Sicasumbren tähtienkatselu näköalapaikka ja muita kauniita maisemia Fuerteventurassa

Yhtenä päivänä vietimme aikaa hotellin uima-altaalla puoleen päivään saakka. Tämän jälkeen hyppäsimme jälleen autoon ja ajelimme saaren keskiosiin. Fuerteventuran keskiosassa on kaunis näköalapaikka, joka jäi varsin hyvin mieleen, tämän lisäksi ajoimme pienten kylien läpi ja pysähdyimme lukuisia kertoja ihastelemaan maisemia. Tässä tulee lisää Fuerteventuran nähtävyyksiä.

Sicasumbren tähtienkatselu näköalapaikka

Sicasumbren ”Astronomico” näköalapaikka sijaitsee Fuerteventuran etelä/keskiosassa (kts. alla oleva kartta) ja sinne on Corralejosta matkaa n. 80 km / 1 tunti 15 min. Pajaran suunnalta tultaessa on Sicasumbren tähtienkatselualueelle johtava tie kaunis.

Tie mutkittelee ja nousee vuoristomaisemien keskelle ylemmäs. Auton saa tienvarteen parkkiin ja siitä on vain muutamien satojen metrien matka näköalapaikalle. Mikäli on pienten lasten kanssa matkassa, jättäisin rattaat autoon sillä reitti on hiekkainen/kivikkoinen ja siksi epätasainen, mutta helppokulkuinen kävellä.

Sicasumbren sijainti Fuerteventuran saarella
Sicasumbren näköalapaikka näkyy hyvin parkkipaikalta, matka on muutama sata metriä
Maisemat parkkipaikalta

Sicasumbre on tähtien katselualue Fuerteventuralla ja saarella voi Starligt Reserve alueen vuoksi bongata tähtitaivaan lisäksi galaksin. Fuerteventuralla on valosaastetta vähän, joten siksi tämä paikka on erinomainen paikka tutkailla ja kuvata tähtitaivasta. Alueella sitoudutaan suojelemaan tähtitaivaan laatua, jotta tähtien valo näkyisi mahdollisimman hyvin.

Pajarassa sijaitseva Sicasumbren näköalapaikka on oivallinen paikka kuvata tähtitaivasta tai vähintään tulla tänne kokemaan golden hourin. Vaikkei tänne tulisikaan tähtiä kuvaamaan tai katselemaan, on näköalapaikalla hienot maisemat myös päivällä, me kävimme keskellä päivää ihastelemassa maisemia.

Maisemat ovat täällä karun aavikkomaiset ja mielettömät näkymät vuorille ja Jandian luonnonpuistoon. Reitin varrella on tauluja joista ilmenee mm. tähtikuvioiden sijainteja, aurinkokellon ja taivaalla olevat planeetat, myös horisontin mistä voi nähdä päivänseisaukset ja päiväntasaukset. Sicasumbre sijaitsee 231 metriä meren yläpuolella.

Näköalapaikalla käy autolta käsin edes takaisin noin vartissa, mutta enemmänkin aikaa saa kulumaan, riippuen siitä kuinka kauaksi aikaa tahtoo jäädä katselemaan maisemia.

Mikäli harkitsee Lanzarotella käymistä ja päättää skipata sen, niin täällä maisema muistuttaa myös todella paljon kuumaisemaa mitä Lanzarotella sanotaan olevan.

Kapea polku jatkuu vielä eteenpäin toiselle kukkulalle

Pienet kylät Fuerteventurassa

Ajellessamme saaren keskiosassa pariin otteeseen, ajoimme useiden pienten kylien läpi. Muutama mainitakseni tässä.

Pajara on Fuerteventuran mittapuulla yllättävän vehreä pieni kylä. Tie kylän läpi on kapea ja sen varrella on tavernoita joissa paikalliset istuvat isojen puiden varjossa. Maisemat ovat hienot Pajaran ja Sicasumbran välillä.

Lähempänä Corralejoa sijaitsee myös vaalea La Olivian kylä ja sen lähellä sijaitsee Tindayan vuori ja luonnonsuojelualue.

Ajoimme myös Sant Miguel ja Antiguan kylien läpi ja lähellä Sicasumbrea sijaitsee Ajuyn kylä. Ajuy on pieni kalastajakylä, jossa on mustahiekkainen ranta ja kylään on autolla ajo kielletty. Kylän vieressä on pari isompaa parkkipaikkaa mihin auton voi jättää, toinen kylän alussa ja toinen hiekkarannan vieressä.

Hiekkarannalta nousee portaat kallioille, josta jatkamalla pääsee Ajuyn luolissa käymään. Kallioiden reunoilla kiipesivät myös vuohet. Luolilla olisi ollut kiva käydä, mutta poika oli juuri nukahtanut päiväunille autoon, joten se tietää reissuilla yleensä sitä, että saadaan skipata se mitä ollaan aikomassa tehdä ja jatkaa ajamista.

Maisemareitti Fuerteventuran keskiosassa

Tullessa ajoimme FV-20 ja FV-30 teitä pitkin, mutta paluumatkalla käännyimme Pajarassa mutkikkaalle maisemareitille. Tällä FV-30 tiellä sai pysähtyä useita kertoja ihastelemaan maisemia ja kuvaamaan.

Tie oli paikoitellen kapea, mutta liikennettä oli onneksi vähän. Mikäli auto tuli vastaan, pääsi ihan hyvin ohi vaikka sisäkaarella oli paikoitellen jyrkkä tienreuna. Näköalalevikkeitä eli reitin varrella useita ja tämänkin tien varrella oli soma pieni kylä kirkon kera.

Maisemat täällä on hengästyttävän kauniit, maisemaa ympäröi kauniit vuoristomaisemat ja serpentiinitien varrella kasvoi paikka paikoin aloe vera kasveja. Korppeja lensi näillä alueilla paljon.

Betancuria

Maisematien varrelle jää myös Fuerteventuran vanhin kaupunki, Betancuria. Betancuriasta löytyy jopa sähköauton latauspisteitä. Pysähdyimme pieneen tavernaan kahville ja jätskille.

Kun saavuimme Betancurian kylän keskustaan, oli koko kylä mennyt jo kiinni. Kaupat ja ravintolat oli kiinni, ihmisiä ei näkynyt kaduilla lainkaan. Pyörimme korttelin ympäri ja ihastelimme kylästä aukeavia maisemia ja sen kirkkoa ennenkuin jatkoimme ajamista kohti Corralejoa.

Tämän jälkeen pysähdyimme aika pian Betancurian jälkeen vielä yhdelle näköalapaikalle ihastelemaan maisemia jotka avautuivat myös Betancurian kylän ylle.

Täältä olisi ollut kätevää jatkaa vielä El Cotillon kalastajakylään, mutta palasimme sinne toisella kertaa. El Cotillosta löytyy upeita rantoja, majakka ja vanha linnoitus, itse kyläkin on kaunis.

Betancuria näkyy taustalla, näköalapaikalta auringonlaskun aikaan

Yhteenveto muista Fuerteventuran nähtävyyksistä

Tämä oli Fuerteventuran loman viimeinen postaus ja alta voit lukea muita postauksia, joita olen julkaissut.

Saaren keskiosassa on myös Ecomuseo, tämän ohi vain ajelimme

Ajopäivä oli varsin kiva ja päivän kruunasi kaunis auringonlasku, joka näkyi auton taustapeilissä ajellessamme takaisin hotelliimme.

Fuerteventuraa osa kehuu ja osa moittii tylsäksi, ehkä se johtuu siitä, että saarelta puuttuu ns. isoja nähtävyyksiä. Kulttuurisesta puolesta en osaa sanoa mitään, sillä en matkoilla hakeudu juurikaan sellaisten pariin.

Mielsin saaren maisemat ja sen rannat nimenomaan sen parhaimmiksi nähtävyyksiksi ja saimme ajan kulumaan viikon matkalla erinomaisesti, jopa niin hyvin että tuntui että aika loppui meiltä aivan kesken. Mielelläni palaisin joskus takaisin Fuerteventuraan, sillä viihdyimme saarella todella hyvin. Heräsi kuitenkin suuri kiinnostus Kanariansaarten muihin saariin.

Kaikki tekemämme päiväretket olivat mieleenpainuvia ja näimme viikon aikana runsaasti erilaisia ja erivärisiä maisemia. Pääosin saari on hiekkaista ja karua, joten alkulomasta se tuntui kiehtovalta mutta loppulomasta se ei enää sykähdyttänyt samalla tavalla. Erilaisia paikkoja saarelta löytyy silti paljon ja seuraavalla kerralla pitäisi muistaa olla vähän enemmän paikallaankin 🙂

4 kommenttia

• Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Kylläpä nämä maisemat taas näyttävätkin hienoilta! Ylipäätään Kanariansaaret alkavat kiinnostamaan kohteena koko ajan enemmän ja enemmän. Tänä vuonna se ei tule olemaan kohteena, mutta katsotaan, josko ensi vuonna tulisi siihen suuntaan lähdettyä.

• Elina

Kanariansaaret on kyllä luontomatkailijalle kiva kohde. Toki ymmärrän, että muita mielenkiintoisia ja eksoottisia kohteita on paljon muuallakin, mutta tämä on varsin helppo kohde jos haluaa löytää jonkun mihin on talvella suht lyhyt lentomatka.

Noniin, ehkä tekin suuntaatte joskus tänne suuntaan lomalle ? 🙂 Nuo asiat luo kyllä kivan kokonaisuuden, mistä itekin tykkään! 🙂