Brysselin South Charleroi lentokenttä ja kokemukset Ryanairista

Siitä on ihan hurjan monta vuotta sitten kun olemme viimeksi lentäneet Ryanairilla, olen ehkä ehtinyt jopa unohtaa koko lentoyhtiön. Lensimme tällä kertaa Brysseliin, mutta emme sen päälentokentälle vaan sivulentokentälle South Charleroihin, mihin Ryanairin kone laskeutui. Tässä kokemuksia Ryanairista ja Brysselin South Charleroi lentokentästä.

Brysselin South Charleroi lentokenttä

Brysselin South Charleroi lentokenttä on pienempi kuin maan pääkaupungin oma lentokenttä Brussels Airport (Zaventem). South Charleroi lentokenttä sijaitsee itseasiassa jopa tunnin matkan päässä Brysselin keskustasta, Brysselin eteläpuolella.

Kun laskeuduimme South Charleroi lentokentälle, oli kentällä lähinnä Ryanairin koneita. Kun saavuimme kentälle, oli vastassa pieni halli jonne laukut tulivat. Siitä oli monen sadan metrin siirtymä ulkokautta terminaalin eteen ja lentokenttä muistutti vankilan sisäpihaa sen korkeiden seinien ja piikkiaitojen vuoksi.

Lentokentällä on terminaalit T1 ja T2, saavuimme T2 mutta seuraavana päivänä lensimme pois T1:stä. Kun tulimme T2:sta, kävelimme tyyliin suoraan johonkin parkkihalliin, ainakin autonvuokrauspisteet tulee siinä heti vastaan. Siellä ei ollut mitään exit kylttejä, mihin kerrokseen mennä jotta pääsee lentokentältä pois. Menimme summan mutikassa hissillä ylös ja sitten pääsimme oikealle tasanteelle.

Seuraavana päivänä meidän Air Corsican lento Korsikalle lähti samaiselta kentältä. Lentokentän nettisivuilla luki huutomerkin kera, että lentokentälle on saavuttava vähintään 3 tuntia etukäteen suurten ruuhkien vuoksi. Meidän bussi oli lopulta 2 tuntia ennen koneen lähtöä perillä ja otin pientä stressiä, ehdimmekö ajoissa koneeseen. Ei huolta, olimme alle 5 minuutissa jo Tax-freen puolella.

Lentokentällä on tax-free myymälä, kioski, muutama kahvila ja yläkerrassa isompi ravintola-alue, missä emme käyneet. Kovin suurelta kenttä ei vaikuttanut.

Flibco bussilla Brysseliin, Bruggeen tai Gentiin

Meillä oli hotellimajoitus varattuna Bruggesta, joten meillä oli ainakin kaksi sopivaa vaihtoehtoa siirtymiseen. Joko ottaisimme suoran bussin Bruggeen tai sitten menisimme ensin Brysseliin ja sieltä jatkaisimme Bruggeen. Flibcon bussiasema on suoraan terminaalin edessä suuren vihreän kyltin kera, joten siitä ei voi erehtyä.

Järki olisi sanonut, että meidän olisi kannattanut hypätä suoraan Bruggeen vievään bussiin, joka olisi ollut perillä reilussa 2 tunnissa. Halusin kuitenkin maisemien vaihdon vuoksi koukata mennessä Brysselin kautta (paluumatkalla tulimme suoraan bussilla Bruggesta takaisin).

Ostimme suurin piirtein saman hintaiset bussiliput Brysseliin (kuin mitä olisi maksanut Bruggeen), Brysseliin kesti bussilla 1 tunnin. Bussi lähti n. 20 min välein ja sinne oli pitkät jonot, saimme odottaa kolmatta bussia ennen kuin mahduimme kyytiin. Bruggen bussiin olisimme vain saaneet astua sisälle. Bussiliput kannattaa ostaa etukäteen netistä, mutta niitä saa myös bussipysäkiltä automaatista.

Koko muu perhe nukahti bussiin ja itselläkin painoi silmät raskaasti, mutta väkisin pidin niitä auki jotta näkisin moottoritien ohi vilahtelevat puut ja niityt.

Brysselissä saavuimme Bryssel Mid juna-asemalle. Kävimme syömässä vohvelit juna-aseman kahvilassa, jonka jälkeen ostimme taas 50 kympin junaliput Bruggeen. Bussi+juna tuli siis tuplasti kalliimmaksi kuin suora bussiyhteys perille. Junamatka kesti tunnin ja juna pysähtyi parissa paikassa, mm. Gentissä.

Oli ihana katsoa nummi ja maalaismaisemia junan ikkunasta. Lentokentältä Bruggeen kestää teoriassa ilman taukoja reilu 2 tuntia, mutta kun pidimme tauon Brysselissä ja odotimme junaa, meni siirtymiseen lähemmäs 3 tuntia.

Bussiratsia paluumatkalla

Kokemuksia Ryanairista

Puoliso oli muutama vuosi sitten katsonut jonkun dokumentin Ryanairin taustoista ja oli sen dokumentin perusteella kyseenalaistanut lentoyhtiön turvallisuuden. En ole itse dokumenttia nähnyt, mutta ymmärrän että turvallisuushakuisena haluaa matkustaa luotettavilla lentoyhtiöillä.

Ehkä sen vuoksi itselläkin jäi moneksi vuodeksi Ryanairilla lentämiset pois, mutta näköjään nyt oli aika kullannut muistot ja päädyimme varaamaan lennot Brysseliin Ryanairin kautta.

Muistelin menneiltä vuosilta, että Ryanairilla on ollut paljon lisämaksuja, jokaisesta asiasta tulee maksaa. Tänä päivänä myös muilla lentoyhtiöillä on lisämaksut lisääntyneet (mm. Norwegianilla käsimatkatavaramaksut), ruokia tai juomia saa tänä päivänä harvalla lentoyhtiöllä enää ilmaiseksi. Sen vuoksi kontrasti Ryanairin lisämaksuista ei ollut enää kovin kummoinen.

Meidän lentolippuihin kuului penkin alle sijoitettava käsimatkatavara, sitä ei kuitenkaan kukaan missään vaiheessa punninnut tai mitannut (sen varaan ei kannata kuitenkaan jättää). Puolisolla oli hieman isompi duffeli, jonka pituus on juuri cabinlaukun kokoinen 55 cm, joten hän maksoi suosiolla etukäteen 22,50 euroa ylimääräistä cabinlaukusta. Lisämaksu oli mielestäni varsin kohtuullinen.

Lähtöselvitystä tehdessä etukäteen puhelimessa Ryanair ilmoitti, että boardingpass tulisi tulostaa. Eihän meillä ollut matkalla mukana tulostinta. Luin tarkemmin, että riitti kun asensi Ryanair sovelluksen ja sitä kautta sain boardingpassit esille ilman tulostamista. Lähtöselvityksen tekeminen lentokentällä olisi sen sijaan maksanut erikseen.

Olimme jo lennon varauksen yhteydessä varanneet meille istumapaikat koneesta, mitä emme normaalisti koskaan tee. Emme halunneet ottaa sitä riskiä, että olisimme joutuneet eri puolille konetta istumaan, vaikka luulen kyllä että olisimme perheenä silti saaneet vierekkäiset paikat koneesta ilman istumapaikkojen etukäteisvaraustakin. En tarkkaa summaa istumapaikkojen varaamisesta muista, mutta mielestäni sekin oli muihin lentoyhtiöihin verrattuna myös varsin kohtuuhintainen, emme sitä muuten olisi ostaneet.

Yllätyin myös, kuinka tilava jalkatila Ryanairilla oli. Olin jotenkin odottanut huomattavasti paljon ahtaampia jalkatiloja ja pienempää tilaa käsimatkatavaroille penkin alle. Sain oman reppuni helposti edessä olevan istuimen alle. Penkeissä ei kuitenkaan ollut säilytysverkkoa, missä säilyttää esim. vesipulloa.

Lennolla olisi saanut ostaa juotavaa ja syötävää ja valikoimakin vaikutti ihan hyvältä sillä tavalla, että nälissään ei olisi lennolla tarvinnut olla. Lento meni hyvin ja turvallisesti ja oli muutaman tunnin siirtymiseen ihan ok. Jos vain mahdollista niin ihan perustelematta suosin jatkossa ensisijaisesti muita lentoyhtiöitä, mutta tarvittaessa voisin lentää Ryanairilla toistekin.

12 kommenttia

  • Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

    Itse en ole koskaan lentänyt Ryanairilla. Ei sillä, että välttelisin yhtiötä mitenkään, vaan ihan vain siksi, että ei ole ikinä oikeastaan ollut edes vaihtoehtona niillä reiteillä, joilla ollaan lennetty. Toisaalta yksi kaverini lensi vuosia sitten kyseisellä yhtiöllä säännöllisesti työmatkoja eikä hänellä ollut kyllä mitään positiivista sanottavaa yhtiöstä… Mutta teidän kokemus näytti olevan positiivinen, niin miksi sitä edes haluaa tässä tapauksessa suosia muita yhtiöitä?

    • Elina

      Mulla yksittäisiä kokemuksia vuosien takaa ja nyt tämä, että ehkä sun kaverilla on parempi ”yleiskuva” siitä! 🙂 no jos vertaa Ryanairia tai Finnairia, nii mieluummin lennän jälkimmäisellä kun siihen ja sen turvallisuuteen voin luottaa 100 % 🙂

  • Eveliina / Reissukuume

    Rynkyllä tullut lennettyä liian monta kertaa. Aina ollut jotain häikkää tai homma ei ole muuten toiminut 😀 Mieluusti siis valitsen jonkun muun lentoyhtiön, jos vaan mahdollista.

  • Cilla Maria Travel

    Mä tykkään Rynkystä ja se on yks mun suosikkiyhtiöistä 😀 Kuten kirjoitit, niin harva yhtiö enää jakelee mitään ilmaiseksi, ja minusta esimerkiksi Finnairin lennot ja lisäpalvelut on täysin ylihintaisia (+ cabin crewn asiakaspalvelu yleensä huonoa) verrattuna Ryanairiin. Rynkyn lennot on kyllä välillä myöhässä, mutta eipä tuo nyt suuremmin ole matkustamista haitannut. Lennoilla on myös hyvää kahvia verrattuna monen muun yhtiön kuraveteen.

    Kiinnostaisi muuten tietää, mitä turvallisuusriskejä dokkarissa on esitelty. Rynkyllehän ei ole sattunut kuin yksi vakavampi onnettomuus lähes 40-vuotisen uran aikana, ja silloinkin useampi lintuparvi lensi koneeseen sen laskeutuessa Roomaan, jolloin molemmat moottorit pysähtyi. Lentäjä yritti tehdä ylösvedon hieman ennen kiitotiehen osumista, mutta moottorivian takia kone menetti korkeuden kesken nousun ja iskeytyi kovalla voimalla maahan. 10 ihmistä loukkaantui ja kone meni lunastukseen.

    • Cilla Maria Travel

      Ja lisättäköön vielä se, että oon lentäny Ryanairilla 12 kertaa parin viime vuoden aikana ja menny aina joko pelkällä pikkurepulla tai käsimatkatavaroilla. Kokemusta Rynkyn lennoista Lappeenrannan, Tampereen, Stanstedin, Dublinin, Bergamon ja Aqaban kentiltä. Yleensä ihmiset ei välitä niistä matkatavarasäännöistä, mutten muista nähneeni kertaakaan, että niitä reppuja ja nyssäköitä olis missään mittailtu.

      Mua henkilökohtaisesti ärsyttää ihmiset, jotka ei noudata sitä sääntöä, koska jos kaikki olis yhtä välinpitämättömiä, niin se vaikuttais lopulta koneen polttoaineen riittävyyteen. Joillekin kentille joudutaan tekemään todella tiukat polttoainelaskelmat, koska koneella on aina maksimimassa, millä se saa laskeutua, mutta toisaalta sen polttoaineen on riitettävä mahdolliselle varakentälle lentämiseen. Just oli Tapio on the Moven YT-kanavalla juttua tästä, ja siinä mainittiin, että polttoainetilanteen takia esimerkiks Madeiralla on aikaa vaan 15 minuuttia siihen laskeutumisen yrittämiseen ja päätökseen lähteä varakentälle Lissaboniin tai Teneriffalle, mihin se polttoaine just ja just riittää. Et jos 150 ihmisellä on ylimääräiset kassit ja laukut mukana, niin huonolla tuurilla se polttoaine loppuu kesken, kun kone on niin painava.

      • Elina

        Jokaisella kilolla on merkitystä kun miettii kuinka monta matkustajaa lennolla on, se on täysin totta ja hyvä olis näitä noudattaa. Voi olla, että Ryanairilla on tämä sama, että tankataan niin että polttoaine riittää juuri ja juuri perille.

    • Elina

      Kiva kuulla, että sulla on ollu hyviä kokemuksia! Ehkä itekin pitäis kattoa niiden lentoja aktiivisemmin 🙂 Ennen käsimatkatavarat sai matkustamoon veloituksetta, mutta eipä enää nykypäivänä kovin monella lennolla. Sen dokkarin näkemisestä on vuosia, mutta kuulemma siinä oli jotain että huoltokustannuksista on yritetty säästää liikaa, jotta saadaan lentojen hintoja alas, liian vähän polttoainetta ja oli jotain henkilökuntaan liittyvää, että henkilökunnan lepotauoista ei pidetty kiinni, vaan lentäjät saattoivat ajaa reittejä tosi pitkillä vuoroilla väsyneinä tms. Oon vaan viestinvälittäjänä, mutta pointti oli se että vääristä paikoista on säästetty ja se lisää turvallisuusriskiä.

  • Pirkko / Meriharakka

    Edellisestä Ryanair-lennostamme on luultavasti vuosia ja muistan juuri kaikenlaisen simputtamisen matkatavaroiden osalta. Sittemmin ei ole kohdalle osunut, mutta nyt otettiin riski syksyn Italian matkalla välillä Bari – Bergamo. Onneksi matkan pituus on lyhyt, mutta pitänee matkatavaroiden osalta varustautua kaikenlaiseen säätöön, vaikka lentolaukut molemmille ostimmekin.

    • Elina

      Mäkin ostan todennäköisesti seuravaalla kerralla ihan suosiolla lisämaksullisen cabin laukun, niin ei tarvitse jännittää pääseekö pelkällä penkin alle sijoitettavalla laukulla koneeseen 😀

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *