Pidennetty viikonloppu Höga Kustenilla, Pelle Åbergsgårdenilla majoittuen

Postaus sisältää mainoslinkin, joka on merkitty *merkillä

Päätimme alkuvuodesta melko extempore lähteä puolison kanssa kahdestaan jälleen käymään Höga Kustenilla. Lähdimme perjantai aamuna laivalla yli Uumajaan ja palasimme takaisin sunnuntaina. Tämä oli jo kolmas kerta Ruotsin Höga Kustenilla vuoden sisällä ja tällä kertaa majoituimme Pelle Åbergsgårdenilla, jota voin lämpimästi suositella Höga Kusten majoitustukikohdaksi.

Ihastuimme viime vuonna Ruotsin Unescon maailmanperintökohteeseen Höga Kusteniin ja päätimme jo silloin, että palaamme takaisin mahdollisimman pian. Jo syksyllä kävi mielessä, että olisi ihana kokea Höga Kusten myös talvella, joten toteutimme haaveen melko pian vuodenvaihteen jälkeen loppiaisena.

Laiva oli Uumajassa jo klo 10:30, joten pääsimme hyvissä ajoin siirtymään parin tunnin ajomatkan päähän. Pysähdyimme lähes samoissa paikoissa kuin viimeksikin, Örnsköldsvikissä, Naturkompaniet outletissa ja Docksta skon kenkäliikkeessä.

Ennen majapaikkaan kirjautumista kävimme ajelemassa Norrfällsvikenissä, mutta jo siinä vaiheessa alkoi ilta hämärtyä sen verran tumman puhuvaksi, että erotimme Norrfällsvikenin punaiset venevajat juuri ja juuri. Norrfällsvikenin leirintäalueen vierestä lähtee patikointireittejä luonnonsuojelualueelle.

Perjantaina kävimme illallisella High Coastin viskitislaamolla, koko lauantain pyhitimme Nordingrån alueella patikoimiseen. Kävimme myös majapaikan lähellä sijaitsevassa Mannaminnessa, joka on yksi Höga Kustenin suosituimmista käyntikohteista. Mannaminnen historia liittyy myös majapaikkaamme Pelle Åbergsgårdeniin, joka oli sen verran sympaattinen paikka, että kerron tässä postauksessa teille näistä molemmista lisää.

Pelle Åbergsgårdenin ateljemökki

Höga Kusten majoitus: Pelle Åbergsgården

Pelle Åbergsgården sijaitsee Björnåsin kylässä Nordingråssa, Höga Kustenin sydämessä ja sijainti on tukikohdaksi oikein loistava, kun majapaikan lähiympäristössä on paljon mielenkiintoisia käyntikohteita. Viimeksi yövyimme Dockstassa, Skulebergin alapuolella mutta täällä pääsee hyvin kokemaan Höga Kustenin taianomaisen maadoittavan rauhallisuuden ja mutkittelevat tiet vuoristomaisemineen, Nordingrån alueella on nimittäin paljon patikoitavaa.

Olin jo syksyllä bongannut Pelle Åbergsgårdenin ihanan ateljemökin ja ihastunut sen tunnelmallisuuteen ja sen terassilta aukeavaan maisemaan. Ilokseni oli majoitus loppiaisen alla vapaana ja kun olin majapaikkaan varausta tehdessä yhteydessä, sain kuulla että Mirja, toinen majapaikan omistajista on suomalainen. Tässä heti alkuun teille jo siitä syystä lämmin suositus majapaikkaan, täältä saa nimittäin palvelua ja vinkkejä siis myös suomeksi!

Tutustuimme majoituksen aikana mukaviin ja ystävällisiin Mirjaan ja Fredrikiin, jotka ottivat meidät lämpimästi vastaan ja myös Fredrik osaa jonkin verran suomea. He olivat vuosia sitten ihastuneet Höga Kusteniin ja kokeneet samanlaisia tuntemuksia, mitä mekin koettiin täällä syksyllä. Heilläkin oli ollut jatkuva kaipuu pohjoiseen ja kerta toisensa jälkeen he palasivat Tukholmasta takaisin Höga Kustenille. Lopulta he jättivät kyläläisten postilaatikoihin postikortin, jossa esittivät toiveen löytää alueelta itselleen talon ja ei mennyt kuin pari päivää kun onni potkaisi. Vuonna 2018 he jättivät Tukholman taakseen, tekivät elämänmuutoksen ja ostivat Pelle Åbergsgårdenin ja muuttivat tänne.

Mirjalta ja Fredrikiltä saa runsaasti räätälöityjä vinkkejä ja suosituksia alueelle. Meilläkin meinasi muuttua suunnitelmat huonon sään vuoksi, joten he olivat heti aamusta meihin yhteydessä ja antoivat sään mukaiset uudet suositukset. Oli ihanan hyvää palvelua kun majapaikasta sai räätälöityjä vinkkejä, siksi pienemmissä majapaikoissa on aina mukava majoittua. Meillä oli alustavia suunnitelmia mitä halusimme viikonlopun aikana kokea, mutta otimme kiitollisina vastaan heidän suositukset ja vinkit jotka osoittautuivat hyviksi.

Pelle Åbergsgården on kestävän matkailun majoituspaikka
Maisema ateljemökin terassilta

Majoitus Höga Kustenin Pelle Åbergsgårdenilla

Ateljemökki kahdelle

Pelle Åbersgårdenilla voi majoittua pihapiirin isompaan tupaan tai pienempään ateljemökkiin. Me varasimme majoituksen tunnelmallisesta ja sympaattisesta ateljemökistä, joka sijaitsee pihapiirin perällä rinteen reunalla. Mökin terassilta voi kuulemma nähdä joskus hirviä ja ilveksiä ja terassi on hyvä paikka bongailla talvella myös revontulia kun valosaastetta on vähän.

Ateljemökki koostuu eteisestä, jonka hyllyllä on nokipannu, nuotion sytytystarvikkeet ja otsalamppu. Miten ihanasti on mietitty näinkin yksityiskohtaisesti vierailijoita, nuotiopaikka nimittäin sijaitsee ihan mökin vieressä metsän reunassa. Näköala mikä mökin terassilta avautuu, on ennen ollut merenpohjaa ja terassin edessä on joskus ollut meri – tätä on korkea rannikko Ruotsissa.

Tuvassa on penkki, pyöreä keittiönpöytä, jääkaappi, kaasuliesi, tiskiallas, mikro, veden ja kahvinkeitin. Talvella ei tule juoksevaa vettä, mutta vettä on kanisterista saatavilla. Tuvassa on kaksi erillistä sänkyä, joissa nukuin molemmat yöt erittäin hyvin. En muista milloin olisin herännyt niin levänneenä, kuin mitä ensimmäisenä aamuna heräsin.

Ateljemökin sisäovi on erikoinen ja uniikki, sillä siitä on muodostunut vanhojen taiteilijoiden vieraskirja, taiteilijoiden jotka ovat viettäneet täällä aikaa. Pelle Åbergsgården on nimittäin kuulunut kuuluisan Ruotsalaisen taitelijaperheen omistukseen. Pelle Åbergsgårdenin päärakennus, jossa omistajat asuvat on 1800-luvulta ja 40- ja 50-luvulla Tukholmalainen taiteilija Pelle Åberg vietti täällä kesäisin paljon aikaa, sittemmin tila siirtyi hänen pojalleen Anders Åbergille.

Tunnelmallinen ateljemökki
Ateljemökin uniikki ovi
Ateljemökki on sopiva kahdelle henkilölle

Pihatalo isommalle porukalle

Pääsimme myös tutustumaan pihapiirin isompaan tupaan Gårdshusiin, joka myös henki rauhallista, kodikasta ja seesteistä tunnelmaa. Tupaan mahtuu majoittumaan laadukkaissa sängyissä 2-8 henkilöä, joten sopii hyvin perhekunnille, ystäville tai suuremmille porukoille. Alakerrassa on iso keittiö, mihin mahtuu isompikin seurue yhdessä kokkaamaan. Alakerrassa on 2 erillistä makuuhuonetta ja yläkerrassa on 2 makuuhuonetta ja iso oleskeluaula, mistä löytyy myös lapsille leikkinurkkaus. Ihanasti on otettu lapsetkin täällä huomioon.

Erillisessä rakennuksessa on ateljemökin vessa ja suihku ja gårdshusin suihku, sekä erillinen sauna minne mekin pääsimme saunomaan talvimyrskyisen patikkapäivän päätteeksi. Saunan voi varata pientä lisämaksua vastaan, mutta saunan käyttö sisältyy majoituspaketteihin joita majoituspaikalla on useita.

Isompaan tupaan tarjotaan matkailijoille myös täyshoitoa, jolloin tuodaan valmiit paikalliset ruokatarvikkeet valmiiksi jääkaappiin, viedään vieraat ulos syömään paikallisiin ravintoloihin ja kuljetetaan retkille. Jos haluaa päästä helpolla ja jättää kaiken suunnittelun muille, on täyshoitopaketti hyvä vaihtoehto ja täyshoitopaketit ovat tarjolla kaikkina vuodenaikoina, saatavilla on myös mm. vaelluspaketteja.

Halutessaan varata täyshoitopaketin ole majapaikan omistajiin yhteydessä heidän kotisivujen kautta. Mikäli haluaa matkustaa paikan päälle julkisilla kulkuvälineillä, voi majapaikan omistajien kanssa sopia hakeminen esim. juna-asemalta, he keskittyvät toiminnassaan vahvasti kestävään matkailuun.

Gårdshusin yläkerrassa on iso viihtyisä aula ja kaksi erillistä makuuhuonetta
Alakerrassa on vessa, kiitettävän iso keittiö ja kaksi makuuhuonetta

Mannaminne

Mannaminnea alettiin rakentamaan 1980-luvulla ja on uniikki nähtävyys Nordingråssa. Mannaminnessa sekoittuu paikallisuus ja maailman kulttuurit, taide, tekniikka, historia ja tulevaisuus. Paikan on rakentanut Barbro ja taiteilija Anders Åberg, joka on majapaikkamme entisen omistajan Pelle Åbergin poika, siksi Mannaminne kannattaa ehdottomasti sisällyttää samalla vierailuun.

Me vierailimme Mannaminnessa myrskyisenä talvipäivänä, jolloin pihapiiri oli lumenpeitossa eikä paikka ollut auki, paljon jäi näkemättä ja kokematta mutta saimme silti hyvin paikan hengestä kiinni. Pihapiiri on kuin iso ulkoilmamuseo, jonka sisällä on useita pienempiä museoita. Mannaminne on tämän maailmaperintöalueen yksi suosituimmista käyntikohteista ja se sopii koko perheelle.

Pääsimme näkemään Eesti ja Norja talon, ikkunan takaa kurkistimme isoa mammuttia, näimme kiinan paviljongin, toisen rakennuksen sisällä ison maapallon, ratikan ja metrovaunun, draken lentokoneen, Unkari talon, norjalaisen sauvakirkon ja paljon, paljon muuta. Ehdottomasti palaamme tänne vielä lasten kanssa uudestaan, kun Höga Kustenille seuraavan kerran tulemme. Täällä on kertakaikkiaan sekoitettu niin paljon kaikkea keskenään ja on niin jännä käyntikohde, että uteliaisuus herää henkiin.

Höga Kusten – Nordingrån lähipalvelut

Pelle Åbersgården tekee yhteistyötä muiden paikallisten matkailuyritysten kanssa ja he vuokraavat yhteisesti myös sähköpyöriä ja kajakkeja. Vajaa varttitunnin päästä majapaikasta löytyy ICAn ruokakauppa ja sen yhteydessä on pieni 22 kwh sähköauton latauspaikka, suurempitehoinen laturi löytyy E4 tien varrelta Ullångerista. Me kävimme syömässä Höga Kusten pizzat (patikan päätteeksi) sillä aikaa kun auto oli latauksessa.

Meille myös suositeltiin majapaikan lähellä sijaitsevaa Gårdsbutikeniä, missä on sekä ravintola että paikallinen herkkumyymälä. Myös Tunnbröd & Deli Ullångerissa on paikallinen ja suosittu ravintola, mistä saa haettua myös mukaan ruokaa, erilaisia juustoja, makkaroita, ohutleipää joka on tyypillinen Höga Kusten juttu. Alueella riittää hyvin näkemistä ja kokemista ja majapaikan omistajat osaavat antaa räätälöidyt vinkit juuri teille.

Tunnelmallinen pieni punainen ateljemökki

Pelle Åbergsgårdenin *ateljemökki oli ihanan sympaattinen ja rauhallinen majoituspaikka Höga Kustenilla, jota voin lämpimästi suositella erityisesti suomesta tuleville matkaajille, omistajatkin ilahtuvat kun saavat puhua suomea!

Nordingrå on Höga Kustenin sydän, joten täällä pääsee hyvin kokemaan ja tunnelmoimaan, kun metsät, meri ja vuoret ovat lähellä. Talvinen pidennetty viikonloppu Höga Kustenilla oli rauhoittava ja rentouttava. Seuraavassa postauksessa kerron mitä muuta me Nordingråssa viikonlopun aikana koimme.

Yritykselle on annettu lupa linkata postaukseni heidän kotisivuilleen, ei kaupallinen yhteistyö.

18 kommenttia

• Elina

Me suomalaiset mennään talvella vähän talviunille ja helposti kärjistetysti ajatellaan, ettei lähettyvillä ole muita vaihtoehtoja kuin hiihtokeskukset. Moni kohde on talvella erityisen kaunis ja erilainen kuin kesällä, joten ihanaa että ootte löytäneet talven potentiaalin täällä pohjolassa! Lumikengät tai sukset vaan jalkaan, niin ei ole lumikaan kohteiden esteenä!

Pelle Åbergsgården on auki kaikkina vuodenaikoina ja myös tuo ateljestugan on varattavissa talvella. Mikäli tuota majoitusta kesällä katsoo bookingin kautta, saattaa se näyttää varattua koska keskittyvät silloin myymään heidän pakettejaan, sillon kannattaa heidän kotisivuiltaan katsoa varaustilannetta ja tiedustella heiltä suoraan vapaata majoitusta! 🙂

Luulen kanssa, että pitäisitte paikasta! Ja just syksy tai talvi on hienoa aikaa matkustaa tuonne! Keskitalvella saattaa olla jopa tykkylumipuita.

• Sarita Sandström

Olipa kiva lukea käynnistänne täällä Korkearannikolla. Mannaminnessä on myös suomalainen hotelli, joka alunperin, Anders Åbergin vielä eläessä, sai nimen Sestola Gård. Koko hotellin sisustus, maalaukset ja nikkaroinnit, liittyvät Suomeen.

• Elina

Oho! Kiitos tiedosta! Tiesin, että siellä on jokin B&B paikka mutta hotellista en ollut kuullut. Pitääpäs seuraavalla kerralla käydä katsomassa / kuulemassa enemmän tästä suomi yhteydestä ! 🙂

• Aila ja Juha

Kiitos mukavasta kirjoituksesta! Jos olemme talvella matkustelemassa, kohde löytyy kyllä yleensä Suomen eteläpuolelta. Kesäsäässä tämmöinen tutustuminen tulevan Nato-kumppanimaan matkailutarjontaan olisi varmasti mukavaa. Kahteen muuhun Nato-maahan emme vielä toistaiseksi matkusta…
    Juha

• Elina

Kesällä tällaiset paikat ovat parhaimmillaan! Mutta muissakin vuodenajoissa on puolensa ja syksyllä tuolla käydessä oli tosi kaunista ja rauhallista.

• Eveliina / Reissukuume

Voihan Höga Kusten! Toi paikka on kyllä alkanut kiehtoa ihan hurjan paljon – kiitos sun blogipostausten! Ja nyt silmät aukesi myös sille, että paikka olisi mitä mainioin myös talvimatkailuun!

Ja toi teidän majoitus! Ihanan persoonallinen! 🙂

• Elina

Joo ei sitä itekään oikein oo osannut hyödyntää talvimatkailun parhaita puolia, siis että moni paikka olisi talvesta huolimatta edelleen helposti koettavissa, joskus jopa todella kauniina 🙂

• Stacy Sofia Siivonen

Pakko sanoa, että Höga kusten on kehittynyt huomattavasti sen jälkeen kun itse kävin siellä 1982. En lähtisi sinne talvella kyllä vaikka olisi mitkä revontulet. Hienoa, että julkinen liikenne toimii alueella ja että pääsee majoitukseen saakka ilman että tarvitsisi omaa kulkupeliä.

• Elina

Maisemat ovat tainneet pysyä silti samana? 😀 Tosin laskelmien mukaan maa on noussut tuolla yli 30 cm vuoden 1942 jälkeen!

• Ne Tammelat

Onpa tunnelmallinen ja uniikki paikka. Hienoja tarinoita ja yksityiskohtia. Ihanaa kuulla myös, että palveluun ja pieniin yksityiskohtiin on panostettu, se tekee kokemuksesta muistettavan.

• Paula - Gone with the Gastons

Olipas tunnelmallinen paikka! Ja vaikka näyttää hiukan kylmältä niin kyllä tuollainen punainen tupa aina suomalaista hokuttelee. Kiva kuulla, että isäntäpari on noin sydämellä mukana tekemästä vierailusta hyvän. Täytyy miettiä, josko mekin Kokkolasta joskus mentäisiinkin laivalle Vaasaan, eikä aina Turkuun tai Helsinkiin. Siitä pääsisi tosiaan kivasti kiertämään vähän Ruotsia.

• Elina

Kannattaa ehdottomasti hyödyntää tuota laivaliikennettä, joka tässä lähellä on. Se avaa paljon uusia kohteita Merenkurkun toisella puolen ! 🙂

• Mari/Kodinvaihtaja

Ihana tarina Mirjalla ja Fredrikillä – rakastan näitä tarinoita, joissa jokin vetää puoleensa ja sitten hypätään sen kummemmin miettimättä. Ja intuitio osui oikeaan!!!

• Elina

Kyllä, tällaiset tarinat on inspiroivia ja kertoo rohkeudesta kuunnella omaa sydäntään ja mennä sitä kohti mikä tuntuu hyvältä! Täälläkin pohjoisessa asuminen kovasti vetäisi puoleensa, MUTTA nyt kun oon löytänyt tämän laivareitin potentiaalin Merenkurkun yli, niin eihän täältä länsirannikolta mihinkään malta enää muuttaa kun on näin upeita paikkoja lähellä 😀