Autolla Tanskaan, tässä koko matkan meno-paluu reitti Ruotsista Tanskaan
Lähdimme kesäkuussa kolmen viikon matkalle autolla Ruotsin kautta Tanskaan. Olin Tanskasta haaveillut jo pitkään ja tehty matka täytti odotukset ja matka oli todella onnistunut. Tanskan matkalla ajoimme 4400 km, yövyimme yhden yön laivalla, 18 yötä teltassa ja viimeisen yön mökissä. Tässä postauksessa kerron pääpiirteittäin meidän reitistä Ruotsista Tanskaan ja takaisin Ruotsiin, sekä missä paikoissa kävimme matkan varrella. Yksityiskohtaisempia postauksia kohteista julkaisen myöhemmin.
Päivä 1. Turku – Tukholma
Lähdimme matkaan Turun satamasta ja odotimme laivaan pääsyä kuin kuuta nousevaa. Emme olleet käyneet Tukholman laivalla viiteen vuoteen (päivä Tukholmassa risteilyllä vauvan kanssa), joten esikoinenkin oli ehtinyt vähän kasvaa sitten viime kerran.
Olimme ostaneet reittimatkan Viking Gracella ja muistan kuinka fiiliksissä olin jo Turun saariston nähdessäni, vaikka se on nähty lukuisia kertoja aiemmin. Iltalähdöllä ehdimme ennen lasten nukkumaanmenoa vielä vähän kiertää laivalla, käydä syömässä ja leikkihuoneessa, etsimässä Ville Vikingiä ja tax freessa.
Tyttö tokaisi että voisi muuttaa tänne, täällä (saaristossa) on niin kaunista. Silloin tiesin, että tällaisia risteilyjä pitäisi tehdä lapsen kanssa huomattavasti useammin! Lapsi rakasti olla laivalla ja olimme varanneet ikkunallisen hytin, se kannatti. Katsoimme hytin ikkunasta maisemia vielä pitkään ja olimme aivan haltioissamme, nyt meidän seikkailu oli alkanut!
Päivä 2. Tukholmasta Öölantiin Söderköpingin kautta
Laiva oli satamassa klo 6.30, joten pääsimme aloittamaan ajopäivän aikaisin. Reitti Tukholmasta etelään kohti Söderköpinkiä kulkee suurimmaksi osaksi moottoritietä, mutta laivan jälkeen kesti tunnin päästä Tukholman ruuhkista pois, vaikka ruuhkat oli pahempia Tukholmaan suuntaan.
Matkan varrella oli vehreitä nummia ja tammipuita, aivan kuin Suomen Salossa. Aamupäivän vietimme Söderköpingissä, mihin kaikkien vähänkään jäätelöstä pitävien täytyy pysähtyä!
Teoriassa matka Tukholmasta Öölantiin kestää vajaa 5 tuntia ajaa, mutta meillä oli yllättävän paljon taukoja, joten ajopäivä venyi aika pitkäksi ja olimme vasta illalla perillä Öölannissa.
Päivät 2-4. Öölanti
Olimme pari kesää aiemmin ihastuneet Gotlannin saareen, joten tottakai halusimme käydä matkan varrella myös Öölannissa, joka oli itselle tuttu paikka lapsuudesta. Jos pitää valita suuntaako Öölannin pohjois vai eteläpäähän, niin suosittelen saaren pohjoisosaa.
Öölannin pohjoisosassa on enemmän palveluita, monipuolisempi luonto ja paremmat rannat sekä enemmän nähtävää. Öölannin eteläosaa ei pidä kuitenkaan kokonaan unohtaa, sillä siellä sijaitsee UNESCOn kohde, Stora Alvaret.
Päivät 4-6. Etelä-Ruotsi, Österlen
Menomatkalla olimme Ruotsin puolella yhteensä 4 yötä, 2 Öölannissa ja 2 Österlenin alueella Etelä-Ruotsissa. Voi vitsit kuinka ihastuinkaan Etelä-Ruotsiin ja Österleniin, olisin voinut jäädä sinne vaikka viikoksi. Österleniä kutsutaan Ruotsin Provenceksi ja se tunnelma välittyi siellä hyvin. Pidimme tukikohtaa Kivikissä, jonka lähiympäristössä on paljon kauniita paikkoja.
Ei siis kannata ihan suorinta tietä ajaa Tanskaan, vaan varata aikaa myös Etelä-Ruotsiin, missä sijaitsee mm. Stenshuvudin kansallispuisto, lukuisia kauniita rantoja, linna, Wallanderin Ystad, Ales stenar ym. näistä kuulet lisää myöhemmin!
Päivä 6. Ruotsista Tanskaan, Juutinrauman silta
Juutinrauman silta on 7845 metriä pitkä, mutta matka Tanskan puolelle on melkein tuplasti pidempi, sillä loppumatka ajetaan veden alla tunnelissa. Kokonaismatka Ruotsista Tanskan tunnelin aukolle oli noin 15 km ja Ruotsista Tanskaan kesti 10 minuuttia ajaa.
Ruotsin puolella ennen siltaa oli tulli, josta valitsimme vihreän kaistan sillä mies oli ostanut liput sillan ylitykseen ennakkoon. Juutinrauman sillan liput voit ostaa ennakoon täältä ja lipun ennakkoon ostamalla säästät 5 % lipun hinnasta ja vältyt pysähtymästä rajalle.
Juutinrauman siltamaksu henkilöautolla yhteen suuntaan maksoi kesällä 2022 400 kruunua eli n. 55 euroa ja hinta oli per auto. Moottoripyörille, asuntovaunuille ja asuntoautoille on omat hinnat.
Päätimme skipata kokonaan Kööpenhaminassa käynnin, sillä ajattelimme että sinne pääsee lentäen niin helposti muulloinkin, joten nyt kun oli auto käytettävissä, käyttäisimme ajan Tanskan muihin osiin. Kööpenhaminassa oli moottoritiellä parhaimillaan 4-5 ajokaistaa, ajaminen oli kuitenkin helppoa.
Päivät 6-8. Mons Klint
Ajoimme Tanskaan päästyämme moottoritietä pitkin suoraan Mons Klintiin, joka sijaitsee vajaa 2 tunnin ajomatkan päässä Kööpenhaminasta. Mons Klint, joka on valkoinen 7 kilometriä pitkä kallioseinämä, on upea paikka ja tänne on helppo ajaa Kööpenhaminasta vaikka vuokra-autolla.
Päivä 8. Knuthenborg Safari
Aamupäivän vietimme vielä Mons Klintillä, ennenkuin jatkoimme matkaa. Tanska on yksi lapsiperheiden vetovoimaisimmista matkailumaista sen lukuisten huvipuistojen ja eläintarhojen vuoksi. Halusin Tanskassa toteuttaa yhden safarin ja monista vaihtoehdoista päädyimme Knuthenborgiin sen sijainnin vuoksi, mutta myös siksi että pystyimme ajamaan siellä omalla autolla kun meillä oli omakin koira matkassa mukana.
Meillä oli pari reittivaihtoehtoa jatkaa matkaa Lollannin saarelta, joko samaa tietä mitä tulimme Sjellantiin tai sitten lautalla Fynille. Valitsimme jälkimmäisen ja autolautta Tårsista Spodsbjergiin kesti n. 45 minuuttia ja maksoi vajaa 30 euroa yhteen suuntaan henkilöautolla. Päivän ajokilometrejä kertyi vajaa 300 km kun painelimme safarilta suoraan Billundiin.
Päivät 8-10. Billund, Legoland
Kun ennen matkaa kerroin ihmisille lähtevämme Tanskaan, kaikki olettivat että olemme tottakai menossa Legolandiin. Meillä Legoland ei ollut määränpää eikä edes koko matkan tarkoitus ja oikeastaan meidän ei ollut edes tarkoitus mennä sinne. Vasta matkan päällä pyörsimme päätöksen ja päätimme sittenkin lähteä, kun kerran siellä suunnalla muutenkin oltiin. Legolandissa oli kiva käydä, muttei siitä reissun kohokohtaa tullut. Voisin kuitenkin kuvitella palaavani Legolandiin kun lapset ovat vähän vanhempia.
Päivä 10. Ribe, Mandö
Tanska on viikinkien maa ja mies halusi, että matkaan sisältyisi edes yksi viikinkiaiheinen nähtävyys. Kaivelin useita vaihtoehtoja esille ja päädyimme Tanskan vanhimpaan kaupunkiin Ribeen ja viikinki museoon. Ribessä on toinenkin, ehkä jälkeenpäin harmittaen kenties parempi viikinkeskus. Riben vanhakaupunki oli tosi ihana.
Ribestä jatkoimme Ne Tammelat matkabloggaajien antamien vinkkien perusteella Mandön saarelle, minne pääsee vain laskuveden aikaan omalla autolla tai erikoiskuljetuksella, eli jättisuurilla renkailla varustetulla traktoribussilla. Erikoinen paikka!
Tanskan matkan puolessa välissä lähestyimme meidän koko matkan odotetuinta kohdetta, Hvide Sandea. Olimme bonganneet paikan yhdestä rikosdekkari-sarjasta ja silloin jo päättäneet, että tuonne on päästävä.
Mandöstä Hvide Sandeen oli 2 tunnin ajomatka ja pienestä kylästä matkan varrella löytyi todella kiva lelukauppa. Lelukauppa sijaitsee Norre Nebelin pääkadun varrella ja paikan löytää Lego logosta, itse kaupan nimeä en muista. Kun lähestyimme Hvide Sandea oli maisemat todella upeat, Yyteri potenssiin kymmenen, niin hienoa!
Päivät 10-12. Hvide Sande
Hvide Sandeen oli suuret odotukset, jotka todella täyttyivät. Hvide Sandessa oli jotenkin niin ihanan rauhallinen ja levollinen tunnelma ja niin kaunista. Vietimme Hvide Sandessa juhannusta ja viihdyimme siellä niin hyvin, että mietimme jo oliko lempimaamme Norja saanut uuden haastajan.
Olimme edenneet automatkalla 2 yön taktiikalla aina paikasta seuraavaan ja kun täältä lähdimme 2 yön jälkeen jatkamaan matkaa, aloin samantien katua päätöstä. Olisi pitänyt jäädä tänne vielä pidemmäksi aikaa, mutta ehkä se tarkoittaa vain sitä, että tulemme jonain päivänä tänne vielä takaisin.
Päivät 12-14. Thy
Ajoimme Thyhyn päivänkakkaratietä, eli maisematietä pitkin. Thyhyn menimme autolautalla, joka kesti vartin, tarkkaa hintaa en muista mutta ei ollut kovin paljon. Thy on kaunista seutua ja siellä sijaitsee Thyn kansallispuisto. Kävimme Thyllä ollessa mm. viskitislaamolla, patikoimassa, ajelemassa Klittmollerilla ja Hanstholmilla, etenkin Klittmollerin pohjoispuolella maisema muuttuu erikoiseksi.
Thyssä yövyimme pienessä kylässä Norre Voruporessa, missä kannattaa käydä ostamassa jäätelöä Ice Bakers jäätelökioskista, aivan älyttömän hyvää jäätelöä.
Päivä 14. Ålborg & Knude fyr
Ystäväni asuu Ålborgissa ja hänen tapaamisensa oli toinen syy matkustaa Tanskaan. Ikävä kyllä meidän aikataulut menivät todella tiukille ja lopulta ehdimme nähdä vain tunnin verran, ennen kuin hän taas suuntasi lentokentälle.
Ålborg ei tullut tällä kertaa kovin tutuksi, vaikka ensin ajattelimme että jäisimme sinne jopa muutamaksi päiväksi. Saimme kuitenkin kaupungista yleiskuvan, joka vaikutti lupaavalta. Ehkä palaan vielä toisen kerran tänne tapaamaan ystävääni ajan kanssa.
Ålborgista ajoimme katsomaan Knude fyrin majakkaa ja vielä parkkipaikalla levittelin lapsille aurinkorasvaa, sillä aurinko paistoi todella kirkkaasti ja voimakkaasti. Juuri kun olimme saapumassa majakalle, vastaamme tuli suuri joukko ihmisiä, jotka kertoivat ukkosrintaman lähestyvän mereltä kovaa vauhtia. Ukkosta pelkäävänä, tein U-käännöksen ja lähdimme majakkaan sen enempää tutustumatta takaisin autolle. Olipahan reissu sekin…
Päivät 14-16. Skagen
Skagen on Tanskan pohjoisin piste ja samalla se oli matkamme viimeinen määränpää Tanskassa. Tänne Tanskan automatka päättyisi ja tunnelma oli haikea. Takana oli 10 yötä Tanskassa ja olimme viihtyneet niin hyvin. Skagenissa kävimme Råbjerg Milen dyyneillä ja Grenenillä joka on Tanskan pohjoisin kärki ja missä kaksi merta kohtaavat.
Lue lisää: Tanskan leirintäalueet joissa yövyimme
Päivä 17. Tanskasta Ruotsiin
Skagenissa pohdimme matkan jatkumista; jatkaisimmeko autolautalla Norjaan vai Ruotsiin vai ajaisimmeko Tanskan itäpuolta takaisin Kööpenhaminaan. Lapsilla alkoi ajoittain olla jo reissuväsymystä, joten päädyimme jättämään Etelä-Norjan seuraavaan kertaan.
Eniten meitä houkutti oikotie meriteitse Ruotsiin. Meidän oli tarkoitus lähteä Fredrikshavnista Göteborgiin, mutta koska kaikki lemmikkipaikat oli loppuunmyytyjä, saimme paikan Grenaa – Halmstadin autolauttaan. Lopulta saimme sittenkin ajaa jonkin matkaa Tanskan itäpuolta, mutta pysähtymättä ja moottoritietä.
Vaikka olimme viihtyneet matkalla erityisen hyvin, alkoi koti tuntumaan jo houkuttelevalta vaihtoehdolta. Autolautta Grenaasta Halmstadin kesti 4,5 tuntia ja maksoi reilu 100 euroa (116e).
Miten päästään Suomeen?
Kun kotimatkamme oli alkanut ja aikataulut hieman tarkemmin varmistuneet, oli edessä laivalipun varaaminen takaisin Suomeen. Oli heinäkuun alku ja Suomessa oli juuri tuohon aikaan monilla alkanut kesäloma.
Kävimme läpi Vikingin ja Silja Linen, Finnlinesin ja jopa Eckerö linen sivut, todetaksemme ettei vapaita paikkoja ollut paluulaivaan. Tai kyllä me olisimme laivaan mahtuneet, mutta joko meidän olisi pitänyt jättää Inga koira tai auto Ruotsiin, sillä aina jollain lähdöllä oli jompikumpi lipputyyppi loppuunmyytyjä. Kolmaskin vaihtoehto oli, ostaa laivojen viimeiset sviitti hyttipaikat, jotka olisivat maksaneet … liikaa.
Olimme jo vuosia puhuneet, että joskus olisi kiva ajaa Uumajasta Tukholmaan, vaikka reitti on puolet pidempi kuin vastaava reitti Turusta Vaasaan. Nyt oli mahdollisuutemme tälle vaihtoehdolle edessä ja lopulta olimme vain kiitollisia, että emme Tukholma – Turku laivaan enää mahtuneet tällä kokoonpanolla.
Mies heitti ilmoille lauseen, jota en osannut odottaa hänen suusta; Nyt saamme olla ulkomailla paljon pidempään ja ihan viimeiseen asti. Kun Uumajasta hyppäisimme laivaan ja tulisimme Vaasassa satamaan, olisimme tosiaan ihan loppumetreille saakka ulkomailla ja satamaan päästyämme melkein kotona.
Päivä 17. Tanskasta Ruotsiin, Halmstad
Tanska-Ruotsi autolauttamatkan jälkeen jäimme Ruotsin rannikolle vielä yöksi, ennenkuin jatkoimme ajamista kohti Suomea. Yövyimme Mellbystrandissa lähellä Halmstadia ja kyseisestä paikasta jäi vähän huono maku suuhun. Se ei johtunut itse kohteesta mutta tuntui, että juuri tänne kasaantui matkan huonoimmat kokemukset. Leirintäalueen respassa oli paljon sekoilua, millon puomi ei auennut, vessan kulkulätkät olivat epäkunnossa ja alueella oli kunnon nuorisoporukka, jotka seuraavana aamuna herättivät koko leirintäalueen huutamalla kovaääniseen että herätyyyyys nyt on aamu.
No eipä niistä sen enempää, mutta viimeinen niitti tuli siitä, kun leikkipuistossa eräs teiniporukka otti 5-vuotiaan tyttömme samantien silmätikuksi, koska puhui suomenruotsia.
Yritin löytää paikasta vähän parempaa fiilistä ja katsoin että alueella oli luontopolkuja, joten suuntasin aamulenkille 2,5 km polulle. Lopulta kävelin tasan sen 2,5 km edestakaisin etsien koko luontopolkua, sillä reitti oli niin umpeen kasvanut. Ranta oli täynnä roskaa ja lasinkeräyksiä useita ja kaikki ihan täynnä, eli ei ihan osoittautunut lapsiperheiden kohteeksi.
Päivä 18. Jönköping & Gränna
Kun kotimatka oli alkanut ja takana alkoi olla jo paljon kilometrejä, ei oikein enää jaksanut innostua uusista paikoista. Muutama paikka kuitenkin vielä oli, jotka halusin sisällyttää paluumatkaan.
Yksi niistä oli Jönköpingin tulitikkumuseo ja Jönköpingiin olisi voinut tutustua vielä enemmän, mutta jatkoimme samantien matkaa Grännaan, missä pidimme pitkän tauon polkkakarkki kylässä.
Päivä 19. Illaksi Gävleen
Yövyimme Grännan pohjoispuolella ja koko seuraavan päivän päätimme ajaa niin pitkälle kuin lapset vain jaksaisivat. Olisimme jaksaneet ajaa vielä pidemmällekin, mutta Suomessa ja Ruotsissa oli ollut pitkä hellejakso ja tänään olisi viimeinen hellepäivä ennen säätilan muuttumista koleaksi. Halusin nauttia vielä lämpimästä kesäillasta, joten jäimme leiriin jo alkuillasta Gävlen pohjoispuolelle.
Päivä 20-21. Höga Kusten
Viimeinen kohteemme oli meille huipennus. Höga Kustenista olimme haaveilleet ja puhuneet jo vuosikausia ja nyt viimein pääsimme sinne. Höga Kusten eli korkea rannikko sijaitsee Uumajan eteläpuolella n. pari tunnin ajomatkan päässä ja yhdessä Merenkurkun kanssa muodostavat UNESCOn maailmanperintöalueen.
Upea paikka, hienot maisemat vuorten ja merten ylle ja olin totaalisen mykistynyt siitä, että tällainen kohde on sijainnut niin lähellä kotia kaikki nämä vuodet. Sydämessä myllersi, sillä meidän ikisuosikki Lappi oli nyt kohdannut aivan uuden tason haastajan.
Useilla pitkillä roadtripeillä, joilla olemme yöpyneet kaikki yöt teltassa, olemme monesti viimeisen yön viettäneet sisätiloissa. Niin teimme tälläkin kertaa ja se oli virhe, sillä kolme viikkoa teltassa nukuttujen öiden jälkeen nukuimme sisätiloissa koko reissun huonoimman yön.
Lue lisää: Leirintäalueet Ruotsissa, näillä leirintäalueilla yövyimme
Päivä 21. Uumaja
Lähes kolmen viikon automatka Ruotsiin ja Tanskaan päättyi Uumajaan, mistä palasimme kotiin tutun Wasalinen kyydissä. Aurinko jäi Ruotsiin ja Vaasassa odotti ukkoskuuri, kesän ainut hellejakso oli nyt päättynyt ja olimme koko sen ajan olleet poissa.
Jos haluaa matkustaa kestävästi ja maata pitkin mahdollisimman vähäpäästöisesti, kannattaa valita tämä Vaasa – Uumaja laivareitti meren ylitykseen, sillä Wasalinen kaasulla kulkeva uusi laiva on yksi maailman ympäristöystävällisimmistä laivoista.
Monet ovat jälkeenpäin kauhistelleet, miten ihmeessä selvisimme 2 lapsen ja koiran kanssa 3 viikkoa teltassa nukkuen. Vastaus on hyvin, ei ollut mitään ongelmaa. Kun yhtenä päivänä satoi kaatamalla ja ukkosti ja vietimme monta tuntia teltassa, silloin meinasi kirjaimellisesti teltan seinät kaatua päälle ja odotti vain, että ressu loppuisi. Päivisin olimme pääasiassa niin paljon liikkeessä joko autolla tai kohteessa, ettei teltassa nukkuminen muodostunut ongelmaksi kertaakaan, nukuimme kaikki yöt tosi hyvin ulkona.
Tanska oli todella ihana maa johon ihastuimme. Missä tarkalleen ottaen yövyimme ja miten sujui sähköauton lautaus Ruotsissa ja Tanskassa? Mm. näistä kuulette lisää myöhemmin, kuten myös näistä kohteista tarkemmin.
28 kommenttia
Reissu-Jani
Pari kertaa ajanut Ruotsista Tanskaan suoraan moottoritietä pitkin ja se on yksi ”tuskien taival” — tylsääkin tylsempi, hyvät tiet ja rajoitukset 90 tai 110 km/h. Paluu matkalla sitten rannikon kautta kiertämällä näki paljon enemmän. Öölannin saari oli tosi mielenkiintoinen, ja Riben kaupunkin Tanskassa oikein hieno ja pidin siitä tosi paljon.
Elina
Ribe on kyllä käymisen arvoinen vanhakaupunki. Ootko ajanut päivässä Tukholmasta Tanskaan? Kauanko siihen on mennyt aikaa? Joo kyllä pelkkä motarilla ajo alkaa puuduttamaan, tuo itäinen reitti on kivempi. Ehkä joskus kun aikaa on vähemmän ja pitäisi päästä mahdollisimman nopeasti Tanskaan/Saksaan niin tuo motari on varmasti paras vaihtoehto sillon.
Merja / Merjan matkassa
Me tehtiin yli 20 vuotta sitten automatka Ruotsin kautta Tanskaan. Meillä päämäärä oli Legoland. Olimme ystävien kanssa liikenteessä ja yövyimme Etelä-Ruotsissa heidän sukulaisten luona. Harmillisesti sairastimme vatsataudin koko porukka vuoronperään ja siinä olikin naurussa pitelemistä.. not! 😊Hienoja maisemia Tanskan rannikolla!
Elina
Voi ei, olipa teillä huono tuuri! Onneksi pääsitte kuitenkin reissun tekemään loppuun ja muistoja jäi! 🙂
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
Upeita nuo molemmat auringonlaskut! Ja heh, ihan hyvä suoritus tosiaan minunkin mielestäni tuo testassanukkuminen, luulenpa nimittäin, että tuo 3 viikkoa saattaisi tehdä tiukkaa ihan itsellenikin! Mutta mahtavalta kuulostava reissu, olisi mukavaa tutustua noihin paikkoihin tarkemmin itsekin.
Elina
Kauniita paikkoja ja auringonlaskuja saatiin kyllä kokea 🙂 Uskon, että tekin tykästyisitte noihin paikkoihin! Me ollaan jo niin totuttu teltassa nukkumiseen, etten edes muista koska oltaisiin viimeksi kunnolla yövytty missään hotellissa. Ilmatäytteinen patja alla ja raitis ilma, niin uni tulee helposti. Niitä hotellilomiakin odotellessa 🙂
Paula H.
Aika kattava automatka ja blogiteksti! Pohjois-Tanska vaikuttaa hurmaavalta, ja etenkin nuo majakka- ja rantakuvat. Kun asuin Göteborgissa, tuli koluttua Ruotsin Länsi-Rannikkoa juuri silloin kun korona-ajat alkoivat. Olisi pitänyt uskaltautua ajeluille tuonne itäisen rannikonkin puolelle!
Elina
Sulla on ollut kyllä lähellä nuo paikat, mutta Länsi-Ruotsi on varmasti tarjonnut myös paljon mielenkiintoista nähtävää! Jyllannista tykättiin kyllä eniten, paljon hiekkaa siellä on mutta niin kaunista. Joo tämä postaus vähän venähti vaikka yritin pitää yhteenvedot per kohteet mahdollisimman lyhyinä. Mietin myös, olisinko jakanut tämän Tanska ja Ruotsi osiin, mutta tuli nyt tällainen ”kokonaiskuva” koko reissusta, niin ei tarvi erikseen metsästään blogista sen jatko-osaa 😀
Pirkko / Meriharakka
Joskus kauan sitten olemme tehneet jotenkin vastaavaa kierrosta – tosin hotelleissa/motelleissa asuen ja toiseen suuntaan. Ajoimme Ruotsin läpi Göteborgiin ja siitä lautalla yli Pohjois-Tanskaan ja sitten Tanskan läpi kierrellen Malmöhön ja Ruotsin rannikkoa ylös. Nuo Pohjois-Tanskan rannikkoseudut ovat kyllä jääneet mieleen, niissä on sitä jotain!
Elina
Niin on, juuri nuo Jyllännin maisemat on aivan mahtavia! Tuo reitti näyttäisi varmasti erilaiselta eri suuntaan ajaessa, ehkä pitää kokeilla vaihtaa suuntaa seuravaalla kerralla! 🙂
Nadine G / Via Per Aspera Ad Astra
Minustakaan ei olisi teltassa nukkujaksi. Se ainoa yritys loppui niin katastrofaalisesti, etten sen jälkeen yrittänytkään. Ottaen huomioon, että päiväsaikana pitää vielä ajaakin jonkin verran, niin se olisi kidutusta. Me vuokrattiin kämppiä jokaisen road tripin yhteydessä. Riippuu tietysti, missä päin Eurooppaa matkustetaan, mutta eteläisimmissä nurkissa yksityismajoitus on hyvin kehittynyt toiminta ja hinnat ovat varsin edullisia. Maksettiin halvimmillaan 21€ ja kalleimmillaan 55€ per yö koko kämpästä. Yleensä otettiin joko yhden makuuhuoneen majoituksen (eli kaksion) tai studion parvella.
Pohjoisen Tanskan kuvat olivat niin upeita, että sinne nyt tekee mieli päästä. Ehkä ensi kesänä voisi toteuttaa.
Elina
Tottakai hotelleissa nukkuminen on aivan luksusta ja ihanaa ja sellaisen vaihtoehdon mielellään valitsisi. Näin pitkällä reissulla se tulis vaan ihan hirvittävän kalliiksi ja ollaan todettu telttailun olevan edullinen tapa karsia matkakuluja + että oikeasti tykätään nukkua siellä 😀 Euroopassa nuo yksityismajoitukset olis varmasti hyvä vaihtoehto, mitä tulis itsekin käytettyä, vielä kun etelä-euroopassa etenkin kesäaikaan olis aika kuumaa nukkua teltassa 😀 Pohjoismaissa yöt pysyy sopivan viileinä nukkumiseen kesälläkin 🙂
Mari /Kodinvaihtaja
Oikeastiko Norja saanut haastajan?!!!😂. Vaikutti kyllä hurjan hienolta reissulta, kokemuksia roppakaupalla!!!
Elina
Haha 😀 Onhan Tanskan ja Norjan maisemat vähän erilaisia keskenään ! Kyllä se Norja taitaa edelleen olla se ”sielun koti” , mutta Tanskassakin tuli todella hyvä fiilis olla, mikä tuntui tosi hyvältä. Aika näyttää, kumpaan paikkaan alkaa kaipaamaan enemmän 🙂 Molempiin haluais kyllä palata, etenkin Jyllanti teki suuren vaikutuksen.
Stacy
Tuon korkean rannikon olen kulkenut perheen kanssa nopeassa tahdissa niinkin varhain kuin 1982, milloin oli poikkeuksellisen kylmä kesä. Eipä jäänyt siitä paljon Mieleen. Tietysti olisi kiva ajaa vaikkapa fillarilla Uumajasta rantaa pitkin Tornioon. Ruotsi kuitenkin on sellainen maa, missä olen road trippaillut jo ennestään paljon, kun taas on käymättömiäkin maita.
Elina
Joo tuo Uumaja Tornio reitti olis kans joskus mielenkiintoista mennä! 🙂 Vaikka Ruotsi on niin lähellä, niin se on jäänyt yllättävän tuntemattomaksi alueeksi, Tukholmassakaan en oo käynyt kun vaan kerran. Ja iso ja pitkä maa se on, joten näkemistä edelleen riittäisi. Ymmärrän kyllä hyvin, että onhan maailmalla vielä enemmän eksoottisia paikkoja kuin Ruotsi 😀
Sari / matkalla lähelle tai kauas
Mikähän siinä on, että Ruotsin yrittää ohittaa vaikka siellä olisi vaikka mitä nähtävää! Toivottavasti saa vielä tarkemmin lukea kohteista, joissa olitte. Kiva, että olit laittanut kartan. Pysyi paremmin perillä, missä Tanskassa olitte.
Elina
Ruotsi on jäänyt varsin vieraaksi kohteeksi, joten kesällä oli tosi mielenkiintoista tutustua myös sen nähtävyyksiin. Oon ymmärtänyt, ettei Ruotsalaisia itseäkään ole kiinnostanut oman maan nähtävyydet, vaan hekin suuntaavat ennemmin maailmalle kuin kiertäisivät omaa maata. Joo näistä paikoista on tulossa omat postaukset, joten pysy kuulolla 🙂
Paula - Gone with the Gastons
Tämähän kuulostaa mielenkiintoiselta road tripiltä. Olen jo kauan miettinyt, että Tanskaa olisi kiva kiertää vähän enemmänkin kuin pääkaupungin verran. Ja Ruotsia myös, sieltä tuttuja ovat lähinnä vain pääkaupunki, Haaparanta ja raviradat. Meidän road tripit alkaa usein myös Vaasan läheltä Kokkolasta, niin tässähän tosiaan voisi olla ideaa. Jään odottelemaan tarkempia postauksia näistä paikoista.
Paula - Gone with the Gastons
Ai niin, olen enenkin meinannut mainita mutta aina unohtuu. Tyttösukunimeni oli sama kuin sinun nykyinen. 😀
Elina
Aaa, kiva kuulla! 🙂 Oon ite saanu sukunimen puolisolta, mutta oma äiti on Kokkolasta, eli tavallaan mun juuret on myös Kokkolasta! 🙂
Elina
Niinpä! Uskon, että tykkäisitte tosi paljon kans ja niin kätevä vaan lähteä tästä reissuun! Paljon riittäisi näkemistä ja mekin karsittiin tosi paljon nähtävyyksiä reitiltä pois. Ruotsi on jäänyt kyllä tosi etäiseksi ja oikein melkein mysteerimaaksi! Sieltä tunnetaan lähinnä Tukholma, mutta muut kohteet ovatkin sitten jo sivuosassa. Luulen kyllä, että Ruotsalaiset tuntevat Suomen vielä huonommin kuin me Ruotsin! Suomessa en juuri koskaan törmää Ruotsalaisiin, kumma juttu muuten.
Marianna Ruokokoski
Hei ja kiitos hyvästä blogitekstistä upeine kuvineen! Suunnittelemme juuri itsekin roadtripiä samalle reitille ja myöskin telttaillen.
Millainen telttaratkaisu teillä?
Me menty kahden vanhan kupoliteltan taktiikalla (+ pressuviritys sateen suojaksi/ katokseksi) ja nyt huvittaisi jokin helpompi ratkaisu, jossa olisi tilaa ainakin neljälle reissaajalle (aikuisen kokoa kaikki jo).
Luen vielä tarkemminkin, mutta onko heittää hyviä leirintäalueita Tukholma -Öölanti -välille?
Meinasimme ottaa haltuun myös Bornholmin, jossa ette ilmeisesti käyneet reissullanne?
Pärjäsikö kaikkialla pankkikortilla?
Kiitos jo etukäteen! 😊
Elina
Heippa, kiitos kommentista! 🙂 Me ei jääty Tukholma välille lainkaan yöksi, joten leirintäalueista siitä välistä ei oo kokemusta (muut leirintäalueet joilla yövyimme: https://www.elinanmatkalaukussa.fi/leirintaalueet-ruotsissa-nailla-leirintaalueilla-yovyimme/). Mutta ajoimme Gamleby nimisen paikkakunnan ohi ja se vaikutti jotenkin tosi kauniilta seudulta. Gamleby on Tukholman ja Öölannin puolessa välissä, sieltä löytyy ainakin yksi leirintäalue.
Meillä ei ole Bornholmista kokemusta, mutta tiedän että bloggaajakollegoilla Ne Tammeloilla on 🙂 postaus Bornholmista: https://netammelat.fi/eurooppa/tanska/bornholmin-saari-tanskassa/
Meillä on XXL:stä ostettu Helsportin 3 hengen tunneliteltta, jossa on hieman korkeampi katto. En oo varma myydäänkö samaa mallia enää, mutta tässä ainakin melko samanlainen tai vastaava 4 hengen teltta: https://www.xxl.fi/helsport-fjellheimen-trek-4-camp-tunneliteltta-vihrea/p/1150850_1_Style
Kaikkialla pärjäsi hyvin pankkikortilla, eli käteistä ei juurikaan tarvitse mukaan. Ihanaa reissua teille! Hyvä, jos vinkeistä on apua!
Paluuviite:
Juha Nuottimäki
Hei.
Pieni vinkki Öresundin ja Isonbeltin siltoja ylittäville. Kannttaa hankkia Brobizzin kautta rekisterikilven lukija. Se on ilmainen ja sillä saa jonkin verran alennusta siltamaksuista, mutta varsinkin ruuhka-aikoina pääsee huomattavasti helpommalla vihreää linjaa läpi
https://brobizz.com/en/
Paluuviite:
Paluuviite: