Höga Kusten meri

Piipahdus Höga Kustenilla ja epätoivoinen yritys päästä Högbondenin majakalle

Kesän roadtrip Keski-Norjaan alkoi Ruotsista ja tarkoituksenamme oli pysähtyä Höga Kustenilla käydäksemme Högbondenin majakalla. Ihan kaikki meni lopulta pieleen, miten päädyin luontopolulle ja pääsinkö koskaan majakalle asti?

Högbondenin majakka sijaitsee saarella Höga Kustenin maailmanperintöalueella ja sinne kulkee kesäisin venekyyti useita kertoja päivässä kahdesta eri satamasta, Bönhamnista ja Barstasta. Aikatauluissa on siis paljon joustoa.

Olimme edeltävänä iltana saapuneet Wasalinella Vaasasta Uumajaan ja yöpyneet Uumajassa puskaparkissa Stöcksjöbadetin uimarannalla.

Koska olimme matkalla Norjaan, tuli meidän lääkitä koira viimeistään Ruotsissa 24 tuntia ennen Norjan rajan ylittämistä. Sen vuoksi meillä oli Ruotsin puolella myös aikaa ja ensiksi oli suunnattava Uumajaan eläinlääkäriin (Djurkliniken i Umeå) lauantai aamuksi klo 10 ekinokokki lääkitystä varten.

Kun lähdimme ajamaan eläinlääkäristä pois, ohitimme risteyksen ja päädyimme vahingossa pyörimään jollekin 30 km/h asuinalueelle 20 minuutiksi ennen kuin pääsimme taas kartalle. Kelloa katsoessani totesin, että emme ehtisi seuraavaan venekyytiin. Noh, menisimme siis seuraavalla.

Bönhamn
Ekinokokkilääkitys annettava viimeistään Ruotsissa 24 tuntia ennen Norjaan saapumista

Mutkia matkaan

Järkeilimme, että meidän kannattaisi kuitenkin syödä ennen kuin menemme saarelle, joten päätimme suosiolla siirtää matkaamme vielä yhdellä venevuorolla. Pysähdyimme Örnsköldsvikiin syömään ja kauhuksemme MAX-ravintola oli aivan tupaten täynnä. Tiedustelin kauanko ruoan saamisessa menisi ja vastaus oli 20 min, ok. Jäämme odottamaan.

Kun saimme ruoat, huomasin että olin tilannut ruoat väärin ja meiltä puuttui puolet hampurilaisista. Ei kun tilaamaan uudestaan ruokaa ja jälleen odottamaan. Katsoin hermostuneesti kelloa ja veneiden aikatauluja, missaisimme kolmannenkin lähdön.

Päätimme ehtiä vielä neljänteen lähtöön ja ajoimme mutkaista tietä kilpaa kellon kanssa Bönhamnin satamaan. Lähtöön olisi enää 6 minuuttia kun saavuimme parkkipaikalle. Kun olimme saaneet asuntoauton parkkiin parkkipaikan taaimmaiseen nurkkaan, totesin itkukurkussa että emme ehdi. Kahden pienen lapsen kanssa ei noin vain juosta veneeseen.

Päästyämme Bönhamnin satamaan, näimme kaukana veneen jo ajelehtivan. Pettymys oli aivan valtava. Olimme suunnitelleet Norjan reitin sen mukaan, että pääsisimme kesän reissulla samalla käymään Höga Kustenilla ja Högbondenin majakalla ja olin odottanut sitä ihan valtavan paljon. Se oli yksi reissun kohokohdista, mikä toteutuisi heti reissun alussa.

Olimme kaikki pahalla päällä ja minä tietenkin pahimmalla tuulella. Mies lähti pojan kanssa takaisin asuntoautolle keittämään kahvia ja minä suuntasin tytön kanssa viereiselle Blå stigen luontopolulle, jota Pelle Åbergsgårdenin majakapaikan omistajat olivat meille talvella suositelleet, mutta mikä oli silloin talven retkellä jäänyt tekemättä.

Totesin itsekseni, että luontoon lähteminen oli tässä tapauksessa parasta lääkettä ja paras tapa päästellä ulos höyryjä.

Blå stigen

Blå stigen on vajaa pari kilometriä pitkä ympyräreitti, joka lähtee nousemaan Bönhamnin vierasvenesataman takaa kallioille. Reitillä on sinisiä merkintöjä ja kyltti ”Blå stigen 30 min”.

Auton voi jättää ylämäen parkkipaikalle, mihin reitti päättyy, joten ensin kannattaa käydä Bönhamnin kylässä ihastelemassa ja pyörimässä. Bönhamnin reitti on helppo ja soveltuu hyvin myös lapselle. Reitillä on kallioita ja vähän korkeuseroja, esteetön se ei ole.

Blå stigen reitiltä avautuu kauniit maisemat merelle ja maailmanperintöalueen saaristoon. Reitillä on kallioita ja mäntyjä ja pian avautuu maisemat saarelle jossa Högbondenin majakka sijaitsee.

Jäin toviksi katsomaan saarta, minne meidän oli tarkoitus mennä mutta nyt olin kirjaimellisesti jäänyt rannalle ruikuttamaan. Högbondenin majakalla voi myös yöpyä, joten ehkä tämä tarkoittaa vain sitä että palaamme sinne uudemman kerran paremmalla ajalla.

Reitiltä ei kuitenkaan itse majakkaa näy, sillä se sijaitsee saaren toisella puolella. Blå stigen reitillä on myös tälle maailmanperintöalueelle tyypillistä kivirakkaa. Viimeinen pätkä kävellään metsän läpi takaisin parkkipaikalle. Reitti on lyhyt ja mukava ja maisemat reitiltä kauniit.

Mikäli ei aio yöpyä Högbondenin majakalla, voi sinne tehdä päiväretken ja lähellä Bönhamnia, keskeisellä sijainnilla sijaitsee Pelle Åbergsgårdenin majapaikka, jota voin lämpimästä suositella. Yövyimme siellä viime talvena ja sieltä saa hyvää palvelua ja vinkkejä myös suomeksi. Tosi ihana majapaikka! Täältä voit lukea meidän kokemuksia siitä majapaikasta.

Ruotsin halki kohti Årea

Oli hilkulla, että auton nokka olisi tästä sekoilusta ja perheriidasta kääntynyt heti alkuun takaisin kohti Suomea, mutta onneksi jatkoimme matkaa. Emme tällä kertaa jääneet tämän pidemmäksi ajaksi kertaa Höga Kustenille, sillä ajomatkaa oli samalle päivälle runsaasti jäljellä. Illalla piti olla vielä lähempänä Ruotsin ja Norjan rajaa. Matkamme jatkui Ruotsin halki kohti Norjaa ja yövyimme seuraavan yön Åressa.

Olemme aiemmin ajelleet Höga Kustenin läpi etelästä päin tultaessa, mutta tällä kertaa jatkoimme sisämaahan päin ja yllätyimme kuinka pitkästi vuoristoiset maisemat jatkuivat sisämaahan, Kramforsiin ja Sollefteåån, ne kuuluvat myös Korkeaan rannikkoon.

Reitti Ruotsin halki Åreen oli ensikertalaiselle kiva ja kun illalla saavuimme Åreen, oli siellä niin sumuista ettemme nähneet vuorten huippuja lainkaan. Ajoimme Bustadmonin tien varteen puskaparkkiin, missä saimme ihailla (sumuisia) tunturimaisemia.

Missä yöpyä puskaparkissa Åressa
Åren puskaparkista

Käynti Högbondenin majakalla ei siis tällä kertaa toteutunut ja nyt kun tapahtuneesti on useita kuukausia, kestää muistella tätä päivää myös hyvällä. Harvoin reissuilla asiat menevät aivan katastrofaalisiksi, mutta tämä oli kyllä sellainen farssipäivä että olin aivan käpynä. Lasten kanssa matkustaminen nimittäin osoittautui myös haastavaksi kun tappelivat keskenään koko automatkan.

Hyvä puoli päivässä oli kuitenkin se, että pääsimme käymään uudestaan Höga Kustenilla, meille sattui hyvä sää vaikka vuorotellen satoi ja paistoi. Högbondenin majakan sijaan saan kokea Blå stigenin reitin joka oli varsin kiva ja lyhyt reitti ja jolla oli kauniit maisemat merelle ja Höga Kustenin saaristoon, ja Högbondenille.

Onko sulla reissussa sattunut aivan katastrofaalinen päivä, kun kaikki on mennyt pieleen ja sinä tai koko matkaseurue on ollut aivan hermoraunioina?

2 kommenttia

• Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Olipa harmillista tuo veneen missaaminen, mutta mukavaa että tässä vaiheessa pystyt muistelemaan päivää jo hyvällä. Suunnittelen yleensä reissuja varsin tarkkaan, niin harvoin sattuu mitään katastrofaalista. Joitain kertoja on ainakin Yhdysvalloissa kuitenkin käynyt niin, että ennakoimattomat ruuhkat ovat osittain suunnitelman pilanneet tai vähintänkin pakottaneet tekemään siihen muutoksia.

• Elina

Se on melkeen matkustamisen suola, että aina jotakin yllättävää tapahtuu. Usein se ei välttämättä naurata just sillon mutta jälkeenpäin kyllä! 😀 voin kuvitella, että ruuhkaan joutuminen olis todella stressaavaa jos esim pitäisi ehtiä lennolle tms.