Naantali, positiivisesti yllättävä kesäkaupunki

Muumimaailma kuului tämän kesän lomasuunnitelmiin ja Naantali sijaitsi matkan varrella, kun olin matkalla Hankoon. Oli kesäloman ensimmäinen päivä ja pystytimme tytön kanssa teltan Naantalin leirintäalueelle +32 asteen helteessä. Leirintäalueen telttailualue oli hämmästyttävän pieni ja muutkin jotka meidän jälkeen sinne tulivat, jäivät kaikki samaan kohtaan ihmettelemään tähänkö tämä tie päättyy, eikö tästä tosiaankaan pääse enää pidemmälle, tässäkö tämä teltta-alue on?

Kaikki lopulta mahtuivat autoineen ja turvaväleineen tekemään oman leirinsä. Yksi yö teltalla maksoi yhdeltä aikuiselta ja pieneltä lapselta yhteensä 26 euroa. Leirintäalue sijaitsi Kuparivuoren päällä, joten korkeuseroa oli tavalliseen leirintäalueeseen verrattuna todella paljon. Saimme kävellä välillä ylämäkeen, mutta enimmäkseen jyrkästi alamäkeen matkalla Naantalin keskustaan, minne kävelymatkaa oli vain 1 km. Sijainnista johtuen olin varsin tyytyväinen tähän majoitusratkaisuun.
Olen käynyt viimeksi Naantalissa aivan pikku tyttönä ja silloin muistan hämärästi lähinnä muumimaailman, joten muistikuvia tai mitään odotuksia ei Naantalista ollut. Siksi yllätyin niin suuresti tästä Kuparivuoresta, mitkä mahtavat kalliot ja näköalat saaristoon, muumimaailman saaren ja Naantalin ylle sieltä avautuikaan. Tyttö osaa ottaa ilon irti hetkistä ja veti minua kalliolle istumaan ja totesi, nyt nautitaan! Tämä rauhallinen eteneminen oli todellista hetkestä nauttimista. Suosittelenkin kiipeämään Kuparivuorelle ihastelemaan maisemia!
Kun tulimme Naantalin keskustaan, olivat terassit aivan täynnä väkeä. Useat paikat näyttivät todella houkuttelevilta ja lopulta sai lähinnä valita ravintolan mihin vain sattui mahtumaan. Ensimmäisessä tosin odotettiin kiireistä tarjoilijaa niin kauan, että päädyin vaihtamaan ravintolaa. Olimme tytön kanssa tässä vaiheessa jo todella nälkäisiä ja pieni nälkäkiukku nosti päätään, joten lähdin seuraavastakin ravintolasta pois, kun tiskille johtava jono vain seisoi ja seisoi. Harmitus oli suuri, kun ensimmäisenä kesälomapäivänä päädyin lopulta heseen.
Sitä ennen juutuimme kuitenkin vielä toviksi Naantalin keskustan tuntumassa olevaan leikkipuistoon, joka oli kiva niin pienille että suuremmille lapsille. Täällä olisi ollut kiva viettää aikaa pidempään, mutta kiire oli syömään. Kotiin lähti pari höyryävää whatsapp viestiä hesen jonosta, jossa sain taas jonottaa yllättävän kauan. Kun vihdoin saatiin ruokaa, palasi normaali elämä raiteilleen ja ilta Naantalissa pystyi taas jatkua hyvillä mielin.
Kävelimme vanhaakaupunkia kohti ja pian olimme tunnelmallisten vanhojen puutalojen keskellä. Harmiksemme keskustassa oleva muumimaailman eriskummallinen kahvila oli jo kiinni, siellä olisin tahtonut käydä. Seuraavana aamuna yritimme sinne uudestaan, mutta se aukesi niin myöhään, että olimme jo ehtineet juoda aamukahvit muualla ja siirtyä muumimaailmaan. Menimme sen sijaan rantaan jäätelölle ja voi että kun olikin todella hyvää jäätelöä! Nyt ei ollut kiire enää minnekään, oli kaunis kesäilta ja sää mitä parhain.
Naantalissa oli kesäinen tunnelma aivan kohdillaan, ihmiset tulivat ja menivät, istuivat ravintoloissa, näkivät tuttuja ja seurustelivat iloisesti, veneitäkin tuli ja meni. Tytön kanssa vaihdettiin penkillä paikkaa minuutin välein ja siirryttiin vain eri kohtaan istumaan, ihan muuten vain – kiire kun ei ollut minnekkään. Lähdimme pikku hiljaa kävelemään eri reittiä pitkin takaisin kohti leirintäaluetta, mutta pysähdyimme vielä ihastelemaan veneliikennettä ja merimaisemia Kuparivuoren toiselta näköalapaikalta. Leirintäalueella kävimme ennen nukkumaanmenoa rannassa ja leikkipuistossa.
Aamulla purimme leirin ja siirsimme auton ilmaiselle parkkipaikalle jäähallia vastapäätä, kävelimme täältä vanhaankaupunkiin aamiaiselle joka omasta aloitteesta olikin makeaa. Nyt pääsin vihdoin nauttimaan Naantalin terassin antimista, olipa todella hyvää ja jälkkäriksi jaoimme tietenkin jäätelön.

Muumimaailmassa

Odotus oli kummallakin katossa, kun suuntasimme kohti muumimaailmaa. Tänä kesänä muumimaailma möi lippuja ainoastaan ennakkoon ja max 200 lippua per päivä. Koska edellisestä visiitistä on toistakymmentävuotta aikaa, en osannut verrata ihmismäärää normaaliin, mutta todella väljästi ja itsekseen saatiin muumimaailmassa kulkea, suurin pakkautuminen oli luonnollisesti muumitalon edessä hahmojen luona. Muumitalon ensimmäisessä kerroksessa sai olla vain yksi perhe kerralla, joten täällä oltiin korona otettu hyvin huomioon.
Muumimaailmassa oli vaikka mitä kivoja paikkoja, niin hemulin koti, iso kurpitsa, lohikäärme, tuutikin uimalaituri, vankila jne. Kaupat ja ravintolat sijaitsivat muumimaailman alkupäässä, joten muu osa saaresta oli luonnontilassa. Muumimaailman muumiaiheinen kauppa oli yllättävän monipuolinen, siellä oli todella paljon (ja pelkästään) muumitavaraa myynnissä.
Luontopolun varrella oli houkuttelevan näköisiä lepopaikkoja ja riippumattoja, inspiroivan näköinen kulkuväylä (kulkuväylän lautoja ei tarvitse rakentaa aina viivasuoraan), nuuskamuikkusen teltta ja näköalapaikka kultarantaan. Niiskun tehtaan vieressä oli muumiaiheinen lastenhoitohuone, jossa oli tarjolla ilmaiseksi vaippaikäisille vaihtovaippoja. Olipa kiva!

Satupolku oli yksi mieluisimmista paikoista muumilaaksossa, niin äidin kuin lapsenkin mielestä – vaikka voiton vei tietenkin itse muumit. Siellä oli luolia, labyrintti, noidan talo – jonka edessä noita istuikin ja tarjosi meille räkäsoppaa ja ällöttävää loppupäivää :’D Hattivattien luola oli hieman jännittävä ja oman jännityksen toi riippusillalla kuultu mörön ääni. Mikäli muumimaailmaan jää jostain syystä vain vähän aikaa, suosittelen nimenomaan kiertämään tämän satupolun ja muumitalon ympäristön tottakai. Meillä meni muumimaailmassa koko päivä (6 h), mutta jo puolessa päivässä ehdittiin hyvin kiertämään kaikki mahdolliset polut ja paikat.

Kun olimme jo toistamiseen kiertäneet satupolun (toisella kerralla yhdessä veljeni ja hänen tyttärensä kanssa), alkoi ukkostaa ja sataa kaatamalla. Juoksimme nopeasti muumitaloon, missä odotimme ainakin puoli tuntia sateen lakkaamista, vettä tuli aivan kaatamalla. Lasta ukkonen hieman pelotti, mutta saimme siirtyä muumitaloon sisälle yhdessä muiden vierailijoiden ja muumihahmojen kanssa, eikä lasta enää pelottanut. Ei kai muumitalossa voi pelottaa, kun muumihahmot ovat ympärillä ja soittavat musiikkia ja laulavat? Ei voi!
Naantali yllätti kyllä positiivisesti ja oli todella kiva ja kaunis kesäkaupunki! Ravintoloiden runsas määrä ja loistava sijainti teki kaupungista viihtyisän. Hyvä sääkin vaikutti varmasti tunnelmaan, mutta kaupunki oli muutenkin jotenkin sympaattinen paikka ja nähtävästi sieltä löytyy myös hyvää ruokaa? Tänne voisi helposti palata viikonloppumatkalle vaikka kylpylään ja ihan varmasti palaamme tänne joku toinen kesä ja käymme uudestaan muumimaailmassa.
Ja vaikka Naantalilla on vahva maine muumimaailma kohteena, sopii se mielestäni erittäin hyvin kohteeksi myös ilman muumimaailmassa käyntiä ja lapsia. Tämä oli kaupunki myös aikuiseen makuun! Nätti ja tunnelmallinen, varsinkin vanhakaupunki, sataman ja kirkon ympäristö. Muumimaailman saareenkin pääsee ulkoilemaan, sillä sillalta haarautuu ulkoilupolku oikealle ja saaren päädystä löytyy yleinen uimaranta.

9 kommenttia

• Jenni / Out in the Nature

26 euroa?! Kyllä loksahti leuka. Mutta sjaintihan sen hinnan varmasti määrittelee. Ja väenpaljoudesta päätellen on kuitenkin suosittu majoituspaikka. Ihania kuvia myös Muumimaailmasta! Ikimuistoinen elämys lapselle.

• Tämä matka -blogi

Naantali on mukava kesäkaupunki. Itselläni on ollut vaan aina sellainen epäonni, että reissu on ollut sateen riivaama. Se vähän latistaa tunnelmaa, kun kastuu 😀 Ja pitäisi muka olla Suomen aurinkoisin kaupunki?

• Pirkko / Meriharakka

Hyvän kesäkaupungin tunnuspiirre lienee myös se, että se tarjoaa jokaiselle jotakin. Kun sisaren- ja veljentyttäret ja -pojat olivat pieniä, niin se oli meillekin Muumimaailma-kohde. Myöhemmin olemme käyneet siellä kesäteatterissa ja rantaravintoloissa illallisella, sittemmin jo isoksi kasvaneiden sisaren- ja veljentyttärien ja heidän puolisoidensa kanssa. Majoitustakin löytyy joka makuun!

• Elina

Nyt puolestaan tipahdin kärryiltä, oliko siis kallis vai halpa telttayö? 😂 Tänä kesänä on tullut yövyttyä paljon leirintäalueilla ja hintavaihtelu niiden välillä on kyllä ollu suurta. Luin etukäteen Naantalin leirintäalueen huonoista kokemuksista, mutta kyllä tuo nyt ajoi asiansa 🙂 Muumimaailma ja muumit itsessään oli kyllä kohokohta lapsen mielestä! 🙂

No joo, sade kyllä tuppaa latistamaan tunnelman kesäkaupungeissa 😃 Sillon ei auta ku vaan kuvitella, kuinka kiva se olis hyvällä säällä. Toivotaan et ens kerralla paistais aurinko, niin sais siitä vielä enemmän irti! 🙂

• Unknown

Muumimaailma on ihastuttava kohde myös talvella. Vein muutama vuosi sitten japanilaisen ystäväni talvella Muumimaailmaan ja meillä oli hauskaa erilaisten aktiviteettien parissa. Toki kesäisin pääsee nauttimaan ohessa ihanasta vanhasta kaupungista.

• Elina

Totta! 🙂 Taikatalvea mietin jo viime talvena, mutta päädyttiin käydä ensimmäistä kertaa nyt kesällä, vois kyllä tosi mielellään lähteä sinne ensi talvena uudestaan! 🙂 Oi Japanilainen ystävä oli varmaan tosi innoissaan muumimaailmasta! 😀