Matkavuosi 2018 paketissa

Olen ollut koko tämän vuoden kotona lapsen kanssa ja se on antanut erilaisen vapauden matkustaa, mutta ajallisesti en ole matkustanut sen enempää kuin ollessani töissäkään. Olen nauttinut tosi paljon kotona olosta, tämä aika on ollut elämäni parasta aikaa. Tämä blogini on kotona olo aikana ollut pieni henkireikä antaen itselleni välillä omaa aikaa ja pientä irtiottoa niin tiiviistä lapsiarjesta. Työt kutsuu taas tammikuussa ja odotan jo töihin paluuta ja ”tavallista” arkea. Kun nyt mietin alkuvuotta, niin tuntuu että tämä on ollut hyvällä tavalla tosi pitkä vuosi. Tammikuussa kirjoitin postauksen, jossa mietin tämän vuoden matkahaaveita. Mitkä niistä lopulta toteutui? Missä kävin ja mikä jäi parhaiten mieleen vuodesta 2018? On aika laittaa vuosi 2018 pakettiin ja tehdä lyhyt yhteenveto toteutuneista matkoista.

Tammikuussa lähdin vauvan kanssa matkamessujen jälkeen Äkäslompoloon. Siellä oli asteita parhaimmillaan -25, mikä rajoitti niin pienen kanssa ulkoilua. Itse nautin ihan valtavasti kovista pakkasista, en valehtele vaikka sanon etten palellut yhtään. Siedän kylmää hyvin, ehkä jopa paremmin kuin kuumuutta.

Olin jopa pakannut hiihtosukset mukaan ja kuvitellut, että saisin tällä reissulla edes sen verran omaa aikaa kun äitini oli mukana, mutta vauvalla oli pahuksenmoinen eroahdistus päällä, etten päässyt edes mökin vessaa pidemmälle ilman itkua. Tämä oli aika rankka loma mutta maisemat olivat ihanat ja lunta oli valtavasti. Loman kohokohta oli käydä koiravaljakko ajelulla 🙂

Muistan kuinka viimeisenä iltana yritin vetää sitä Lapin lumoa kaikilla aisteilla sisään, sillä tiesin kuinka vaikeaa olisi palata takaisin kotiin pohjoisesta. Vaikeaa se taas olikin.

Maaliskuussa kävimme päivä Uumajassa risteilyllä. WasaLinella oli hyvä tarjous: auto + 4 henkilöä 60 e. Käytiin Uumajassa lähinnä vaan kaupoilla ja pikaisesti Ikeassa… Odotan kyllä sitä Merenkurkkuun tulevaa uutta laivaa, toivottavasti matka-aika on sillä lyhyempi kuin nykyisellä laivalla, nyt matka-aika on 4,5 h suunta. Olen kyllä muuten iloinen siitä, että tuo Vaasa-Uumaja reitti on piristynyt ja siihen on panostettu.

Kärsin koko kevään ihan hullusta matkakuumeesta. Olin ihan hirveän levoton, kun ei ollut mitään matkaa horisontissa ja hypin kotona aivan pitkin seiniä! Sitten varasin synttärimatkan lennot, mutta sekin matka oli vasta loppuvuodesta. Ei auttanut vaikka oli matka varattuna, piti päästä jo aiemmin reissuun.

Toukokuussa sai matkakuumeilu loppua ja lähdin lapsen kanssa kahdestaan kummitätini luo Sarajevoon. Sarajevo oli aito, mielenkiintoinen ja tosi lapsiystävällinen. Kävin eläintarhassa, nautin kiireettömästä ajasta kaupungilla ja ihastelin Sarajevoa viereisen vuoren päältä. Jäi tosi positiivinen kuva kohteesta!

Kesäkuussa lähdimme ystäväperheen kanssa juhannuksen viettoon Krakovaan. Yleensä pyörittelemme vain peukaloita juhannuksena, joten ei tarvinnut kuin minuutin miettiä, kun meitä kysyttiin matkalle mukaan. Matka oli tosi kiva ja olin yhteisestä matkasta tosi iloinen. Puolalaiset viettivät siellä juhannusta Wianki festivaaleilla.

Mies kävi Auschwitzissä, missä olin itse käynyt Interrail matkan aikana. Siitä kirjoitin vasta tämän vuoden alkupuolella tänne blogiin enkä olisi helmikuussa uskonut, että olisin näin pian Krakovassa jo takaisin. Itse en sittenkään mennyt enää uusintakierrokselle Auschwitziin. Mies sanoi sen olevan todella vaikuttava paikka ja suosittelee siellä käymistä.

Pidin Krakovasta tosi paljon ensimmäisellä kerralla, mutta toisella kerralla en saanut enää samaa fiilistä. Se ensivaikutelma oli jo tehty aiemmin! 🙂 Miehellä ei ollut kesällä muita lomia, joten emme kesällä juurikaan missään muualla matkustelleet, kävimme vain Helsingissä mikä toisaalta tuntui siltä kuin olisi ollut ulkomailla.

Elokuussa vuokrasimme viikonlopuksi mökin Konginkankaalta. Tykkäämme mökkeillä ja tämän viikonlopun teemme joka vuosi nimenomaan koirien vuoksi, sillä kotiseudullamme ammutaan ilotuliteraketteja huvilakauden päättäjäisten takia. On iso helpotus kun ei sisämaassa ammuta raketteja, osa meidän koirista kun pelkää niitä. Tämä taisikin olla meidän kesän ainut mökkiviikonloppu.

Tämän jälkeen oli yllättäen Sardinian vuoro. Olin yhtenä kesäpäivänä takapihalla, enkä edes miettinyt mitään matkaa kun yhtäkkiä pamahti päähäni haluan Sardiniaan! Hämmennyin itsekin, että mistä tuo päähänpistos yhtäkkiä tuli, en tuntenut ketään joka olisi siellä käynyt, enkä ollut nähnyt paikasta kuvia saatika lukenut siitä mistään. Laitoin siskolle viestiä, joka suostui lähteä reissu kaveriksi mukaan. Meillä oli mukavan lämpöinen ja aurinkoinen loma saaren itäpuolella.

Ihastuin Sardinian rauhalliseen tunnelmaan ja se oli tosi kaunis saari. Harmi ettei kovin laajasti nähty saarta, mutta olin kaivannut vain rauhallista Välimeren rantalomaa yhdessä paikassa. Perillä huomasin kuinka ikävä minulla olikaan ollut takaisin Välimerelle, oli ihanaa olla täällä hyvin monen vuoden tauon jälkeen.

Majoituimme Agriturismossa paikallisella maatilalla, missä oli monenmoisia maatilan eläimiä ja söimme aamiaisella maatilan omia paikallisesti tuotettuja ruokia. Sain kaipaamani uima-altaan mutta aurinkotuolissa en ehtinyt juurikaan maata, taapero piti kiireisenä. Tykkäsin majapaikaista tosi paljon ja oli kivaa vaihtelua perinteiselle hotellille. Tämä oli rento loma ja jonain päivänä haluan palata saarelle takaisin ajan kanssa, niin paljon jäi näkemättä.

Syyskuussa oli miehelläkin vihdoin lomaa ja lähdimme koko perhe yhdessä ruska-aikaan Lappiin, Pallakselle. Olimme Lapissa viikon ja ruska oli tuolloin parhaimmillaan. Vaelsimme yhtä päivää lukuunottamatta joka päivä ja taapero viihtyi kantorinkassa todella hyvin. Pallaksessa oli parasta se, että sieltä puuttui suuret palvelut ja ”turistikeskukset”, vain luonto ja tunturit oli ympärillä. Tuntui että tämä oli juuri oikea paikka meille.

Pallaksen tunturijono oli todella vaikuttava ja niin rauhoittava. Paluumatkalla pysähdyimme myös Rovaniemellä, missä olin halunnut käydä uudestaan. Menomatkalla ajoimme ensimmäistä kertaa Tornionjoen Ruotsin puolta ylös ja se oli kyllä tosi piristävä uusi ajoreitti pohjoiseen. Päätimme jo tämän reissun aikana yksimielisesti, mikä tulee olemaan meidän seuraava ruskakohde.

Marraskuussa koitti perinteinen marraskuu loma ja samalla minun 30-v syntymäpäivämatka. Aika pian matkamessujen jälkeen päätin synttärimatkakohteen olevan sekä Malediivit että Sri Lanka. Varsinkin Sri Lanka tuntui jollain lailla niin omalta kohteelta. Valinta osui kyllä ihan nappiin! Lensimme ensin Malediiveille, missä otimme rennosti Maafushin saarella. Sieltä lensimme Sri Lankaan, mitä kiersimme viikon. Paluumatkalla olimme vielä yhden yön Dohassa. Matka koostui ikäänkuin alkupalasta, pääruoasta ja jälkiruoasta 🙂

Menikö alkuvuoden haaveilut yks yhteen vuoden toteutuneiden matkojen kanssa? Aika lailla meni, pääsin Bosniaan, kauan haaveilemalle Välimeren saarelle ja syntymäpäivämatkalle johonkin hieman kauemmaksi kookospalmujen luo. Pohjoiseenkin pääsin kuin pääsinkin kahdesti. Kaikki haaveilemani kohteet eivät totetunueet, mutta niin ei ollut tarkoituskaan tapahtuvan.

Toteutuskelpoisen Budapestin joulumarkkinamatkan tiputin pois, kun meillä oli tämä meidän mittakaavassa ”isompi” matka takana marraskuussa, joulukuu olisi tullut aivan liian äkkiä ja takana aika tiivis syksy jo muutenkin. Uusi yritys joku toinen vuosi! Vaikken Budapestiin asti joulumarkkinoille lähtenytkään, ajoi saman asian Helsingin kansainväliset joulumarkkinat, missä söin sattumalta juuri Unkarilaista rullapullaa.

Tämän vuoden matkat olivat kaikki tosi kivoja ja kuitenkin keskenään aika erilaisia, oli lumista- ja ruskaista pohjoista, tropiikkia, välimerta ja kaupunkilomia. Teki hyvää kun oli niin isoja kontrasteja, eikä samanlaisia lomia toisensa perään. Jos mietin mikä näistä matkoista oli vuoden paras, niin vastaisin että ihan kotimaan Pallaksen vaellusloma. Se oli niin minun näköinen loma, ruska ja Lappi ei vaan voi mennä tällä tytöllä pieleen. Mutta tehän tiedättekin, että sydämeni on muutenkin aina Lapissa! Retkeilimme muuten tänä kesänä hämmästyttävän vähän tai oikeastaan ei juuri lainkaan. Mitä ihmettä!

Syntymäpäivämatka jakaa kyllä ehdottomasti myös ykkössijan, se oli niin onnistunut kokonaisuus ja meille aika harvinainen tropiikkiloma. Tropiikki näköjään voittaa kun valitaan häämatkaa ja syntymäpäivämatkoja! 🙂 Sardinia oli myös niin ihastuttavan piristävä tuttavuus. Tykkäsin oikeastaan kaikista tämän vuoden matkoista ihan hirveän paljon. Mutta yksi asia yhdisti erityisesti näitä kaikkia tämän vuoden matkoja, nimittäin rentous! Olen selvästi rauhoittanut tahtia todella paljon aikaisemmilta vuosilta. Enää ei juosta paikasta toiseen nähdäksemme mahdollisimman paljon, vaan valikoimme matkan päälle muutaman kivan jutun ja sitten vain olemme.

Vielä yksi juttu, vuoden 2019 matkakohteet on jo päätetty! En paljasta niitä vielä, mutta tulemme perheenä suuntaamaan ensi vuoden aikana länteen sekä pohjoiseen ja matkoja yhdistää luonto. Kohteet ovat sellaisia, joihin nimenomaan puolisoni haluaa matkustaa (ja tottakai minäkin!). Ensi vuonna matkustamme siis enemmän hänen intressien perässä. Odotan kyllä niitä matkakohteita kans todella paljon! Mutta ennen sitä, rauhoitamme alkuvuoden päiväkodin aloittamiselle ja taaperon unikoulun viimeistelylle, mikä sai suuria kolhuja Pallaksen matkan jälkeen.

Jännittävää uutta vuotta 2019!

0 kommenttia

• Emma

Tuttuja kohteita 🙂 Minäkin ihastuin tänä vuonna Sardiniaan, Malediiveilla kävin pari vuotta sitten pyöreitä 39-vuotissynttäreitä viettämässä 😀 Hyvää uutta matkavuotta!

• Aron / Ja sitten matkaan...

Olipas hauska tuo Sardinia-päähänpisto. Vaan eihän sille mitään voi, pakkohan sitä on lähteä, jos siltä tuntuu. 🙂 Sardinia on varmasti kiva saari, vaikka en siitä oikein mitään tiedäkään. Tosin Sardiniasta tulee aina mieleen eräs Monty Pythonin älyvapaa sketsi ja siksi minua alkaa aina hymyilyttää saaren nimen kuullessani. 🙂

• Elina

Joo 😀 Joskus se matkakuume iskee tuollakin lailla! Enpä itekään saaresta mitän tiennyt muutakuin että sijaitsee jossain Italian lähellä Välimerellä ja oli aika iso saari loppu peleissä. Haha, sehän on just hauska jos Monty Python tulee mieleen! 😀

• Christa / Traveldreamer

Sardiniaan olisi kyllä kiva joskus päästä. Tuo teidän agriturismo näyttää todella kivalta paikalta, josta meidän lapset varmasti tykkäisivät.
    Me piipahdamme tulevalla Malediivien lomalla myös Maafushilla, vaikka luulen ettei se ole yhtä meidän makuun kuin rauhallisemmat saaret. Mutta Malediivit on vaan ihana, oli saari mikä tahansa.

• Elina

Tosta agriturismosta kirjoitan erillisen postauksen myöhemmin, mutta oli kyllä tosi kiva ja taaperokin tykkäsi kun oli niin paljon eläimiä! 🙂 Rauhallinen paikka ja Sardiniassa nuo agriturismot on aika yleisiä 🙂 Ihanaa Malediivien matkaa teille! Se on kyllä niin ihana kohde myös! Onhan se mukava nähdä myös paikallista saarta, meiltä taas jäi nuo resortit kokonaan kokematta.

• Marja

Olipa kivoja kohteita kaikki. Lappi on kyllä aina mielessä ja sinne haluan kyllä ehdottomasti ruska-aikaan vielä joskus. Mekin ollaan käyty Sardiniassa, kun lapset oli pieniä, Algherossa oltiin rannikolla. Tuo agriturismo vaikuttaa tosi kivalta, olisi kiva nähdä muutakin siellä kuin rannikkoa.