Hongkong on monipuolinen kohde, jossa riittää koettavaa jokaiselle

Elämäni ensimmäinen Aasian matka suuntautui marraskuussa 2016 Hongkongiin veljeni kanssa. Hän on aikoinaan asunut kaupungissa pari vuotta, joten kaupunki on hänelle hyvin tuttu ja rakas. Matkalle lähtiessä olin juuri ohittanut raskauden ensimmäisen kolmanneksen ja sen vuoksi lähipiirini oli huolissaan matkastani (lähinnä saanko ruokamyrkytyksen tms). Aluksi se ei itseäni huolettanut lainkaan, vaan olin enemmän innoissani tästä pikku reppureissusta ennen perhe-elämän alkua. Juuri ennen matkalle lähtöä muiden reagointi tarttui lopulta minuunkin, jonka vuoksi koko matkaa varjosti jonkinmoinen paine, stressi ja huoli siitä, että kaikki menee hyvin raskauden osalta. Lisää matkasta raskauden näkökulmasta tästä postauksesta.

Veljeni olisi ymmärrettävästi halunnut ottaa enemmän rennosti ja tavata vanhoja ystäviään, kuin kiertää siskonsa kanssa katsellen nähtävyyksiä, joita on nähnyt jo monet kerrat. Mielestäni olisin pärjännyt kaupungissa hyvin myös itsekseni, vaikka meillä tulikin heti alkuun väärinkäsityksiä kun en tiennyt että MTR tarkoitti metroa. Luulin sen olevan joku rakennus… Kieltämättä juuri se väärinkäsitetty ”MTR” asema oli todella sokkeloinen paikka ja esim. Kowloonin Elements ostoskeskuksesta en meinannut löytää ulos ollenkaan, kun sekin oli niin sokkeloinen paikka – siellä sain oikein urakalla harhauttaa suuntavaistoa. Hongkong on suurkaupunki, enkä ollut kovin tottunut matkustamaan suurkaupungeissa ja ehkä siksi veljeni halusi katsoa perääni. Hongkong kaupunkina on kuitenkin hyvin turvallinen.

Matka oli hyvin hektinen, koska siirtymisiä oli paljon ja olisimme voineet suunnitella matkan paremmin. Se opetti meitä paljon, mitä tekisimme jatkossa toisin – ne opit kerron tämän postauksen lopussa. Aika on kullannut muistot ja tunteet sikseen.

Mitä kaikkea Hongkongissa koin?

Suuri Buddha patsas

Hongkongin lentokenttä sijaitsee Lantaun saarella ja samalla saarella sijaitsee myös suuri Buddha patsas. Olimme Hongkongissa aikaisin aamulla, joten suuntasimme suoraan lentokentältä bussilla Tung Chung metroasemalle, jonka yhteydessä olevassa ostoskeskuksessa on paljon outlet myymälöitä. Samasta paikasta lähtee Ngong Ping 360 kaapelihissi suurelle Buddha patsaalle. Kaapelihissille oli jo aamusta pitkä jono ja noin 45 min päästä istuimme yläilmoissa hienojen, vehreiden maisemien yllä, alapuolella näkyi patikkapolkuja ja vettä. Kaapelihissimatka on noin 5,7 km pitkä ja kestää puoli tuntia, siinä ehtii hyvin ihailla ympärillä olevia maisemia. Kannattaa vähintään toiseen suuntaan mennä kyseisellä kaapelihissillä.

Kun saavuimme perille oli ylhäällä ravintoloita, kauppoja, tee paikkoja, temppeleitä, luostareita ja Tian Tan Buddha. Iso Buddha patsas näkyy kauas, sillä Buddhan juurelle päästäkseen on vielä käveltävä 268 rappusta, maailman suurin istuva Buddha on 34 metriä korkea. Buddhan näköalatasanteelta näkee kauas, vehreiden vuoristomaisemien yli ja saaren korkein Lantaun huippu (934 m) on ihan suoraan edessä, alueelta lähtee lukuisia patikkareittejä. Buddha on hienolla paikalla ja tosi vaikuttava eikä sisäänpääsymaksua ole. Koko alue on mielestäni kivaa lukuisine Kiinalaisine pylväineen ja temppeleineen. Samalla saarella sijaitsee bussimatkan päässä myös Tai-O kalastajakylä, minkä kannattaa yhdistää samaan visiittiin. Koska olin aivan poikki, kiersimme vain muutamat temppelit Buddhan alueella ja suuntasimme bussilla kaupunkiin ja hotelliin nukkumaan, olihan kello suomen aikaa jotain klo 3 yöllä.

Aberdeen

Yövyimme alkulomasta pari yötä Aberdeenissä ja meillä oli molemmilla toiveena päästä Hongkongissa patikoimaan, sillä kaupungin ulkopuolella on paljon patikointi reitistöjä. Meillä ei lopulta aika riittänyt sellaiselle patikointiretkelle mistä todella haaveiltiin, mikä on ehkä harmittanut meitä molempia jälkeenpäin. Kiersimme kuitenkin Aberdeenin country parkissa yhden luontopolun, aloitimme yläreitiltä ja tultiin alareittiä takaisin, oli sopivan pituinen ja polku hyvä kulkea. Hongkong on suurkaupungin maineen lisäksi hyvinkin vehreä ja sitä päästiin tällä reitillä ihastelemaan. Oli pieniä vehreitä kukkuloita, vesistöjä, lintuja ja polkuja. Oli kyllä tosi kiva paikka ja matkan varrella oli levähdyspaikkoja.

Aberdeenin satamasta otimme puolen tunnin veneretken, joka vei meitä katsomaan suurta kelluvaa Jumbo ravintolalaivaa, oli kiva pikku ajelu vesistöissä. Alueella on pieniä kalastusveneitä ja on muutenkin rauhallisempaa aluetta kun sijaitsee ydinkeskustan ulkopuolella.

Puistot

Kowloonin puisto oli kiva paikka hengähtää suurkaupungin vilskeestä, paljon erilaisia eläimiä ja lintuja kuten flamingoja ja papukaijoja. Kowloonin puisto on todella iso ja muistaakseni siellä oli jokin maauimala, useita leikkipuistoja sekä sarjakuvahahmoja. Veljeni oma suosikki taas on viileä Botanical garden, missä on kukkia, lintuja, kilpikonnia, apinoita – tosi vehreä puisto. Botanical gardenille pääsee kävellen Peak funikulaarin läheltä. Botanical gardenilta lähdimme etsimään Hongkongin kuuluisia rullaportaita, jotka tosin kulkevat vain yhteen suuntaan ja ovat maailman pisimmät (800 m) ulkoilmassa olevat rullaportaat. Ne kulkevat aamuisin alaspäin ja loppupäivän ylöspäin, joten me saimme tällä kertaa kävellä rappusia pitkin alaspäin.

Kowloonin puisto
Botanical Gardens

The Victoria Peak

Hongkongin ehkä tunnetuin nähtävyys on Victoria peak, minne pääsee helpoiten funikulaarilla. Victorian vuori on 554 m korkea ja sieltä on näkymät merelle ja kaupungin ylle. Usein saattaa olla niin sumuista, ettei maisemia juuri näy ja meidän aikana oli hento sumu/pilvipeite maisemia peittämässä. Vuoren huipulta lähtee eri patikkapolkuja, me kävimme kahvilla läheisessä ostoskeskuksessa ja tottakai näköalatasanteella. Varaudu jonottamaan funikulaarille molempiin suuntiin.

Tsim Sha Tsui

Hongkong koostuu saaresta ja mantereen puoleisesta alueesta Kowloonista. Kowloonin Tsim Sha Tsuissa sijaitsee historiallinen vanhan juna-aseman kellotorni, jonka ympäristö on kivaa aluetta viettää aikaa esimerkiksi auringonlaskun aikaan. Täällä niemenkärjen rantakadulla on tilaa ihastella vastapäistä Hongkongin saarta, sen pilvenpiirtäjiä ja punapurjeisiä puuveneitä. Tätä väliä pääsee metron lisäksi paikallisella lossilla, eikä merimatka kestä kuin alle 10 min. Viereisen kulttuurikeskuksen seinälle tuli ainakin tuolloin pimeän tultua 3D pulseshow ja illalla vastarannalla lasershow. Rantapromenadilla on myös Avenue of Stars, eli elokuvatähtien oma katu. Kowloonin puolelta etsimme räätälin, joka teetti veljelleni 3 pukua, joista yhdestä tuli pukunsa hänen häihinsä.

Muita paikkoja

Mongkokin Ladies market on suuri markkinapaikka, missä myydään luonnollisesti vähän kaikenlaista, kaikkea vaatteista matkamuistoihin, lompakoita, leluja, laukkuja, hattuja. Tämä on ehkä tunnettu sen ryysiksestä ja täällä oli kyllä todella paljon ihmisiä – tämä onkin osa aitoa Hongkongia. Jos ei ihmispaljous hirvitä, niin Ladies market on mielenkiintoinen markkinapaikka, ei siellä oikein tiedä mihin silmänsä laittaa.

Times square – täällä ei vietetty kovin paljoa aikaa, mutta käytiin katsomassa missä Hongkongilaiset ovat tavanneet vaihtaa uutta vuotta.

The ONE on korkea ostoskeskus Kowloonissa ja tämän yläkerrassa Sky Diningin ravintoloissa on hienot näkymät kaupungin ylle. Menimme veljen kaveria tapaamaan myös toiseen korkeaan rakennukseen, International commerce centerin työpaikkaruokalaan ihastelemaan samalla maisemia 87 kerroksesta. Samassa rakennuksessa on Sky 100 näköalatasanne, josta saa ihastella maisemia hieman korkeammalta, sillä tämä ICC on Hongkongin korkein rakennus (484 m).

ICC 87 kerroksesta
The ONE drinkkipaikan näkymät kaupungin ylle

Ruoka

Hongkongissa on runsas ja monipuolinen ravintolatarjonta. Tapasimme matkan aikana monia veljeni kavereita opiskeluajoilta ja siten päästiin paikallisten suosimiin ravintoloihin, jotka kaikki osoittautuivat hyviksi paikoiksi. Dimsumia sain maistaa ensimmäistä kertaa ja paikallista katuruokaa. Ihastuin bubble waffleen ja maitotee eri mauilla oli myös hyvää. Korealainen BBQ oli kuitenkin se, joka vei lopullisesti kielen mennessään. Ravintolassa oli kiinteät hinnat ja pöytään sai tilata lisää lihaa jota grillata omassa ruokapöydässä ja se ruoka oli todella hyvää ja limsat sisältyi hintaan. Tämän jälkeen ihastuin Korealaiseen ruokaan, oi nam! Kowloonin puolella on useita korealaisia ravintoloita, mutta tämä paikka oli Korean Inn restaurant nimeltään.

Dimsumia
Korealaista BBQta

Hongkongiin lähdin sillä ajatuksella, että tämä on päätösreissu ”vapaa-aikakaudelle” ennen perheen perustamista, kun saa vielä yksin reissata ja seikkailla. Odotin jo kovasti häämöttävää perhe-elämää, jonka myötä reissaaminen varmaan jäisi (ei jäänyt) tai ainakin muuttaisi muotoaan. Halusin nauttia, mutta jostain syystä en tällä reissulla osannut rentoutua sitten ollenkaan. Vireystila oli koko matkan ajan tosi matala, eikä Hongkong kaupunkina ollut siihen syypää.

Entä ne opit?

Keskusteltiin matkan aikana veljen kanssa matkustusarvoista ja teinkin keskustelun pohjalta jonkun hyvän oivalluksen, jota en tietenkään enään muista – näin jälkeenpäin veikkaisin sen olleen se, että voisin itsekin joskus kohteessa ihan vain fiilistellä ja nauttia kohteesta sellaisena kuin se on, eikä vain kierrellä turistina nähtävyyksiä. Meillä oli veljen kanssa erilaiset rytmit, toinen halusi enemmän olla ja chillailla vanhassa kotikaupungissa ja toinen enemmän mennä ja nähdä. Matkan aikana tuli monta opetusta siitä, miten kannattaa jatkossa tehdä matkalla toisin ja hyvässä yhteishengessä todettiin:

• Tärkeää liikkua myös omin päin. Voi mennä hermot ja turhauttaa, jos joka paikkaan mennään yhdessä tai jos toista ei paikka kiinnosta yhtään.
  • Yksi majapaikka keskeiseltä sijainnilta – säästää liikkumisessa ja ajassa.
    • Me pyörittiin tosi paljon Tsim Tsa Tsu / Kowloonin puolella, joten sieltä olisi ollut järkevintä ottaa majapaikka. Loppulomasta yövyttiin pari yötä veljen entisellä koululla, josta matkaa keskustaan meni tunti suuntaansa. Päivässä kului siis 2 tuntia metrossa, sen ajan olisi voinut käyttää tehokkaammin jotain muuta tehden.
  • Jos suuri aikaero, ota ensimmäisenä päivänä vain rennosti, äläkä väsytä itseäsi entistä enemmän.
  • Aamiainen oltava majapaikassa – säästää aikaa ja rahaa.
    • Varsinkin raskaana ollessani ruoka oli tärkeässä asemassa ja kun en sitä kovin helposti aina saanut, muutuin kiukkuiseksi. Kun ruokaa saatiin, olivat annoskoot aika pieniä.
    • Päivä alkaa yleensä paremmin, kun saa heti ruokaa eikä tarvitse lähteä erikseen metsästämään sopivaa aamiaispaikkaa.
    • Meillä ei ollut aamiaista yhdessäkään majapaikassa.
  • Selkeät suunnitelmat ja toiveet – ei pettyneitä odotuksia.
    • Kompromisseja.

Yleiset fiilikset Hongkongista

Marraskuussa oli Hongkongissa miellyttävä sää, keskimäärin +24 astetta. Tosi sopiva ja ihanan lämmintä! Yksi asia mikä kaupungista tosin jäi erityisesti mieleen oli sen todella älypuhelin addiktoitunut kansa. Tarkkailin usein metrossa muita, sillä olin valehtelematta ainoa joka ei istunut puhelin kädessä. Se näky sai järkyttämään kun ajattelin kuinka ihmiset ovat aivan poissa tästä todellisesta maailmasta, kun ovat syvällä puhelimien syövereissä. Toinen asia mikä hämmensi oli ihan valtavan suuret kerrostalot. Hongkong taitaakin oli yksi maailman tiheimmin asuttu paikka!

Ymmärrän, miksi veljeni on ylistänyt Hongkongia. Kaupunki on todella monipuolinen ja sieltä löytyy jokaiselle jotakin. Siellä on suurkaupungin tunnelmaa pilvenpiirtäjineen, paljon nähtävää, hyvää ruokaa ja lapsille erilaisia teemapuistoja. Hongkongissa on myös upeita rantoja, joilla me ei valitettavasti ehditty käymään (ensi kerralla sitten!), paljon luontoa ja patikoitavaa! Ja yleisesti ottaen kaupungin tunnelma oli hyvä, tykkäsin! Hongkongista käsin kävin myös Macaossa ja Shenzhenissä.

Vastaavia hyviä kokemuksia kaupungista voit lukea myös maapalloilija blogista

2 kommenttia

• Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Näköjään perjantaina kirjoittamani kommentti hävisi johonkin.

Minkä verran nuo kaapelihissi- ja funikulaarikyydit muuten maksoivat? Olen myös ihastunut korealainen BBQ-ruokaan. Ihan mahtavaa, kun saa grillailla lihat omassa pöydässä. Jo tuo korealainen BBQ-ruoka olisi varmasti riittävä syy matkustaa Etelä-Koreaan.

• Elina

Oon matkapäiväkirjaan kirjoittanut, et 2 kpl yhteen suuntaan kaapelihissilippua olis maksanut yhteensä 160 rahaa (vuonna 2016). Eli joku 80 HK dollaria kpl.

Funikulaari maksoi 32 dollaria, mut se meni octupus matkakortilta tai et sillä ladattavalla kortilla pysty tuon matkan maksaa. Funikulaarilla mentiin meno-paluun ja molempiin suuntiin jonotettiin 15-20 min.

No niin olis! Oon samaa mieltä, se ruoka vie kyllä kielen mennessään, todella hyvää! En oo yhtään perehtynyt, löytyiskö suomesta mitään hyvää korea bbq ravintolaa!? 🙂