkeä ja haluaisin suojella sitä silkkihansikkain. Haluan että meillä on tulevaisuudessakin talvisin lunta ja neljä vuoden aikaa, ne on aika kevyitä toiveita siihen verrattuna mitä oikeasti tulee vielä tulevaisuudessa tapahtumaan. Harmittaa niin paljon, kuinka paljon tuhoa on ehtinyt jo tapahtua. Tunnen eläväni osittain puun ja kuoren välissä kun luontoyhteisöt eivät katso lentomatkustamista hyvällä ja taas matkayhteisöt tulevat jatkamaan lentämistä joka tapauksessa. Minäkin haluan vielä matkustaa ja onkin tiettyjä kohteita joihin haluaisin vielä päästä käymään (sen sallittakoon?), vaikka maailma on täynnä mitä kauneimpia paikkoja, niin tarvetta kokea ihan niitä kaikkia elämäni aikana ei kuitenkaan ole.

A – AUTOILU

 

Autoiluakin pitäisi vissiin vähentää. Asumme haja-asutusalueella 20 km päässä työpaikoistamme ja bussiyhteydet ovat olemattomat, pärjäämme silti hyvin vain yhdellä autolla (ilman emme pärjäisi). Meillä on lähitulevaisuudessa auton vaihto edessä ja seuraavan auton yksi tärkeä ehto on päästöjen vähyys. Koska meillä tulee se 20 km edestakaisin lähimpään kauppaan, on se opettanut vähentämään turhanpäiväistä ajelua, jos sen asian voi hoitaa seuraavana päivänä esimerkiksi työmatkan yhteydessä. Pääkaupunkiseudulla (ja muissa suurissa kaupungeissa) julkinen liikenne toimii varmasti oikein hyvin, mutta kotinurkillani on asia hieman erilainen. 

S – SUURET LINJAUKSET

 

Pieni ihminen on kuin pisara meressä ja välillä sitä ehkä tuntuu, että onko juuri minun valinnoilla yhtään mitään merkitystä? On niillä, mutta silti olen sitä mieltä, että suuret linjaukset asioiden muuttamiseksi pitää lähteä ylhäältä alaspäin, valtiot, kaupungit, lainsäätäjät, päättäjät, yritykset ynnä muut pitäisikin lujaa vauhtia olla suunnannäyttäjiä. Luotan siihen, että tänä hurjana teknologian aikana (mikä toisaalta hirvittää, kun maapallolla meno vain kiihtyy) jotakin mullistavaa vielä keksitään (hiilidioksiidipäästöt ilmakehästä, muovien keräys valtameristä), mutta niitä odotellessa kannattaa tehdä omia ympäristöystävällisiä valintoja jo tästä päivästä alkaen.

T – TULEVAISUUS

Rakastan matkustamista, mutta rakastanko sitä niin paljon, että se voittaa lapseni tulevaisuuden, entä mahdollisten lastenlasten tulevaisuuden? Minkälaiset elinolot täällä on silloin? Mitä minä voin tehdä tai jättää tekemättä nyt? En ole ikinä kokenut että matkustaminen olisi jotenkin itsekästä, silti tuntuu että tämän ilmastonmuutoskeskustelun myötä lentämistä katsotaan yhä enemmän itsekkyytenä tai välinpitämättömyytenä maapalloa kohtaan? (viittaan kohtaan ilmapiiri). Vaikkei se sitä oikeasti ole, joskus on pakko lentää mutta useimmiten ei, se on kova pala mitä ei noin vain niellä. Oman jälkikasvun vuoksi minulla on vastuu säästää omalla käyttäytymisellä meidän hienoa maapalloa myös tulevaisuuteen. Nämä ovat oikeasti aika isoja juttuja, kyse ei ole vain omasta elämästä. Oma lapsi onkin ollut itselleni suurin herättäjä tässä tilanteessa.

O – OIKEAT VALINNAT

 

Mitä itse aion tehdä tämän asian suhteen? Varoitan ensi alkuun, että tulen tänäkin vuonna lentämään (älkää heitelkö kivillä!) ja on selvää, etten voi luopua matkustamisesta kokonaan tai ainakaan kertalaakista, mutta voin vähentää lentomatkustamista ja miettiä vaihtoehtoisia matkustustapoja mikä on kyllä haastavaa. Ehkäpä junamatkailu kasvaa ja kehittyy paljon tulevaisuudessa? Tänä vuonna tulen lentämään vähemmän kuin viime vuonna ja ensi vuonna taas vähemmän kuin tänä vuonna. Asetan itselleni vuosittaisen lentorajan, haluan pyrkiä matkustamaan tulevaisuudessa harvemmin ja harkitummin (pohdin tätä aihetta hieman enemmän myöhemmin). Kun lennän ja matkustan, voin olla paikan päällä pidempään kuin pidennetyn viikonlopun verran. Kotimaan siirtymät aina kun mahdollista junalla, eikä lentämällä. Ja omassa arjessa voin vaikuttaa hyvin moneen eri asiaan: mietin enemmän mitä ostan tai oikeastaan mitä jätän ostamatta (en ole muutenkaan liian materiankuluttaja ja siksi kauhistuttaa black fridayn kaltaiset päivät ja joulun kulutushysteria), miten kulutan, mitä omistan ja mistä luovun. Se onkin niin laaja toinen aihe, että jätän tämän asian nyt tähän. Jos en minä tai sinä tee muutosta, kuka sitten tekee?

”Kukaan ei voi tehdä kaikkea, mutta jokainen voi tehdä jotakin. 
Jos jokainen tekee jotakin, tulee kaikki tehdyksi”
 

4 kommenttia

  • Pirkko / Meriharakka

    Seniori-ikäisenä, joka ei kiertänyt Kaakkois-Aasiaa jo alle 25-vuotiaana olen kaikesta huolimatta ajatellut matkustaa niin kauan kuin kunto kestää, sillä loppuuhan tämä kuitenkin, ellei lähivuosina, niin lähivuosikymmeninä, osaltamme. Lentotarjousten perässä emme kuitenkaan matkusta, vaan suorilla lennoilla, jos vaan mahdollista, kohteisiin, jotka ovat matkustussuunnitelmassamme, joka on olemassa jo vuosien päähän: maabongareita kun olemme. Eli emme koe matkustavamme huviksemme vaan oikeasti tutkiaksemme maapalloa mahdollisimman monesta kolkasta!

  • Periaatteen Nainen

    Mielenkiintoinen kirjoitus; hauska tapa lähteä avaamaan omia näkemyksiä.
    Täällä ainakin lentäminen tulee varmasti vähenemään (joskaan ei loppumaan, kun osa perheestä asuu ulkomailla).

  • Rosa

    Monet suomalaiset matkustavat paljon, mutta ystäväpiiristänikin löytyy useita, jotka eivät juurikaan matkusta ulkomaille tai lennä. Matkabloggaajana matkustan itse keskivertoa enemmän ja koska luen paljon matkablogeja niin helposti tulee sellainen mielikuva, että kaikki ympärilläni matkaavat koko ajan. En aio lentämistä kokonaan lopettaa, mutta toki voisin kyseenalaistaa lentoni esim. pohjoismaihin, koska sama matka taittuisi suht lyhyesti myös laivalla ja junalla.

  • Lotta-Maaria / delfiininselassa

    Kovasti epäilen, että lentäminen tuskin tulee vähenemään niin kauan kun lennot ovat niin houkuttelevan hintaisia, puhumattakaan lyhyistä lomista ja joustamattomista työnantajista. Oma lentomäärä on myös aivan liian suuri, vaikka olenkin jo korvannut lentoja laiva- ja bussimatkoilla

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *